H@ns schreef:Haha, toevallig vond ik dit ook wel een leuk zaterdagklusje…
Alleen plofte er een veerbol toen ik klaar was…
Waar heb je die handige oprij bokjes vandaan??
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Heeeel lang geleden bij de Kijkshop.
Op MP zijn ze nog wel te vinden. http://www.marktplaats.nl/z/auto-diversen/auto-oprijsteunen.html?attributes=S,1315&query=auto+oprijsteunen&categoryId=48
Liefst heb ik ze wel breder, want de DS band past net omdat ie wat rond is.
Maar een BX band 185-60 is al te breed.
Misschien heeft Brezan ze ook wel.
Of zoiets…
http://www.marktplaats.nl/a/auto-diversen/gereedschap/a1002248198-nieuwe-oprijsteunen-oprijsteun-oprijbokken-bokken-steunen.html
Even dit oude topic weer afstoffen.
Gisteren heb ik het oliefilter vervangen en de olie uiteraard ook. Maar niet eerst het filmpje van DD-TT gekeken en daardoor een foute volgorde in de opbouw van het filter toegepast. De boel er weer in gemonteerd, nieuwe olie erin en starten maar. Het oliedruklampje ging dus niet uit. Daarna dit filmpje gevonden en alles er weer uitgehaald om nu wel in de goede volgorde alles weer in het filterhuis te monteren.
Opnieuw de (inmiddels weer) uitgelopen nieuwe olie erin te doen en starten maar. Na vier seconden ging inderdaad het lampje nu uit. Jippie.
Maar na een tijdje de choke terug geduwd en het toerental zakte, begon het lampje weer te branden.
Dus nieuw probleem: laag toerental - brandend oliedruklampje, hoger toerental - lampje uit.
Wat hebben we hier weer bij de hand?
Ik zag overigens ook dat 1 zijde van het nieuwe oliefilter een beetje vervormd was (met zo’n zwart rubberen ring), wegens de eerste keer fout monteren, iets moeten aandrukken en forceren bij het aanschroeven van het beschermingsdeksel (met die 8 boutjes).
Die heb ik er volgens mij met de slechte kant naar boven toe er bij de tweede keer in gemonteerd. Dan sluit ie natuurlijk niet meer goed af.
Kan ik dit filter nog eens gebruiken, mits er nog een goede zijde aanzit?
En die pakking die er als laatste op gaat, kan die nog eens hergebruikt worden?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Beide kanten van het filter moeten goed aansluiten. Dus ik zou een nw filter nemen en ook een nieuwe papieren pakking.
Centrale bout van het filter goed vast gezet? En goed naar binnen gekeken dat er geen oude pakking in filter huis gezet.
Helaas maar je moet hier geen risico’s mee nemen.
Je leert het meeste van je fouten!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Bout zit er volgens mij goed in en er zat ook geen restmateriaal in het filterhuis. Ik zal in ieder geval nieuw filter en pakking aanschaffen.
Ja van je fouten leer je het meest Egbert, maar waarom moet ik dat altijd zijn?:lol:
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Nou nou, het is gelukt hoor .
Ik heb het nog even goed op papier gezet en in mijn handboekje geplakt zodat we het nooit meer vergeten.
Ik zal hem hier ook plaatsten voor diegene die zich ook altijd afvragen hoe de juiste volgorde ook al weer was.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je een nieuw droog filter monteert moetje het opstarten doen ZONDER ontsteking. Het duurt best wel lang tot het filterhuis weer helemaal vol is en de pomp druk kan opbouwen.
Dus: starten zonder contact aan en wachten tot lampje uitgaat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Vandaag inhaaldag cursus DS en grote beurt.
Iets heel erg wonderlijks tegengekomen bij het vervangen van het oliefilter:
1 van de bouten (m7) van de afdekplaat van het oliefilter was kennelijk een keer dol gedraaid. Daar was m12 fijn metrisch draad in getapt en een m12 bout in gezet. De papieren pakking had daardoor nog maar 1 mm materiaal over om af te dichten.
En bij montage bleek de draad van nog een bout dol, hier maar gewoon met m8 opgetapt.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Inderdaad zeer wonderlijk. Je vraagt je soms af wat er door het hoofd van eerdere sleutelaars moet zijn gegaan. Maar ja, dat is jouw vak .
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection