3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
XM 2.1 TD - doen of niet?
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 762
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 16 januari 2015 02:44 PM
  [ # 31 ]

Goed ik heb dan geen XM maar een Xantia met de 2.1Td. Het ding gaat nu richting de 4 ton, en de motor start en loopt (nog) probleemloos. De onvermijdelijke revisie van de epic diesel pomp was bij mij tegen de 700 euro, inclusief de-en montage maar dat was wel de moeite waard, die investering. Verder de al hierboven genoemde slijtage onderdelen waarbij de koppeling het meest vervelend was. (zondagmiddag in Frankrijk knalde het druklager eruit)
Mijn Xantia is een dagelijkse auto (110km per dag) en dat begint duidelijk merkbaar te worden in de slijtage van de carrosserie, hij wordt cosmetisch duidelijk minder. Ik denk dat bij mij roest (leidingen Sad ) uiteindelijk het einde zal worden van mijn auto. Een XM zou ik het liefst in een goede garage stallen denk ik.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 16 januari 2015 03:47 PM
  [ # 32 ]

De Xantia werd wel de Franse Toyota genoemd. Probleemlozer auto’s zijn er bijna niet te vinden.
Het heeft mij altijd verbaasd, de “heet gewassen XM” die zo veel minder problemen had dan het grote zusje.
Ook ik heb een Xantia HDi van 100.000 naar 450.000 km gereden met jaarlijks één grote beurt en nooit verdere problemen.
Ja: één keer was het rubber van de krukaspoelie versleten.
En ik heb er een keer een nieuwe deurrubber ingezet, bij de bestuurdersdeur.
En ook eens de achterklepbedrading gerepareerd.
Maar vergeleken met die eindeloze XM sleutelpartijen was het zeer klein bier.
Nou is die HDi ook wel weer een stuk minder problematisch dan de 2.1 TD.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 16 januari 2015 03:54 PM
  [ # 33 ]

Wil mijn Xantia niet terug, duurste auto ooit !!! ( qua onderhoud ) ...
Er was altijd wel wat stuk, of iets wat eraan zat te komen, rampending

En ja hij werd goed onderhouden, zelfs preventief, niets hielp !!
Ja inruilen heeft erg geholpen Laughing

Alles is maar relatief , je hebt goed en slechte exemplaren van elk model Wink


Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

Profiel  
 
Hertogjan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 16 januari 2015 11:31 PM
  [ # 34 ]

Dat laatste is zeker waar. Maar ik vind de XM een moeilijke auto; te oud om goed te zijn en te jong om bijzonder te zijn. Zo ervoer ik het tenminste, ik heb een XM 3.0 V6 gehad en het comfort is ongekend. Dat staat.Maar er wordt al tig jaar geroepen dat het de klassieker van de toekomst wordt maar dat moet ie nog steeds worden. De status van DS/CX/SM zal ie naar mijn inschatting nooit bereiken. Kijk maar eens naar het actuele aanbod op marktplaats e.d.; zo’n beetje allemaal afgetrokken griebusbakken op enkele veel te dure exemplaren na van een specialist. Ik heb best genoten van mijn voormalige XM, maar was eerlijk gezegd meer opgelucht dan wat anders toen ik ‘m met mazzel nog goed heb kunnen verkopen. Want dat wordt dan later ook nog een puntje als “de beleving” getemperd is, door wat voor oorzaak dan ook; de handel in die dingen loopt niet echt lekker door.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 januari 2015 11:43 PM
  [ # 35 ]
Hertogjan schreef:

Kijk maar eens naar het actuele aanbod op marktplaats e.d.; zo’n beetje allemaal afgetrokken griebusbakken op enkele veel te dure exemplaren na van een specialist.

haha haha

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 januari 2015 10:06 AM
  [ # 36 ]
Arjan Verkade schreef:

Maar als je er echt afhankelijk van ben dan vind ik de onderdelen voorziening toch wel een risico. De dealer heeft niets meer liggen en veel onderdelen zijn of NFP of zit een levertijd op.

Daar ligt ‘m de crux met auto’s die al lang niet meer in productie zijn. Ik zie een trend waarbij over de XM wordt gesproken dat het een moderne auto is, maar de productie is een kleine 15 jaar geleden alweer gestopt. De verplichting om onderdelen te kunnen leveren geldt ook al bijna 5 jaar niet meer, dus wordt er voor nieuwe onderdelen meer en meer op de restvoorraad geteerd.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 januari 2015 10:11 AM
  [ # 37 ]

Nee, dat klopt Wim. Maar er zijn ook zat merken waarbij zo’n beetje alles voor zo’n beetje iedere auto of via de officiële dealer of via de onderdelenboer om de hoek te leveren is.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 januari 2015 10:19 AM
  [ # 38 ]

Weet ik. Dat geldt zelfs voor mijn hok dat met zijn 16 jaar nog bestaat voor de dealer. Dat is een keuze van de fabrikant. Het bedrijfsmodel van Citroën was dat de klant na een jaar of 5 iets nieuws koopt. Dat levert een occasion die nog een paar jaar mee kan en dan naar de sloop gaat. Maar volgens mij is dat aan het veranderen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 17 januari 2015 10:52 AM
  [ # 39 ]

Waar merk je die verandering aan, Wim?
Zelfs voor mijn C6 ligt lang niet alles meer op de plank. Nu al.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 januari 2015 12:44 PM
  [ # 40 ]

Het is niet exact te duiden. De houding jegens het rijdende houden van de ouwe meuk, hoe men tegenwoordig aan kijkt tegen het Conservatoire, etc.
Jammer dat je dat niet merkt in de onderdelenvoorziening van de C6. Maar commercieel gezien is dat ook geen succes: een moderne auto met dus veel en complexe onderdelen waarvan er te weinig verkocht zijn. Dan is het financieel gezien niet leuk onderdelen beschikbaar te houden. Citroën is nu eenmaal het type fabrikant dat het moet hebben van grote aantallen met kleine marges.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 januari 2015 06:35 PM
  [ # 41 ]

Goed dan hebben ze nog wel de keuze onderdelen te blijven produceren en dan maar duurder te verkopen.

Beter duur dan niet te koop! Anders wordt het echt niets met de C6 in de toekomst…

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 17 januari 2015 07:20 PM
  [ # 42 ]

Ooit werkte ik bij een plaatverwerkend bedrijf waar een loods vol lag met allerlei matrijzen voor carrosserie- en chassisdelen van oude modellen van BMW en Mercedes, Audi en dergelijke Duitse merken.
Met enige regelmaat werd zo’n matrijs te voorschijn gehaald voor een kleine serie.
Was dat voor Peugeot/Citroen ook maar zo.

Ik zie geen enkel signaal in die richting. Merken zonder merkentrots.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 januari 2015 07:28 PM
  [ # 43 ]
Arjan Verkade schreef:

Goed dan hebben ze nog wel de keuze onderdelen te blijven produceren en dan maar duurder te verkopen….

Nog duurder? Weet je wat een voorruit kost voor een c6 met head-up display?  ahh

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 17 januari 2015 07:31 PM
  [ # 44 ]

Bij Autotaalglas de helft

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 januari 2015 07:41 PM
  [ # 45 ]

En dan maar hopen dat je de goede krijgt Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook