Hallo,
Ik ben op zoek naar motorolie voor een DS 20 en kwam vervolgens op Kroon en Castrol multigrade olie uit. Ze verkopen o.a. een olie (20W50) voor klassieke auto’s. Deze is duurder dan gewone 20W50. In hoeverre maakt het uit of je gewone olie koopt of de klassieke?
mvg,
Rogier














































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor een ds maakt dat niet veel uit. Als het maar een kwaliteitsmerk is. Ik gebruik al 20 jaar Total 20w50 uit de Franse supermarkt. Perfect.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja jammer dat het niet in Nederland te krijgen is, dan gaat het in ieder geval volgens het boekje. Wanneer ik eindelijk weer eens een keer richting de Franse kust ga rijden, ga ik zeker een tussenstop maken voor die Total 20W50.
Bedankt jullie reacties. H@ns: ik heb die thread die je gepost hebt helemaal over het hoofd gezien. Dank voor het posten!












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik moet zeggen dat ik 20W50 ook niet meer in elke supermarkt heb zien staan.
Zegt het handboek niet 15W40?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Volgens 2 DS garagisten is 15w-40 totaal geen probleem .












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Andere zeggen dat het weer te dun in…














































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
15w40 kan ook worden gebruikt. Maar, als het zomers goed heet is en de motor wat versleten is kan de druk stationair wat laag worden en het oliedruklampje gaan opflikkeren bij stationair.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik was al aan het twijfelen tussen 15w40 en 20w50, maar ik ben uiteindelijk voor de 20w50 gegaan (Comma). Ik vroeg me ook af of het ook uitmaakt dat de auto op lpg rijdt, maar van meerdere monteurs kreeg ik te horen dat 20w50 gewoon kan. Nu nog alleen kijken of het oliefilter vervangen moet worden. Gelukkig heeft het DS technisch team onlangs een geweldig filmpje daarover gemaakt.
op de website http://www.twenga.nl/20w50-motorolie.html kun je diverse merken bestellen. Ook Total zie ik erbij staan. Ik zie wel een motorfiets op de verpakking staan…
Ik gebruik zelf Kroon.
Ik leer het wel…
Het clubmagazijn verkoopt ook Total 20W50 in literverpakking voor € 6,00/liter
Arjan Verkade schreef:Ik moet zeggen dat ik 20W50 ook niet meer in elke supermarkt heb zien staan.
Inderdaad, bij mij hier in omgeving Parijs niet meer in de supermarkt. Ik heb wel een vervanger gevonden bij een speciaalzaak. Duur. 20w50 voor klassiekers. Ik zal even moeten kijken wat het merk is. In een mooi blik die perfect past op het reservewiel.
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik kocht deze altijd:
http://www.ebay.de/itm/Valvoline-VR1-Racing-20W50-20W-50-Motorol-5l-Ol-/251825146639?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item3aa1f2cb0f
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Arjan Verkade schreef:Andere zeggen dat het weer te dun in…
Het probleem met 20W-50 is dat ze bijna allemaal aan de verouderde standaarden API SF of SG voldoen. Daardoor is het viscositeitsverloop boven 100 graden Celsius ongewis. Vanaf API SH is het temperatuurbereik opgerekt tot 150 graden. Dus als je je zorgen maakt over ‘te dun worden’ bij hoge temperaturen, zit je veiliger met een 15W-40 API SJ of SL, dan met een 20W-50 SF. Oftewel:De DS-garagisten hebben gelijk.
Als je toch een veilige 20W-50 wilt kopen, moet je op zoek in de Harley-shop. Errug veel duurder dan een goede 15W-40
De bi-turbo olie van Kroon, 20W50, heeft een kwalificatie SL en zou dus bij hogere temperaturen wel stabiel blijven?