Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Een diesel stopt pas met draaien als de brandstof toevoer wordt onderbroken. Is dat die solenoid? Gaat verder wel alles uit?
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ja, die moet de brandstof toevoer stoppen inderdaad.
Maar ik denk dat er wat anders aan de hand is. Vanavond nog even geprobeerd en inderdaad liep de motor door bij contact uit en sleutel uit het contactslot. De rest gaat volgens mij inderdaad wel uit. Toen ik de motor wilde smoren en op de rem trapte stopte de motor. Dit nog een paar keer kunnen reproduceren. Daarna stopt de motor weer bij uitschakelen van het contact. Ik vermoed dat er ergens een massaprobleem oid zit….
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nieuwigheid
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
dat zal er na 37 jaar toch wel grotendeels uit zijn???
ik ga van het weekend eerst de bedrading eens goed bekijken. Wil uiteindelijk toch een temperatuurmeter hebben, dan moet er dus toch ook wat geklust worden aan de draadjes….
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Nog geen eenduidige oorzaak kunnen vinden helaas. Wel wat bedrading aangepast en opgefrist.
Om een massaprobleem uit te sluiten heb ik een startkabel tussen min pool en motor aangebracht. Dit maakte geen enkel verschil (ik zou verwachten dat ook starten dan slechter zou gaan omdat de massa gedeeld wordt met de startmotor lijkt me).
Ik kan niet veel anders bedenken dan dat die afsluiter stuk is en daardoor regelmatig in de open-stand blijft hangen. Maar opvallend is wel dat een aantal keer met contact uit de motor uitvalt als de rem ingetrapt wordt. Vanmiddag werkte dat niet, maar ging de motor wel uit bij knipperlicht naar rechts aanzetten…..vaag genoeg wat mij betreft. Daarna stopt de motor weer gewoon contact uitzetten….
Iemand dit eerder aan de hand gehad of een idee??
Verder hebben we er maar eens in geslapen. Gewoon op de oprit. we willen er volgende week mee weg.
‘s Avonds het kacheltje aangedaan omdat het best fris werd. Prima geslapen en ‘s morgens in de camper ontbeten. Direct de faciliteiten maar eens benut.
Koffie en thee gezet op het fornuis:
Kacheltje weer aangezet en de oven geprobeerd:
Ik heb inmiddels ook een originele nieuwe handremkabel te pakken gekregen. Hopelijk deze vrijdag monteren samen met nieuwe handremblokjes. Als het mee zit nog even 2 kleine gaatjes in de uitlaat dichten en dan is het gevaarte denk ik ook wel klaar voor een APK….
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Een oven? Da’s een heel luxe C35!
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
dat is het zeker! Hij is behoorlijk compleet uitgerust als camper. Zeker voor 1 uit 1978…
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Fantastisch, als nieuw lijkt het. Ik zou inderdaad de draadboom maar eens uitpluizen.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Je zou eens een schakelaartje tussen de contact geschakelde kabel en het afsluit relais kunnen zetten. Misschien geeft je dynamo wel een spanning terug op die kabel door dat er mee geklooid is in het verleden of een geregelde dynamo is gemonteerd en en nog altijd een spanningsregelaar in zit die verkeerd is aangesloten en daarom spanning op het contact houdt ook als je het “contact” afzet.
Met zo’n tijdelijk schakelaartje kan je dan dit soort feedback uitsluiten
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Dat is een goeie inderdaad! Even een verse draad van accu (gezekerd) via een schakelaar naar de afsluiter ipv de huidige aansluiting zou dat soort dingen moeten uitsluiten. Ik zag toevallig gisteren dat er een rood lampje in de accubak ging branden toen ik het contact uitzette en de motor bleef lopen. Zit inderdaad aan een spanningsregelaar zo lijkt het. Volgens mij brandt deze ook bij contact aan en motor uit…..Wellicht vervanging van het ontbrekende dashboardlampje voor de accu?
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Hee Gerrie,
Lekker bezig! Het is wel een grote puzzel, maar gelukkig zonder computers en enigszins overzichtelijk. Leuk man!
<off topic>De leiding zit in de Xantia en is lekvrij, maar ook niet zonder tegenslagen<\off topic>.
Veel plezier met de camper!
Thierry
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Nou ik ben er in ieder geval achter dat het probleem elektrisch van aard is. Ik heb een draad van de accu, via een schakelaar naar de afsluiter gelegd. De oorspronkelijke draad los gehaald. En bij bedienen van de schakelaar slaat de motor iedere keer af. De afsluiter lijkt dus prima te werken. Op zich fijn om te weten, maar ik had liever gehad dat het geen elektrisch probleem was geweest. Ik ben daar niet zo in thuis helaas. Principe is natuurlijk eenvoudig genoeg. Zoek een nette contact geschakelde plus en verbindt daar die afsluiter mee….
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Doet denken aan een relais dat eens schoongemaakt moet worden. Geen idee of dat er ook tussen zit.
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Vanavond de oude, geknutselde en inmiddels geknapte handremkabel vervangen door een originele. Die is veel dikker dan wat eraf kwam. Ging niet geheel zonder improviseren. Niet alle originele onderdeeltjes waren nog aanwezig. Maar met wat inventiviteit is het toch gelukt. Ook nieuwe handremblokjes geplaatst en het geheel afgesteld. Het heeft best wat remkracht zo’n 5de schijfrem als handrem!
Morgenochtend de camper inpakken en eens een weekje op pad met het gevaarte!
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
De afgelopen week voor het eerst weg geweest met de Fitroën. Eerste bestemming Baarn. Niet al te ver en mooi te combineren met de verjaardag van mijn neefje. Nog een hele klus om alles wat je denkt nodig te hebben te verzamelen en een plekje te geven. Naast alle kampeerspullen, stoelen, tafeltjes en speelgoed ook maar een stel oude kleren en een zwik gereedschap ingeladen, je weet immers maar nooit
De reis verloopt best voorspoedig. De 2.5 diesel met 5 bak krijgt het voor elkaar om zo’n 100 echte kilometers op de gps te toveren. Duurt wel even, maar met een beetje anticiperen is het best mogelijk om soepel vachtwagens in te halen zonder de mede weggebruikers te veel op te houden. Althans als de weg vlak is. Zodra het lichtjes omhoog gaat loopt de snlheid terug. Veel kracht is er dan niet om de snelheid vast te houden.
Vlak voor afrit Maartensdijk op de A27 even gestopt bij het tankstation om de diesel aan te vullen. Bij teruglopen na het betalen valt me een plasje onder de camper op. Even iets achteruit gereden en gekeken wat het is. Geen motorolie en koelvloeistof gelukkig. Wel LHM helaas….uit de voorraad het vaatje weer gevuld. Er was nog geen waarschuwingslampje gaan branden.
Na een stukje rijden ging het lampje van het remsysteem wel branden. Nogmaals bijgevuld en de camping precies gehaald. Eerst de boel maar eens uitgepakt en uitgestald.
Opa en oma wonen in de buurt en komen langs om eens te kijken en ons te trakteren op het avondeten. De volgende dag gekeken wat er mis was. Er zat nog voldoende LHM in het vat, dus de camper gestart.
De ontluchtschroef open gezet om de te ontluchten. Vervolgens onder de camper gekeken en toen bleek dat er behoorlijk LHM uitliep. Hoogst waarschijnlijk dus de retourleiding.
In verband met de verjaardag van mijn neefje geen tijd om aan de camper te proberen te maken. Opa en oma halen ons op met hun VW (camper)busje om naar de verjaardag te gaan.
‘s Middags na de verjaardag de auto van mijn moeder opgehaald om even op en neer naar huis te rijden voor onderdelen. Gereedschap inpakken was wel gelukt, reserve onderdelen uitkiezen was er helaas bij in geschoten. Ik had inmiddels gezien dat de retour lekte vlakbij de aansluiting op de HD regelaar. Vergelijkbaar met een lekke treiterslang bij de DS. Een onhandige plek die niet zo makkelijk met een stukje buis en 2 slangklemmen oid te maken was ivm plaatsgebrek en te weinig slang over. Deze slang had ik overigens tijdens de reparaties aan het remsysteem al wel in mijn handen gehad en goed bekeken. Toen geen scheurtjes oid gezien en de slang was ook nog mooi soepel.
In mijn C35 onderdelen zat nog een retourslang. Die dus opgehaald, samen met wat andere mogelijk nuttige onderdelen en reparatie materiaal aan buisjes, slang en slangklemmen.
Terug op de camping een geprobeert om de de slang te demonteren met de HD regelaar op zijn plek. Helaas zat de slangklem met de schroef aan de verkeerde kant en zit de leiding onder de regelaar zodat je niet kunt zien wat je doet. Omdat uren geklooi te voorkomen besloten om de HD regelaar maar gelijk te demonteren. Ik had die al onlangs al vervangen, dus goeie kans dat alles makkelijk los komt.
Lekker binnen sleutelen, eerst de bijrijdersstoel verwijderd om wat meer plek te maken.
Via dit luikje kun je er bij:
Bij de volgende foto heb ik de HD regelaar al los en op versnellingsbak liggen:
Na verwijderen van de oude slang werd het probleem duidelijk:
Door dit scheurtje verdwijnt er toch binnen korte tijd een redelijke hoeveelheid LHM uit het systeem.
De reserve retourslang gemonteerd en de HD regelaar weer op zijn plek geschroefd en de stalen leidingen ook weer aangesloten. Na starten en ontluchten ging het controle lampje weer gewoon uit en gelukkig bleef de LHM ook weer in het systeem. In totaal toch ruim 2 liter LHM verloren. Maar de camper is weer klaar voor vertrek de volgende morgen!
De reis gaat naar Ell in de buurt van Weert. Wederom geen wereldreis, maar wel leuk. Oordopjes op lange snelwegritten is overigens geen overbodige luxe, vooral het geluid is echt niet meer van deze tijd. De jongens zitten lekker achterin en mijn vriendin gaat daar ook regelmatig zitten. Enerzijds om de jongens wat bezig of uit elkaars haren te halen, anderzijds omdat het daar een stuk minder rumoerig is
Zonder incidenten de bestemming bereikt en de boel uitgepakt en uitgestald:
Ook een aantal dagtochtjes gemaakt, het inpakken en gaan rijden is ons erg meegevallen. tafeltjes, stoelen en fietsen kunnen op de camping blijven. Luifel inklappen, zorgen dat de losse spullen opgeborgen zijn en je bent weg.
Hier nog een fotootje van een ritje onderweg, met de pont over de maas:
Het is ons prima bevallen. In totaal ruim 500 kilometer gereden. Jammer van de eerste keer pech, dat doet de beleving van vooral de rest geen goed. Wel is dat al weer een redelijk vergeten gebeurtenis gelukkig! Dus gaan we verder met het verhelpen van wat kleine eigenaardigheden. De afvoeren lopen niet lekker door, de kraan lekt en de ijskast blijft op 220 volt koelen ipv dat de thermostaat de temperatuur regelt.
we hoeven ons dus nog niet te vervelen!