blueflake schreef:Ik kan je vertellen dat het helaas je plezier in de auto echt om zeep helpt.
Vind ik ook, hoewel ik moet zeggen, dat het zich de laatste weken -met veel minder wind dan eind dec/begin jan.- niet meer heeft voorgedaan. Zijn er c4-cactusrijders zonder dakdragers -je kunt de auto immers ook zonder bestellen- die hierover iets kunnen melden? Die fluittoon lijkt echt vanuit het dashboard te komen; zou het misschien iets te maken kunnen hebben met de vrij ‘‘hoge’’ sluiting/afdichting van de motorkap op de carrosserie? Het vervelende met dit soort klachten is, dat ze zich zelden voordoen als je ermee naar de dealer gaat…
Gelukkig is dit forum er, zodat we allemaal kunnen nadenken over waar dat geluid vandaan komt. Per slot van rekening zijn wij de gebruikers van de cactus.
Mochten zich steeds meer mensen met de klacht melden dan moet er zeker iets aan gedaan worden.
Op zich is het al goed dat wij via dat filmpje op youtube weten hoe het geluid klinkt.
Misschien is er plots iemand die bedenkt wat het is.
Ik zou het plezier in de auto niet laten vergallen hierdoor want hoe vaak hoor je het?
Op het engelse forum spraken zij over de mogelijkheid van een niet recht ingehangen deur.
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
en helaas; ook mijn cactus heeft het fluiten ontdekt. Ik lees hier dat het misschien te maken heeft met de antenne. Die heb ik er tijdens een wasbeurt afgedraaid en daarna weer terug en sindsdien bij wind en hoge snelheid een zeer irritante fluittoon.Is er inmiddels bekend wat te doen en hebben de mensen bij wie dit speelde het probleem opgelost gekregen? Het is super irritant en ik erger me er rot aan.Ik zal de antenne een slagje anders draaien om te zien of het daar aan ligt…
het is idd precies hetzelfde fluitje als in het filmpje.
Filmpje zondag j.l.
https://www.youtube.com/watch?v=mHpoGAXefwU&feature=youtu.be
Dit is toch een ander soort geluid dan bij de c3 idd.
Maar komt die niet van de spiegels oid?
Ik vraag mij af wanneer je een raam opent of je dan kan horen waar het van buiten vandaan komt.
En op welke plaats in de auto hoor je het het sterkst? Links, rechts?
Dit is toch wel bijzonder.
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Als ik het raam aan de bestuurderskant open dan lijkt het geluid weg. Geluid lijkt van voor te komen.
Als ik het raam aan de bestuurderskant open dan lijkt het geluid weg. Geluid lijkt van voor te komen.
Zou de naad tussen de voorruit en de A-stijl iets te maken kunnen hebben met dit geluid? Ik kan mij voorstellen dat de lucht aan de bovenkant vanuit de naad naar het dak toe geluid kan geven.
Het is maar een idee.
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Wat is een A-stijl?
een a-stijl is de stijl waar de voorruit aan vastzit. De B-stijl zit tussen de voor en achterdeur en de C-stijl zit tussen de achterdeur en de achterkant van de auto.Zo noemen ze dat in autoland.
Zij zijn een onderdeel van de carroserie.
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Beide filmpjes is het geluid dezelfde toonhoogte dus hetzelfde probleem. De toonhoogte is te laag voor een antenne of gleufje in de de dakrails. Het moet iets zijn met een wat grotere vorm. Of de dakrails zelf resoneren, maar het klinkt in mijn oren als een deurrubber/raamrubber wat de druk niet aan kan en lucht door gaat laten. Als twee lippen op elkaar. Dan is het meestal ook zo dat de toonhoogte zakt of het geluid veranderd als het nog het harder waait.
Zoek bij je rubbers naar ophopende fijnstof. Of Citroen vragen of ze met de betreffende auto een windtunnel test doen
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 6487
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ophopende fijnstof, serieus? Dat gaat dan hard met de vervuiling in Nederland, zo oud zijn de meeste Cactussen niet.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
klinkt heel plausibel. Op het Engelse forum werd al gesproken over deuren die niet goed waren afgehangen.
Dat heb ik met een achterdeur. Maar de toonhoogte is zeker een indicatie waar je het moet zoeken.
Het gaat meer om trilling tussen 2 rubbers. Ooit een didgeridoo gehoord? Dat doe je ook door lippen in trilling te brengen waardoor hetzelfde effect optreedt.
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Te laag voor de antenne zou ik niet meteen zeggen.
Het geluid wat ik bij de c3 hoorde, leek van onder de auto te komen.