2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
lege accu CX
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5387
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 februari 2015 10:20 PM
  [ # 16 ]
Arjan Verkade schreef:

Waarom moeilijk? Wink
met een accu meet apparaatje weet je direct of de accu aan vervanging toe is.

Moet je wel net hebben….
Of je moet effe langs de accuboer…
Maar je hebt wel een beetje gelijk, probleem is alleen dat een niet volledig opgeladen accu misschien een vals beeld geeft…

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 22 februari 2015 04:34 PM
  [ # 17 ]

Ik zal nog eens verder kijken en ook nog eens meten na een flinke rit, of er dan verschil te zien is. En desnoods inderdaad bij een garage even de accu laten beoordelen. Waarschijnlijk kunnen die het weer beter nagaan dan ik zelf.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 22 februari 2015 05:54 PM
  [ # 18 ]

Als je een fatsoenlijke meter hebt, kom je er zelf ook zo achter!
Als uit zetten. En even de ampere meten als ie niks zou moeten doen.
Moet echt nagenoeg 0 ampere zijn. Maar echt niet meer dan 0,005
Dus de plus pool los halen. En de meter ertussen hangen.

En eens een 1 a 2 dagen na een rit de accu loshalen. Als je na 2 dagen weer 12,2 meet. Accu omzeep.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 22 februari 2015 08:39 PM
  [ # 19 ]

Dank voor het advies. Ik heb vanmiddag nog eens gemeten en toen was het voorafgaand aan de rit 12,24 volt, maar de auto had dan ook nog weer een dag langer niet gereden. Na een ritje van een half uur de motor uitgezet en 2 minuten later opnieuw gemeten. Toen was het 12,62 volt. Nu dus eens kijken hoe snel dit weer terugloopt. Helaas heb ik zelf geen meter waar ik de ampere mee kan meten, de multimeter gaat maar tot 10 ampere en dat is te weinig. Misschien kan ik inderdaad wel de boel loshalen en na een paar dagen kijken of het teruggezakt is naar 12,2 volt.

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 22 februari 2015 08:42 PM
  [ # 20 ]

PS, de meting die jij voorstelt kan ik misschien wel doen want daarvoor kom ik niet aan 10 ampere als ik het zo lees.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 22 februari 2015 08:49 PM
  [ # 21 ]

Nee kan je zeker doen.
Wel sleutel uit het contact. Deuren dicht etc.
Haal je nooit 10A anders zo die na paar uur al niet meer starten Smile

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 28 februari 2015 04:19 PM
  [ # 22 ]

Intussen heb ik nog weer eens wat tests gedaan. Eerst de lekstroom gemeten, pluspool losgehaald en multimeter ertussen gezet. Hij geeft 0,001 aan dus dat lijkt me in orde. Dan heb ik afgelopen woensdag de accu losgehaald en gemeten. Hij gaf toen 12,44 volt aan, dus ongeveer 80% geladen meen ik. Nu vandaag op zaterdag opnieuw gemeten, dus 3 dagen later. Nu geeft hij 12,34 volt aan, dus zo’n 70% geladen meen ik. Dat is dus met afgekoppelde accu een verlies van zo’n 10 % in 3 dagen. Is dat teveel??? Zo ja, is dan dus toch de conclusie dat de accu zich in matige staat bevindt?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5387
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 28 februari 2015 05:16 PM
  [ # 23 ]

Volgens mij kan je niet zomaar afgaan op het voltage.
Het geeft natuurlijk wel een indicatie, 10V is bijvoorbeeld wel onvoldoende.
Het gaat erom of er genoeg ampere geleverd kan worden gedurende de startprocedure.
Dat kan je volgens mij alleen maar meten met zo’n meter waarbij er een flinke stroom wordt afgenomen.
De spanning moet dan redelijk op peil blijven. Waardes weet ik niet (>10V bij belasting?), maar er komt vast wel een deskundige langs die dat wel weet.
Je zou de spanning kunnen meten tijdens het starten en hier doorgeven.
Ik vermoed zelf dat je startmotor niet meer helemaal goed is. Die kan namelijk ook “half” functioneren met ingesleten sleepcontacten of koolborstels.
Of je hebt een slecht contact bij accupool of draadverbinding. of zo

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3784
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 februari 2015 11:59 PM
  [ # 24 ]

De poolspanning van een loodaccu zegt wel degelijk iets. Die moet rond de 12.6 volt of hoger liggen voor een goede accu, en dat ook na een paar dagen. ( zoek maar eens op poolspanning loodaccu of naar de accu wiki ) Als die zakt tot 12,34 volt na een paar dagen dan heeft je accu een te hoge interne ontlaadstroom, hij verliest energie. Als je dat zeker wilt weten dan hang hem maar eens een dag aan een acculader, en meet dan nog maar eens direct en na 2-3 dage. Helaas, slechte accu denk ik zo.
Als je de spanning meet tijdens het starten dan moet je veel meer weten voor je iets zinnigs kan zeggen: De poolspanning bij starten wordt bepaald door en de startroom en de “interne weerstand”.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 01 maart 2015 11:14 PM
  [ # 25 ]

Zo op afstand moet ik altijd voor zichtig zijn.
Maar ik denk je accu niet goed inderdaad.
Niet raar hoor. Meerdere keren gehad na een jaar accu opeens slecht.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 02 maart 2015 10:27 PM
  [ # 26 ]

Bedankt, ik vermoed het ook een beetje, misschien zie ik het nog even aan en probeer ik eens in kaart te brengen wat deze accu nog trekt qua duur van stilstand van de auto want nu met stijgende temperaturen heb ik er misschien ook net wat minder last van. Maar anders toch maar eens op zoek naar een nieuwe accu, deze is van maart 2013 en nog geplaatst door de vorige eigenaar van de auto, dus 2 jaar oud nu.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 maart 2015 10:51 PM
  [ # 27 ]

Weet je wat voor een accu erin zit?

Lees dit anders even door, wellicht heb je hetzelfde probleem…
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/200673/P1485/

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 04 maart 2015 04:28 PM
  [ # 28 ]

Het blijft toch wat kwakkelen met de accu bij mij. Ik heb nog weer eens 3 dagen later gemeten waarbij ik de accu nog steeds losgekoppeld heb gelaten. Nu is het minder hard teruggezakt. Van 12,34 volt 3 dagen geleden naar 12,31 volt nu. Lijkt dus dat met afgekoppelde accu het minder hard naar beneden gaat maar toch nog steeds wel een interne ontlading zichtbaar is. Maar goed ik ga toch maar eens een nieuwe accu halen want ik kwam er intussen ook achter dat de accu die er nu in zit en door de vorige eigenaar 2 jaar terug is geplaatst een Calcium-Calcium accu is van het merk Yuasa. Ik heb inmiddels via dit formum geleerd dat dit niet een ideale accu is voor een CX. Om verdere problemen te voorkomen ga ik hem dus toch vervangen door een Calcium-Lood accu Wink

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 04 maart 2015 04:46 PM
  [ # 29 ]

Dat meten met die voltages zoals hier geopperd wordt, is complete onzin. Een accu moet je testen met een accutester en die meet welke oppervlakte van je platen nog in een dusdanige conditie is dat die stroom vast kunnen houden.

het enige wat je met voltage zou kunnen meten is of er 1 cel stuk is. maar als het rond de 12 volt zit dan mag je er vanuit gaan dat er geen cel kortgesloten is.

14.4 volt laden is prima en dan heb je een dynamo die makkelijk een calcium clacium accu zou moeten kunnen laden.

Gebruik je de auto maar af en toe dan zou ik nu:

1. de accu met een goeie accutester laten testen.
2. Blijkt uit de test dat de accu stuk/versleten is de accu vervangen
3. nadenken over een druppellader die je aansluit als je de auto langere tijd niet denkt te gebruiken.
  Een goed merk is bijvoorbeeld een lader van het merk CTEK. Koop een lader met een reconditioning  
  functie, die is ook nog in staat je accu te desulfateren. Wat wil zeggen dat ie laad met een
  programma met een hogere laadspanning waardoor je platen weer hun stroom kunnen vasthouden en  
  daar kan een accu toch wel kan opknappen.

Moderne accu’s kunnen niet zo goed tegen diep ontladen als je een paar keer bijvoorbeeld de lampen aan laat staan dan heeft een accu vaak al een knauw gehad waardoor hij een deel van de capaciteit zal verliezen. Yuasa is overigens geen verkeerde accu, ik heb er heel wat doorgemeten en ik vond het verrassend hoe goed die dingen vaak nog waren als ze een aantal jaren oud waren….

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 maart 2015 05:25 PM
  [ # 30 ]

Ik lees toch her en der dat calcium-calcium accus een veel hogere laadspanning nodig hebben (af en toe).

Mijn gewone onderhoudsvrije Varta in de Sm staat maanden in de auto in de garage en start dan nog gewoon…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook