Hallo Mensen! Ik ben Serge, beeldend kunstenaar/ fotograaf/ performer van beroep en hopelijk binnen nu en een week BX rijder. Ik heb een auto nodig voor m’n werk en gezin en heb mijn zinnen op een BX gezet. Vrijwel iedereen in mijn omgeving raadt het mij sterk af om zo’n onbetrouwbare Fransoos aan te schaffen, maar dat zal mij aan m’n pantalon oxideren, want ik vind het gewoon een gaaf ding. Eigenwijs? Enfin soort zoek soort.
Ik heb een eerste vraagje (als mijn omgeving gelijk heeft; de 1ste van velen ) Stel: je hebt de keus tussen een 19TZI uit januari ‘92 met 120dkm en een 19TZI uit midden ‘94 met 170dkm. Beide zijn verder in tiptop staat en in de prijs zit ook geen verschil (€1100). Wat is volgens jullie te prefereren; 2,5 jaar jonger of een halve ton minder op de teller?
Alvast bedankt!
Animal triste post coitum
ik ga voor een halve ton minder
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Zouden jullie dat willen toelichten?
Animal triste post coitum
Re: ff voorstellen en vraagje
Serge schreef:Hallo Mensen! Ik ben Serge, beeldend kunstenaar/ fotograaf/ performer van beroep en hopelijk binnen nu en een week BX rijder. Ik heb een auto nodig voor m’n werk en gezin en heb mijn zinnen op een BX gezet. Vrijwel iedereen in mijn omgeving raadt het mij sterk af om zo’n onbetrouwbare Fransoos aan te schaffen, maar dat zal mij aan m’n pantalon oxideren, want ik vind het gewoon een gaaf ding. Eigenwijs? Enfin soort zoek soort.
Ik heb een eerste vraagje (als mijn omgeving gelijk heeft; de 1ste van velen ) Stel: je hebt de keus tussen een 19TZI uit januari ‘92 met 120dkm en een 19TZI uit midden ‘94 met 170dkm. Beide zijn verder in tiptop staat en in de prijs zit ook geen verschil (€1100). Wat is volgens jullie te prefereren; 2,5 jaar jonger of een halve ton minder op de teller?
Alvast bedankt!
V.w.b. de Benzine-motoren heb ik (helaas) minder ervaring gehad met de BX…..(12 jaar lang vrijwel alleen maar de (turbo) Diesel)...maar qua auto zelf kan ik je hem zeker aanbevelen.
Ik heb slechts enkele weken met de 1.6i en de Basis 1.4 gereden….waar je vooral op moet letten…is het veersysteem (Oktopus, veerpoten, hoogteregeling, de leidingen zelf e.d.) of daar al iets (aantoonbaar) aan vernieuwd is…..maar qua ZIT en optie’s zijn het heerlijke auto’s !
De TZI heeft namelijk dezelfde optie’s als de BX TZD-turbo…..d.w.z. 4 electrische ramen, centrale vergrendeling met AB, Stuurbekrachtiging….en de in hoogte (lees kantelbare) stoelen voorin….met ook nog eens een heerlijke lendesteun.
En als je geluk hebt….zit er ook nog eens een (electr.) schuif-kanteldak in.
Of die 1100.- euro niet al te veel *aan de prijs is*.....laat ik aan anderen over, ikzelf denk dat zo rond de 800.- euro redelijk is.
En let ook vooral op of hij geen olie verbruikt….wat nogal eens wil voorkomen bij deze motor…zo heb ik me laten vertellen.
Succes
Ik zou verder kijken als alleen de kilometer stand en bouwjaar
Wat is de staat? Hoe is de auto onderhouden? Wanneer is het laatste grootte onderhoud geweest, en wat is er toen gebeurd? Hoe zien de banden en uitlaat eruit?
Bedankt voor jullie snelle reacties! Leuk actief forum.
Ik ga de wagens (deze 2 en nog een paar andere 19TZI’s) komende week bekijken en proberen en heb inmiddels zo’n 10 A4tjes uitgeprint met checklijsten, tips en trucs, waarschuwingen etc., eigenlijk zo’n beetje alles wat ik kon vinden, over waar je op moet letten bij aanschaf van een occasion in het algemeen en BX in het bijzonder. Ik ben benieuwd!
Animal triste post coitum