







Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Stef,
Terugzetten doen we inderdaad gewoon handvast, en als je ze dan een jaar later weer probeert zul je ze in de regel zonder geweld of drama los krijgen.
Van een auto die een paar jaar minder onderhoud heeft gehad, of onderhoud door een minder deskundige, of misschien een paar jaar heeft stilgestaan gaat dat vaak niet lukken.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
nltecoko schreef:Het topic raakt alweer een beetje verward…
A: Zolang de veerbollen niet geklapt zijn waardoor er stikstof in de LHM zou zijn gekomen, is ontluchten bij vervangen/vullen van de veerbolen NIET nodig.
B: Het veersysteem wordt niet ontlucht met een slang via de remmen, maar door een paar keer flink te gymmen (omhoog-omlaag), evt. daarna ontlastschroef op HD-regelaar een poosje openen.
Kijk, dat is nou eens een duidelijk antwoord op mijn vragen…..waarvoor dank.
groeten, Jacques
DSuper5 1973 (org. Ned)
HY 1974 (org. Ned)
2CV 1959 (org. Ned)
Zijn de O-ringen plat of rond ? Bij de gereviseerde bollen kreeg ik platte, maar er zaten geloof ik ronde op.
Als ik de bol met de hand aandraai, raakt de bol het metaal van de cylinder net, lijkt me. Geeft minder goed gevoel, omdat je graag wat “over” zou willen hebben. Zijn wel dicht.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je hebt zowel platte als ronde O-ringen voor een auto met een groen(lhm)systeem. Bij rood(lhs) systeem moeten er platte ringen op. Je kunt de ringen beoordelen. Zien ze er goed uit, zijn ze nog enigszins soepel en onbeschadigd dan zijn ze opnieuw te gebruiken bij gebrek aan een nieuwe.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Achter monteren veerbol met een beetje vet op de flens van de veercylinder. Daar gaat het na een aantal jaren flink corroderen en daarom kunnen die achterbollen zo akelig vast zitten.
Als achter heel erg vast zit: wel in hoogste stand en dan met een pneumatische bijtel los trillen ( 1/4 slag en dan druk er af).
Ja dan is daarna wel je bol beschadigd, is bij een gelaste bol niet erg, die gooi je toch na een paar keer hervullen weg. Deelbare bol is wel zonde als er een beschadiging door de bijtel op zit.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een goede, lees goede, kettingtang of spanbandtang doet wonderen bij veerbollen die vastzitten. Beitels en luchtbeitels gebruik ik écht alleen als het écht niet los wil. Vooral de schade die een beitel maakt aan deelbare bollen is zonde inderdaad.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Voor het drukloos maken als je alle stappen hebt gevolgd en het lukt nog niet, dan kan het helpen de auto wat op te krikken zodat de veercilinder wat onderdruk krijgt. Dit hielp bij mijn hydraulique toen ik alle trucs al geprobeerd had!
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Nadat mijn DSuper5 dus nieuwe deelbare veerbollen heeft gekregen veert zij weer geweldig.
Volgende probleempje heeft zich nu aangekondigd: de HD pomp lekt achter de poulie als een zeef. Nu heb ik natuurlijk alle topics doorgelezen die hierover geschreven zijn en mijn keus is dan ook niet verwonderlijk: ik ga voor een upgrade naar een CX pomp.
Nu is mijn vraag: wie heeft er nog een goede gebruikte CX pomp in de aanbieding?
DSuper5 1973 (org. Ned)
HY 1974 (org. Ned)
2CV 1959 (org. Ned)
BX pomp is ook goed
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper