>van mijn mag het gewoon op een volwassen manier gepresenteerd worden, mensen die dat niet begrijpen zouden sowieso niet aan een >auto mogen sleutelen wat mij betreft…
Trieste opmerking vindt ik dit zeg , dus als je het niet vlot begrijpt , wat de reden ook moge zijn , moet je maar nergens aan gaan beginnen .....












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
We proberen de filmpjes zo te maken dat de beginnende sleutelaar zn koudwatervrees kan overwinnen. Voor de mensen die dat te simpel vinden, kan je doorspoelen!
@mickey: Wat is de fout in sporing, als je met de lat methode een centimeter te lange lat neemt?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb zaterdag mijn bovenste fuseekogel linksvoor vervangen en er staan keurig 8 witte streepjes op onze oprit.
Ik zie uit naar het volgende filmpje!
Alle reacties zijn welkom, ook de kritische!
Wij doen dit voor het eerst, zonder ervaring in het filmen en “acteren”.
Toen wij ze terug keken, zagen wij ook dat er 2 vlekken op de lens zaten, balen. Maar over doen is teveel werk.
Wij doen dit overigens met een budget van 0 ( eigenlijk dik onder 0), dus we doen het met de apparatuur die we gewoon hebben liggen.
Wij ambiëren niet om
deze film over olieverversen bij een SM te evenaren qua techniek en acteer stijl.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





















Totaal aantal Berichten: 2134
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
De inkoppers over de acteurs kunnen we achterwege laten neem ik aan?
Waar het om gaat is dat de juiste olie er in gaat. En die dames doen het nog helemaal niet verkeerd toch?
Heren van het technisch team.
Mijn complimenten.
Prima instructiefilmpjes.
Zodra mijn DS uit de stalling is ga ik eens controleren hoe het bij mijn DS gesteld is met de uitlijning.
Egbert schreef:
Wij ambiëren niet om
deze film over olieverversen bij een SM te evenaren qua techniek en acteer stijl.
Vind ik toch wel erg jammer Egbert!
And now we will show you zet it is isse verry simple to align your dieesse wiz a stieck and some screwz…
We place ze screws in ze stick on ze rim and make a chalk line at ze end of ze stieck…
Moet toch wel lukken om een paar gelijkwaardige dames te vinden met jouw charme?
Moet je es kijken hoeveel hits je dan krijgt!
Maar nog even zonder gekheid, hoe zit het nou met dat appeltje?
Moet dat nou wel of niet versteld als je de sporing hebt versteld?
Misschien nog een leuke aanvulling….
Of onderwerp voor een nieuw instructiefilmpje?
Als je veel moest bijstellen, dan moet inderdaad het “appeltje” bijgesteld worden.
Waren wij vergeten in de film. Zo zie je, zo’n film is nog niet zo makkelijk om compleet te maken. Mooi zo’n forum.
We moeten tzt een bijlage bij de film schrijven met aanvullingen.
En dat is inderdaad wel een leuk onderwerp om een film over te maken, want ook daar is een handig trucje voor.
Voor wie denkt: Het appeltje?
Op de stuurstang zit een schijf met op 1 plek een verdieping. Over die schijf loopt een rolletje. Nu is het de bedoeling dat dat rolletje precies in het diepste punt van de schijf komt bij exact rechtuit rijden. Dat maakt dat de auto minder zoekerig wordt bij rechtuit rijden. Die Schijf ( het appeltje) kan je een beetje verdraaien, zodat zijn stand goed komt bij rechtuit rijden.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En dat komt omdat de DS in tegenstelling tot bijv de eend of SM maar een stelmof heeft aan 1 kant! Ergo: als je die verdraait draait ook je stuur, en daarmee het appeltje. Dus als je er aan draait moet ook het appeltje aangepast worden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Boeiende reactie van iemand die de film over het uitlijnen bekeken heeft:
Algemene regel is dat voorwiel aangedreven auto’s uitspoor hebben en achterwiel aangedreven auto’s toespoor. Waarom geldt deze regel niet voor de DS? (De vraagstteller was bezorgd dat we de film over moesten maken, maar WPH is zeer duidelijk over het toespoor)
Wie weet hoe dat zit?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heeft te maken met de altijd aanwezige speling op de draaipunten van de bestuurbare voorwielen.
Klopt en daarom is de gouden regel: voorwielaandrijving -> tractie kracht naar voren -> wielen gaan meer naar binnen staan -> je moet in rust zorgen dat de wielen iets naar buiten staan (= uitspoor).
Maar het punt is juist dat je bij een DS al moet beginnen met toespoor en dat zou dan volgens deze redenering enorm worden. Waarom is dus die gouden regel bij de DS niet geldig?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat het er mee te maken heeft of de spoorstangen voor of achter de fusee bevestigd zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Zou goed kunnen (zeg ik zonder enige kennis van zaken…) Zou een SM dan uitspoor hebben omdat daar alles omgekeerd zit?
Kan het ook met de gewichtsverdeling te maken hebben? Bij een DS zit bijna alle massa achter de denkbeeldige vooras, terwijl de meeste andere auto’s een dwars voorin geplaatste motor hebben die op of voor de as zit?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders