1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Terug naar Xantia (back to the future part 753)
EdoK
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 03-12-2012

- BX Sport
- Xantia Activa V6
Gepost: 11 maart 2015 12:22 PM

16 jaar geleden reed ik Xantia…
Een rode activa 2.0 ct, een waar feest, altijd enorm genoten.
Tot er verandering van werkgever was, ik kreeg een auto van de zaak (niets mis met een 406 coupé) maar dat betekende dat de Xantia de deur uit moest.

De liefde voor activa en hydrauliek sleet echter niet….
Na veel andere auto’s kocht ik in 2012 toch weer iets met LHM.
Een BX Sport, jeugdsentiment, flodder, je kent het wel.

Miskoop van het jaar, de auto zou volgens de dealer perfect in orde zijn, nieuw blok, nieuwe bak, alles hersteld in originele staat…  Alleen optisch was het niet nieuw, maar mechanisch, daar draait het immers om.
Afijn, de auto lekte na 3 weken aan alle kanten alle mogelijke vloeistoffen, schijnbaar had ie last van auto-ebola.
LHM, olie, water en benzine lag er onder na een flinke rit….
Alles werd provisorisch wel in orde gemaakt maar het werd ‘m gewoon niet meer, de liefde voor deze sport was weg, het vertrouwen was weg.
De sport uiteindelijk geruild tegen een 1.4 RE, een auto die altijd binnen het BX club circuit had geleefd, keurig onderhouden en in technisch goede staat.
Tegelijkertijd een r19 16v cabrio gekocht ivm de roadtrip-vakantie naar zuid frankrijk, hierdoor dus amper in de bx gereden.

Toch was het een heerlijke auto die me nooit in de steek heeft gelaten, ik heb een maand of 8 in de 1.4 RE gereden zo’n 4000 km in totaal. Wat een heerlijk onthaastend gebakje Wink

Anyways, dat onthaasten is leuk maar ik heb toch iets meer met auto’s die iets meer power hebben.
Mijn laatste hobby-auto was een Coupé Fiat 20vt, na veel upgrades en veel geld had dat ding een bak vermogen waar je U tegen zei.
Maar toch was ‘t een coupé en moest dus het veld ruimen voor een gezinsauto….  (poep gebeurt)

Nou ja, word een lang verhaal zo….
Anyways, de r19 moest een distriwissel hebben, nieuwe bandjes en wat ander klein werk, daarbij bleek die in het dagelijkse gebruik toch wat minder praktisch te zijn, kinderzitjes, boodschappen enzo.. afijn, die mocht eruit.
De BX deed nog steeds trouw z’n werk maar is echt een hobby auto, voor de zondag ofzo.

Uiteindelijk beide auto’s voor een habbekrats weggedaan, de “liefhebbers” van de club en het forum hebben me een aantal keer gevraagd de BX vast te houden, volgend weekend zouden ze komen kijken.
Na 6 weken vasthouden is er niemand geweest die überhaupt is komen kijken, ondanks toezeggingen en zelfs mensen die ‘m “zeker te weten” zouden kopen.
Dan maar door de zure appel heenbijten en de auto naar een opkoper.

Afijn: Komt het, de Xantia….

Een zilvergrijze activa V6 uit 99.
Wat een feest, ik ben ineens voor meer rotondes, mini rotondes en verhoging van de maximale snelheid!
kinderzitjes, boodschappen, alles kan erin… met gemak!
De kracht waarmee de v6 z’n werk doet is geweldig, wat word je hier lui van…
Schakelen is nog steeds nodig maar amper…
Verbruik moet ik nog even afwachten, ik heb er nu krap 200 km mee gereden en kom uit op 1:10 maar ja… de afstand is wat te kort om het echt te kunnen meten.

Heb nog wat todo puntjes:
Zoek nog zitgedeelten voor de achterbank (Stoffen interieur) want de oude laten los op de naadjes.
Radio + Carkit goed aansluiten
Mattensetje.

aandachtspuntjes zijn er ook:
De auto komt erg langzaam omhoog, ook remmen doet ie niet goed.
Het duurt bijna 1 minuut voor de waarschuwingslampjes uit zijn er er remkracht is.
Is m’n hydraulisch systeem net zo lastig wakker te krijgen als ik?
De achterbumper rechts is wat verweerd, vraag me af of dit een bumperdeel is en het te vervangen is of dat het opnieuw gespoten moet worden.
Motorkap heeft een paar plekjes en wat steenslag, niets ernstigs maar sta nog even in dubio… een nieuwe 2e hands kap
in het zilver moet niet zo moeilijk te vinden zijn.
Verder lijkt er van links achter het blok iets aan te lopen! Grote zorg!
Lijkt wel of er een riem of een wiel tegen een plastic kap aan loopt… even snel laten checken dus.

Foto’s plaats ik snel bij… eerst even de check, wassen en dan wat maken.
(eigenlijk niets bijzonders, gewoon een activa V6 in volledige standaarduitrusting)

-Exit BX sport:exit- BX 1.4 RE:exit - Xantia Activa V6-

Profiel  
 
Vega
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 31-12-2006

- Xantia 2.0i 16V Break Millésime
- ZX 2.0i Volcane
- ZX 16V
- Xantia 1.8i SX
- Xantia 2.0i VSX Aut.
Gepost: 11 maart 2015 01:58 PM
  [ # 1 ]

Gefeliciteerd! Een geweldige auto waar je veel plezier aan gaat beleven, nog steeds een enorm ondergewaardeerde doch machtig fijne machine om mee te rijden, denk nog steeds met veel plezier terug aan m’n vorige Activa’s.

Het hydraulisch systeem kan zo te horen wel een goede checkup gebruiken, want ook bij een Activa kan het stoplampje binnen 5 seconden na het starten uit zijn, als de boel maar in orde is Wink
Je zou het bezoek aan een specialist zoals Chyparse eens kunnen overwegen, die hebben veel kennis in huis en kunnen hem op dat gebied weer krijgen zoals hij hoort te zijn.
Het kan ook nuttig zijn om de veercomputer eens uit te laten lezen door een specialist of iemand met een Lexia, dan kan je eventuele storingen opsporen, oplossen en wissen.

Wat die verweerde bumperhoek betreft; is dat het ronde uitstekende deel (kryptische omschrijving) van de bumper? Zo ja dan moet het mogelijk zijn om dat los te maken van de rest van de bumper, daarvoor moet de bumper er alleen wel in z’n geheel af.

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 11 maart 2015 07:22 PM
  [ # 2 ]

Ik ga dit volgen Smile zeer benieuwd naar de wagen Edo! Een rondje bollen checken bij chyparse of D&O klinkt als verstandig.
Al gevonden wat er aan loopt?

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 11 maart 2015 07:33 PM
  [ # 3 ]

Check in ieder geval de multiriem en de krukaspoelie van de multiriem even!

Profiel  
 
EdoK
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 03-12-2012

- BX Sport
- Xantia Activa V6
Gepost: 11 maart 2015 09:29 PM
  [ # 4 ]

Dank!

Ik heb er al zoveel lol van!
Vandaag heb ik de riemen en poelies bekeken, ziet er allemaal goed uit.
Mogelijk kijk ik niet goed… of het is iets dat mee-resoneert, het is een lage toon die gelijk loopt met het toerental van de motor. Lekker duidelijk hè....
(toevallig een kenner in de omgeving die eens een blik wil werpen?)

Check up bij Chyparse (Almere toch?) of een andere specialist ga ik snel inplannen.
D&O Twan? Wie zijn dat? Zitten die mogelijk wat meer in mijn regio (roosendaal)?
Bij Chyparse of een andere specialist lezen ze ‘m toch direct even uit lijkt me?
Inderdaad, bijna direct rijklaar, zo ken ik m’n vorige activa ook… maar ja, die was nieuw!
Deze is nu toch wel 15 jaar oud al zie je dat zo op het eerste oog niet.

Je merkt het wel, het slangetje naar de ruitenwissers stak hinderlijk onder de motorkap uit, ik denk dat dus even netjes weg te frummelen <krak> Coompleet uitgedroogd gaf het ding de geest… de tand des tijds, en blijkbaar stak het er al langer uit want het deel dat onder de kap zat is niet zo verdroogt.

Het is inderdaad dat ronde uitstekende deel, mooi omschreven trouwens Wink
Fijn te weten dat dat los kan, nu op zoek naar een sloper met een nog mooi rond uitstekend deel… <klinkt echt goed>

TWan, zie je maandag toch?

-Exit BX sport:exit- BX 1.4 RE:exit - Xantia Activa V6-

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 11 maart 2015 09:32 PM
  [ # 5 ]

Uitlezen met de lexia kan ik wel een keertje proberen. Mijn pctje heeft wat kuren de laatste tijd, maar zou moeten lukken. De Xantia V6 uit ‘98 die ik gesloopt heb lukte prima en ook Xms gaat normaal gesproken goed.

Profiel  
 
EdoK
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 03-12-2012

- BX Sport
- Xantia Activa V6
Gepost: 11 maart 2015 09:33 PM
  [ # 6 ]

Ik zie net dat jij in Rucphen zit…
Om de hoek voor mij dus!

Minimeeting! Very Happy

-Exit BX sport:exit- BX 1.4 RE:exit - Xantia Activa V6-

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 11 maart 2015 09:49 PM
  [ # 7 ]

de koffie staat klaar Maandag Edo Wink

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 11 maart 2015 10:36 PM
  [ # 8 ]

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Ik kan mijn eerste ritje in een Activa nog goed herinneren en zal dat nooit vergeten, schitterend.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Gooi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007

- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gepost: 11 maart 2015 11:43 PM
  [ # 9 ]

Gefeliciteerd! Zelf ben ik ook weer na allerlei omzwervingen weer aan een Xantia begonnen. Eerste actie was het vervangen van het stoffen interieur door leer. Dus een stoffen achterbank (en voorstoelen) over. Misschien is het dezelfde stof? Voor een zacht prijsje zitten je passagiers ook weer zacht Wink

Profiel  
 
EdoK
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 03-12-2012

- BX Sport
- Xantia Activa V6
Gepost: 11 maart 2015 11:44 PM
  [ # 10 ]

Ik stuur je wel even een pm. Very Happy

-Exit BX sport:exit- BX 1.4 RE:exit - Xantia Activa V6-

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 11 maart 2015 11:45 PM
  [ # 11 ]

Break - Berline gaat niet passen.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
EdoK
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 03-12-2012

- BX Sport
- Xantia Activa V6
Gepost: 11 maart 2015 11:47 PM
  [ # 12 ]

Ah.. los daarvan, het activa interieur is nooit hetzelfde als een ander model Sad
Helaas!

Goed opgemerkt Timo!

-Exit BX sport:exit- BX 1.4 RE:exit - Xantia Activa V6-

Profiel  
 
EdoK
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 03-12-2012

- BX Sport
- Xantia Activa V6
Gepost: 12 maart 2015 10:20 AM
  [ # 13 ]

En onderweg naar Chyparse….
Meer update later!

-Exit BX sport:exit- BX 1.4 RE:exit - Xantia Activa V6-

Profiel  
 
EdoK
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 03-12-2012

- BX Sport
- Xantia Activa V6
Gepost: 12 maart 2015 11:35 PM
  [ # 14 ]

Wow, vanmorgen maar direct een check-up laten doen van m’n ba…uhm, nee, m’n bollen bij Chyparse!
Wat een verschil zeg, ik vond m’n activa al goed maar dacht toch even een check te laten doen…
Conclusie: 2 bollen vervangen, de rest gevuld…
het lijkt wel een andere auto, het activa deel is weer echt actief en qua vering is het ineens comfortabeler en tegelijkertijd sportiever.
Kost wat, maar dan heb je ook wat!
Kan echt iedereen die een ballenwagen rijd die ouder is dan 5 jaar het aanraden.

2 uur durende uitleg erbij over hoe en wat, compleet met alle details en ondertussen de auto in orde krijgen.
Terugweg is dan weer een feest…. net zoals de heenweg eigenlijk, kon het nog leuker?
Ik dacht van niet Wink

Na in totaal 430 km gereden te hebben toch ook maar eens getankt, er ging 42.9 liter bij.
Ik kom dan uit op 1:10, vrij netjes rekening houdende met het “feestgedrag” Smile
Volgende tank maar eens m’n best doen om rustig te rijden, eens kijken waar ik dan op uit kom.

Er zit nog wel een storende zoem, oehoe, zoef-achtig geluid rechtsvoor, dit loopt op met het toerental.
Geen idee wat het is, ook de erkende vakgarage (Twan) kon het niet direct plaatsen.

Maar goed, komt tijd komt raad…

-Exit BX sport:exit- BX 1.4 RE:exit - Xantia Activa V6-

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 13 maart 2015 01:17 AM
  [ # 15 ]

Oehoe geluid? Toch hopelijk niet de inmiddels bekende ‘Terror uil’ aangereden?!

http://www.spitsnieuws.nl/binnenland/2015/03/treiteraars-terroriseren-terror-oehoe

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook