1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Starten na stilstand
steenw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 10-12-2009

Gepost: 17 maart 2015 12:38 AM

Hallo medeforummers,
Ik heb met onze Dyane van 1974 het volgende (luxe) probleem: het betreft hier onze hobby-auto die niet erg vaak gebruikt wordt, laten we zeggen eens in de 4-6 weken. In de tussentijd slaapt ze in een onverwarmde goed geventileerde garage.
Iedere keer als ik wil gaan rijden na zo’n periode van stilstand gaat het starten zeer moeizaam. De startmotor draait de motor wel goed rond, maar slaat gewoon pas na zo’n 25 startpogingen (met telkens 10 seconden tussenpauze) aan.
Ik had het idee dat misschien de benzine in de vlotterkamer verdampt zou zijn en de brandstofpomp “op de startmotor” dit weer zou moeten aanvullen. Om dit idee te testen heb ik een handpompje gemonteerd in de brandstofleiding nabij de carburateur om hiermee de vlotterkamer voor het starten te vullen. Dit gaf echter totaal geen resultaat.
Ook heb ik meerdere andere bobines geprobeerd: zelfde resultaat.
Onlangs een nieuwe accu gemonteerd: zelfde resultaat.
Als de motor eenmaal gelopen heeft gaat het starten trouwens als een zonnetje, ‘t is alleen maar na een periode van stilstand.
Ik hoop dat iemand die dit leest een idee heeft hoe ik dit zou kunnen oplossen.
Bij voorbaat mijn dank voor het meedenken!

Citroën Dyane 435 1974
Citroën C1 2009

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 17 maart 2015 08:46 AM
  [ # 1 ]

Een paar dingen die me zo te binnen schieten, wanneer heb je de laatste keer je ontsteking gesteld, of heb je 123 ignition? De vlotterhoogte al eens gecontroleerd?

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 maart 2015 10:27 AM
  [ # 2 ]

je kan eerst eens kijken of het brandstof of ontsteking gerelateerd is door startpilot in de carbu te spuiten tijdens starten.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
75-amitolee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 16-07-2008

Gepost: 17 maart 2015 11:23 AM
  [ # 3 ]

Het kan ook zo zijn dat de benzine door ” vergommen ” voor verstoppingen in de sproeiers zorgt. Probeer eens een keer Shell of V-power premium benzine , of Kettingzaag-benzine ,die werden mij geadviseerd voor auto’s die voor langere tijd opgeslagen worden.

Mogelijk kun je nog ergens een oud type benzinepomp kopen , die waren met een handhevel uitgevoerd en daarmee kun je benzine handmatig naar de carburateur pompen voordat je begint te starten.

Mijn Ami 6 uit 1963 heeft zo’n oud model benzinepomp

Rene ter Veer

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 17 maart 2015 01:20 PM
  [ # 4 ]

Ik weet niet dat je met een handpompje de benzine “door ” de benzinepomp kan trekken .

Ik zou het dan een keer vanuit een extern vaatje proberen .

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
steenw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 10-12-2009

Gepost: 18 maart 2015 12:04 AM
  [ # 5 ]

Bedankt voor al het meedenken, zo komen we vast wel tot een oplossing!

Mijn volgende stap zou inderdaad in de richting gaan van het opnieuw afstellen van de ontsteking (een gewone met puntjes), ondanks dat wanneer eenmaal gestart, de motor toch prima loopt. De carburateur is wel afgelopen zomer helemaal uit elkaar geweest, gereinigd en afgesteld.
Startspray vind ik ook een goed plan om zo uit te vinden of het aan de ontsteking of brandstofvoorziening ligt.
Vergomde benzine geloof ik zelf niet zo in: ik heb in 2009 een XT500 (motor) in de schuur gezet. 5 jaar later er weer uit, niets aan gedaan qua onderhoud en met 1 trap op de kickstarter liep hij! Hoezo vergomde benzine? Maar het kan ook zeker geen kwaad om goeie benzine te tanken in plaats van zelftank peut.
En ja, met een handpompje krijg ik mijn carburateur volledig afgevuld, door de normale brandstofpomp heen.
Maar omdat het toch geen resultaat had heb ik deze er maar weer tussenuit gehaald.

Citroën Dyane 435 1974
Citroën C1 2009

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 18 maart 2015 08:16 AM
  [ # 6 ]

Wat betreft de oude benzine: Dan heb je echt geluk gehad!
Oude benzine ontsteekt echt moeilijker en op een gegeven moment helemaal niet meer…
Bovendien is de moderne benzine “anders” van kwaliteit dan vroeger. Onder ander door het bijmengen van een deel ethanol.

En wat betreft het starten: Trek je de choke wel helemaal uit? Sorry dat ik het vraag, maar de huidige generatie is opgegroeid met elektronisch motormanagement is mij opgevallen…

Succes met het opsporen!, startspray is inderdaad een goede tip, je kan ook een heel klein scheutje benzine op de gasklep gieten.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 18 maart 2015 08:44 AM
  [ # 7 ]

Of remmenreiniger in je carburateur spuiten.

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 18 maart 2015 06:32 PM
  [ # 8 ]

Remmenreiniger is heel slecht voor de motor en er komt dan ook nog eens fosgeen uit de uitlaat.
Startgas als het dan toch moet.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 18 maart 2015 08:51 PM
  [ # 9 ]

Je hebt een handpompje gemonteerd om de carburateur vol te pompen; weet je nu dat de carburateur ook echt vol gepompt zit, of denk je dat?

Ik denk nl. aan het stukje rubber slang wat boven op de tank zit. Als dat gescheurd is dan pomp je lucht mee, en als de auto dan langer staat kan de leiding langzaam weer leeglopen.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 18 maart 2015 10:04 PM
  [ # 10 ]
paso schreef:

Remmenreiniger is heel slecht voor de motor en er komt dan ook nog eens fosgeen uit de uitlaat.

Nou je motor zal er echt niet van kapot gaan als je het voor diagnose gebruikt. Is ook niet bedoeld om iedere keer je auto mee te starten.

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 19 maart 2015 12:16 AM
  [ # 11 ]

Onstekking is het niet waarschijnlijk. Dan maakt 6 weken of een dag niet uit.
Vergummen van de benzine, nou dat duurt wel even! zeker een jaar. Als al niet langer.

Maar ik ga mee met benizne verhaal. Je carbu is leeg. Hoe weet je of de hand pomp werkt?
Vermoedelijk zakt je benzine de tank in. Dan ben je wel ff bezig.
En inderdaad boven de tank zou wel eens een punt kunnen zijn.

Hoe lang moet je starten? Na een week of 6 is 30 seconden niet zo gek.

wat je na 6 weken kan doen, benzine slang los van carbu en starten maar.
De benzine moet dan in de ronde vliegen.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 19 maart 2015 12:50 AM
  [ # 12 ]

ik heb met mijn Ds hetzelfde probleem, ik denk dat door het stilstaan de kracht uit de benzine is door lucht lekkage tussen de pakkingen. ik heb bij de Ds een test gedaan en na 2 maanden gekeken of er in de carburateur benzine zit de vlotterkamer stond gewoon vol en de motor moet lang starten voor hij aanslaat,eenmaal gelopen start hij direct.
Ik los het op door even wat verse benzine direct in de carburateur te doen als ik hem na een tijd stilstand start.

Profiel  
 
steenw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 10-12-2009

Gepost: 19 maart 2015 08:22 PM
  [ # 13 ]

Ja, de choke wordt zeker gebruikt. Zonder choke (is mijn ervaring) lukt het starten helemaal niet bij koude motor.
Het handpompje werkte echt wel goed. Ik hoorde duidelijk de benzine stromen. Op een gegeven moment merkte ik ook dat er niet meer bij ging: dan was de vlotterkamer kennelijk vol en zorgde de vlotter in de boveste stand er voor dat er niet meer benzine bij kon. Volgens mij brengt lucht een vlotter niet aan het drijven…
Overigens is dit pompje er al weer tussenuit omdat het toch niet hielp.

Starten na 30 seconden?? Dan zou dit topic niet op dit forum staan.
Nee, ik doe 25 startpogingen (kunnen er ook 50 zijn) waarbij iedere poging er zo uit ziet: 2 seconden startmotor laten draaien, 10 seconden wachten om de accu weer even bij te laten komen, enz.
Een snelle rekensom leert dat ik zodoende wel tot 10 minuten bezig ben voordat ik een tochtje kan gaan maken.
Er moet echt iets aan de hand zijn, want ik hoor verhalen van mensen die net zo “vaak” met hun eend rijden als ik en die dit probleem helemaal niet hebben.
Maar wat?

Citroën Dyane 435 1974
Citroën C1 2009

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 19 maart 2015 09:50 PM
  [ # 14 ]

als ik dit zo lees denk ik dat je een keer moet blijven starten ,

ik vermoed dat je veel te snel stopt !!

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 19 maart 2015 09:50 PM
  [ # 15 ]

Ik zou in ieder geval langer doorstarten dan 2 seconden, op die manier ben ik ook lang bezig om een Eend aan de gang te krijgen Rolling Eyes
Mijn acadiane staat stil sinds november, maar als ik blaas in de tank en een volle accu plaats, en dan de startmotor bedien met uitgetrokken choke, dan loopt ie na ongeveer 15/20 seconden. En die startmotor laat ik dus gewoon doordraaien totdat ie aanslaat.
En ik blaas in de tank om de benzine naar voren te krijgen Wink

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook