4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
DS-TT film: Uitlijnen
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 februari 2015 03:36 PM
  [ # 46 ]

En dan bestaat er ook nog de mercedes oplossing:

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10412
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 februari 2015 03:57 PM
  [ # 47 ]

Heet dat niet een pendelas?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 17 februari 2015 06:44 PM
  [ # 48 ]
Han S schreef:
camemBert schreef:

Ff gegoogled naar MsPherson, duidelijke plaatjes gevonden.
Maar hoe heet het ophangsysteem van de Duitse wagens waar de (achter)wielen zo afgrijslijk lelijk naar binnen kantelen?

Pendelassen.

Skoda   Laughing

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 17 februari 2015 09:25 PM
  [ # 49 ]
vlietmansje schreef:

De wielophanging met parallelle draagarmen houdt de voorwielen altijd in verticaal vlak, dat is specifiek voor DS en SM.

Uiteindelijk wil je afhankelijk van constructie rijden met gering toespoor, dan is de auto stabiel en is koersvast bij lichte stuurbewegingen en kleine oneffenheden in het wegdek.

De gangbare constructie van voorwielophanging is ‘MacPherson’, dan staan de wielen uit het verticale vlak.


Heeft de wielophanging met parallelle draagarmen zoals DS en SM dan geen wielvlucht en fusee-dwarshelling ?.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 februari 2015 09:30 PM
  [ # 50 ]

Zeker wel Wink Niet afstelbaar alleen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5387
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 17 februari 2015 09:41 PM
  [ # 51 ]

Fusee dwarshelling weet ik niet, maar wielvlucht dacht ik 1,5 graden, alleen afstelbaar met een hele grote hamer…

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 18 februari 2015 02:15 PM
  [ # 52 ]

Ook mijn complimenten voor de productie van deze eerste twee technische instructiefilms. Voor een budget van nul komma weinig geldt wat mij betreft alleen maar lof. Ik waardeer het initiatief. en ja, ook ik ben dol op Buurman & Buurman. Maar ik heb nog niks zien misgaan in deze films… bravo

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 19 februari 2015 08:11 PM
  [ # 53 ]
waterman schreef:

Zeker wel Wink Niet afstelbaar alleen.


Klopt, alleen het verschil links en rechts is bij te stellen.

Ik ben eens gaan meten bij mijn ID van ’68, met een Bem Muller 665 Junior, komt uit de jaren 60.
Dan meet ik een wielvlucht (camber), Linkerzijde +0° 35’. Rechterzijde +1° ,  zit dus verschil in. (normale rijstand en draaiende motor). Drukje de veering aan eenkant in, dan krijgt hij meer wielvlucht.

.

Egbert schreef:

Klopt en daarom is de gouden regel: voorwielaandrijving -> tractie kracht naar voren -> wielen gaan meer naar binnen staan -> je moet in rust zorgen dat de wielen iets naar buiten staan (= uitspoor).
Maar het punt is juist dat je bij een DS al moet beginnen met toespoor en dat zou dan volgens deze redenering enorm worden. Waarom is dus die gouden regel bij de DS niet geldig?

Als ik het goed begrijp heeft het met positieve wielvlucht te maken, hierdoor willen de wielen naar buiten wat gecompenseerd moet worden door de toespoor. zie afb. 1.7

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 19 februari 2015 10:38 PM
  [ # 54 ]

Leuk tapijtje in je schuur!

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2979
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 19 februari 2015 11:26 PM
  [ # 55 ]

En zie ik daar nou een HanKook band? die rijden goed he!

Maar nog mooier dat je een antwoord hebt op mijn vraag.
Samen op het forum wordt onze kennis steeds groter!

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 22 februari 2015 01:46 PM
  [ # 56 ]

Zijn inderdaad HanKook banden , 195/70R15 97T. Gaat op zich prima, maar je voelt dat er iets veranderd in het weggedrag,  zal mede komen doordat de hoogte / breedte verhouding anders is t.o.v. 180x15.

Op de 5 J velgen( ET48 rond gat) vindt ik ze niet echt mooi passen, de zijwangen bollen behoorlijk, dus bandenspanning aangepast. Op de 5,5 J velgen (ET40 vierkant gat) passen ze beter, maar dan krijg je een spoorverbreding van 16 mm.  Hij stuurt veel strakker, maar ook zwaarder en dat is niet prettig.

Wat ik me afvraag hoe dat kan, want ID en DS van voor 1970 zitten 5 J velgen, na 1970 zitten 5,5 J of hebben alleen de IE modellen 5.5 J velgen ?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 februari 2015 01:55 PM
  [ # 57 ]
Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4932
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 22 februari 2015 02:21 PM
  [ # 58 ]
lucky schreef:

Zijn inderdaad HanKook banden , 195/70R15 97T. Gaat op zich prima, maar je voelt dat er iets veranderd in het weggedrag,  zal mede komen doordat de hoogte / breedte verhouding anders is t.o.v. 180x15.

Op de 5 J velgen( ET48 rond gat) vindt ik ze niet echt mooi passen, de zijwangen bollen behoorlijk, dus bandenspanning aangepast. Op de 5,5 J velgen (ET40 vierkant gat) passen ze beter, maar dan krijg je een spoorverbreding van 16 mm.  Hij stuurt veel strakker, maar ook zwaarder en dat is niet prettig.

Wat ik me afvraag hoe dat kan, want ID en DS van voor 1970 zitten 5 J velgen, na 1970 zitten 5,5 J of hebben alleen de IE modellen 5.5 J velgen ?

Misschien verplaatsen naar dat andere topic, maar de spoorbreedte verandert alleen als ook de ET waarde verandert, al maak je die velgen een halve meter breed.

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 23 februari 2015 07:46 PM
  [ # 59 ]
Arjan Verkade schreef:

Wellicht is het beter om de band discussie hier voort te zetten: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/190837/P480/

Aanleiding was de vraag van Egbert,

Egbert schreef:

En zie ik daar nou een HanKook band? die rijden goed he!

Past inderdaad ook prima in het Bandentopic alternatieven, niet aangedacht. Mag ook wel verplaatst worden, maar velgen vallen mijninzien wel binnen dit topic.

Han S schreef:

, maar de spoorbreedte verandert alleen als ook de ET waarde verandert, al maak je die velgen een halve meter breed.

Klopt Han, maar als je de ET waarde verandert,  verandert de spoorbreedte maar ook de schuurstraal (of schuurrolradius).Daardoor stuurt het wel strakker, maar ook zwaarder.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4932
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 februari 2015 08:30 PM
  [ # 60 ]

Accoord, maar ik denk dat de ET van de DS velgen met rond gat gelijk is aan die met vierkant gat.

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook