waterman schreef:DY3-> niet origineel in een ouwe neus en… past niet zonder aanpassing op de bestaande versnellingsbak.
Waterman geeft het antwoord al, dit is precies mijn overweging!
Het is echter wel voor mij de goedkoopste oplossing, waarbij ik er vrijwel zeker van kan zijn dat het goed gaat.
Ik weet niet wat de staat is van mijn huidige bak.
Opnieuw opbouwen van een DY blok met gebruik van een donorblok brengt meerdere risico’s met zich mee!
Heb nu drie mogelijkheden:
1) Er is nu een DV blok te koop voor weinig, er zullen misschien ook maar weinig klanten voor een DV gaan.
Ombouwen naar DY.
Voordeel: alles wat ik nu heb past en blijft origineel.
Nadeel: blok scheurt snel, zeker als de kop er af en weer op gaat (of valt dat mee?)
2) Ik koop het DY3 blok met bak.
Voordelen: Een motor met bak met weinig kilometers. Meer vermogen.
Nadelen: Toch wel veel geld voor een blok wat misschien al wel 40 jaar stilstaat. Onzeker of het na 40 jaar zo maar nog goed wil lopen. Niet origineel.
3) Kan ook nog een lopende motor met bak kopen uit een verrotte auto (DY3).
Voordelen: Goedkoper. De motor loopt nog. Meer vermogen.
Nadelen: Onzekere betrouwbaarheid. Niet origineel.
Als de motor niet vast zit krijg je hem denk ik wel aan de praat toch?
Verdeler aan de voorkant heeft m.i. alleen maar voordelen, je kan er veel makkelijker bij.
Niet origineel, dat wel. Je moet zelf bekijken of je dat erg vindt…
Ik wens je veel wijsheid!














































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
MarcoS schreef:Heb nu drie mogelijkheden:
1) Er is nu een DV blok te koop voor weinig, er zullen misschien ook maar weinig klanten voor een DV gaan.
Ombouwen naar DY.
Voordeel: alles wat ik nu heb past en blijft origineel.
Nadeel: blok scheurt snel, zeker als de kop er af en weer op gaat (of valt dat mee?)
Ehhhh…. Hoe kom je toch steeds aan het idee dat dv en dy blokken snel scheuren?
waterman schreef:ALLE onderblokken zijn precies het zelfde! Alleen het injectie onderblok is een beetje anders. Het scheuren van de onderblokken komt soms voor en dat kan bij ieder motortype gebeuren, echt niet alleen bij de DY dus….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:
Ehhhh…. Hoe kom je toch steeds aan het idee dat dv en dy blokken snel scheuren?
Het werd mij al verschillende keren verteld door lieden die er verstand van zouden hebben.
Ik heb een DY blok met een scheur, men zegt dat dit een bekend probleem is bij de oudere blokken maar misschien roept men dat omdat ze mij wat proberen te verkopen!
MarcoS schreef:Ik heb een DY blok met een scheur, men zegt dat dit een bekend probleem is bij de oudere blokken maar misschien roept men dat omdat ze mij wat proberen te verkopen!
Ik heb ook “begrepen” dat de wanddikte van de latere motoren dikker zou zijn. En dat de scheurtjes zouden optreden rond cilinder drie en vier. (Bij mij één en twee).
Voorlopig is het nog vreselijk koud in de schuur en heb ik nog mooi de tijd om alles goed uit te zoeken, maar het liefste zou ik vanmiddag nog beginnen.
De “neus” heb ik nu bijna helemaal compleet. Ik zal vast nog het één en ander missen, wat een hoeveelheid onderdelen zo’n DS (leg nou eens het onderdelenboek van een A type naast dat van een D type!)
Eigenlijk zou ik graag een bak met oude boutjes en moertjes willen hebben, om in te kunnen grutten. M5 boutjes met fijne draad worden een probleem, maar ook andere boutjes van de bouwmarkt vind ik geen gezicht!
Marco, voor bouten en moeren ga je niet naar de bouwmarkt maar naar een specialist (hier in Arnhem de Gelderse bevestigingscentrale maar bij jou in de buurt zit ook vast wel zoiets) voor de prijs van 10 boutjes in de bouwmarkt koop je daar een kilo…...
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Leeuwis schreef:Marco, voor bouten en moeren ga je niet naar de bouwmarkt maar naar een specialist (hier in Arnhem de Gelderse bevestigingscentrale maar bij jou in de buurt zit ook vast wel zoiets) voor de prijs van 10 boutjes in de bouwmarkt koop je daar een kilo…...
Niels
Hebben ze daar ook M5 met fijne draad? Ik kan het nog gekker maken, boutjes met een chevronnetje op de kop?
M7 met een kop van 12 mm of 11 mm?
M5 fijne draad, M7 en M9 zijn niet makkelijk te vinden in de ijzerwinkel.
Hier is wel wat te vinden: http://www.montagetechniek.nl/ M7 hebben ze in ieder geval wel, zij het dan wel zonder chevrons…
Wellicht kom je hier verder mee. http://www.ebay.de/itm/100-STUCK-SECHSKANTSCHRAUBEN-SCHRAUBEN-8-x-30-MM-GELB-VERZINKT-8-8NEU-TOP-/400862302973?pt=LH_DefaultDomain_77&fits=Make:Citroën|Model:DS&hash=item5d554152fd.
teveel citroenen
waterman schreef:MarcoS schreef:Heb nu drie mogelijkheden:
1) Er is nu een DV blok te koop voor weinig, er zullen misschien ook maar weinig klanten voor een DV gaan.
Ombouwen naar DY.
Voordeel: alles wat ik nu heb past en blijft origineel.
Nadeel: blok scheurt snel, zeker als de kop er af en weer op gaat (of valt dat mee?)
Ehhhh…. Hoe kom je toch steeds aan het idee dat dv en dy blokken snel scheuren?
waterman schreef:ALLE onderblokken zijn precies het zelfde! Alleen het injectie onderblok is een beetje anders. Het scheuren van de onderblokken komt soms voor en dat kan bij ieder motortype gebeuren, echt niet alleen bij de DY dus….
offtopic misschien, maar dit geldt toch niet voor korte en langeslag motoren? die zijn toch helemaal verschillend?
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Niels vroeg: Hebben ze daar ook M5 met fijne draad? Ik kan het nog gekker maken, boutjes met een chevronnetje op de kop?..
Wellicht ten overvloede: de afwijkende M5 die Citroën tot begin jaren ‘70 gebruikte is NIET een M5-fijn.
Standaard DIN M5 = M5 x 0,8 / Citroen = M5 x 0,75 / DIN M5-fijn = M5 x 0,5
Er zijn diverse leveranciers voor de M5 en M7 spulletjes, bijv. Harry Martens verkoopt mooie boutjes.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
nltecoko schreef:
Wellicht ten overvloede: de afwijkende M5 die Citroën tot begin jaren ‘70 gebruikte is NIET een M5-fijn.
Standaard DIN M5 = M5 x 0,8 / Citroen = M5 x 0,75 / DIN M5-fijn = M5 x 0,5
Er zijn diverse leveranciers voor de M5 en M7 spulletjes, bijv. Harry Martens verkoopt mooie boutjes.
Harry Martens, dat is niet verkeerd! Die zit vlak in mijn buurt.
Dat het absoluut geen standaardmaat is, wist ik wel, dat het M5 x 0,75 is wist ik niet!
Bedankt in elk geval!
Ik kreeg een berichtje van Mark Hidding, hij heeft ook een voorraad originele boutjes op voorraad.
Ik heb niet zo veel met auto’s die men “dan son jus” laat, maar inmiddels ben ik wel zo ver dat ik mijn auto’s in een nette doorleefde staat laat.
Oude boutjes en moertjes zijn dan ook het leukste, niet roestig maar oud.
Nog twee jaar dan is de hele auto 50 jaar oud, dat mag best zichtbaar zijn.














































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
MarcoS schreef:
Ik heb niet zo veel met auto’s die men “dan son jus” laat, maar inmiddels ben ik wel zo ver dat ik mijn auto’s in een nette doorleefde staat laat.
Nog twee jaar dan is de hele auto 50 jaar oud, dat mag best zichtbaar zijn.
Dat snap ik wel, helemaal als je weet dat het je zeker 100.000 euro kost om je break écht als nieuw te maken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste