Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Overigens, de eerste korte slag motoren, de DY en DX, hadden géén seals op de uitlaatkleppen, net zoals een SM. Olieverbruik en roken komt ook niet door gare seals op de uitlaatkleppen, want in dat uitlaattraject staat vrijwel geen onderdruk dus kan er geen olie worden aangezogen. Zie daar ook de reden dat seals op de uitlaatklepstelen vroeger als “niet noodzakelijk” werden gezien. Roken bij stationair en gas los - gas d’r op komt door inlaat seals.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Oh, het was een diesel. In het verleden waren er nooit problemen met die seals. Het is de laatste jaren de kop op gestoken doordat die dingen nu niet meer aan de juiste maatvoering voldoen.
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Of er is iets met de maatvoering/hardheid van de seals , of evt speling op de klepgeleders.
Als de klepgeleiders te ver heen zijn rekt de klepsteel de seal te ver uit met alle gevolgen van dien.
Mocht het na het inrijden nog niet over zijn (wat ik verwacht) dan dit 2 punten die ik met zekerheid nagekeken wil hebben.
waterman schreef:Overigens, de eerste korte slag motoren, de DY en DX, hadden géén seals op de uitlaatkleppen, net zoals een SM. Olieverbruik en roken komt ook niet door gare seals op de uitlaatkleppen, want in dat uitlaattraject staat vrijwel geen onderdruk dus kan er geen olie worden aangezogen.
Klopt, alleen ontstaat er een ander probleem als de uitlaatseals loslaten: deze bewegen dan op en neer en veroorzaken daardoor een pompwerking. De olie wordt het uitlaatkanaal ingeperst.
Klopt, zelf tot twee keer toe meegemaakt.
Totaal aantal Berichten: 10240
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Uitlaatseals weglaten dus. Zoals Waterman al zei, als de uitlaatklep opent is er geen onderdruk. Een sm heeft ze ook niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25561
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
pompwerking van een seal. tuurlijk…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Weglaten is ook geen optie, bij de eerste keer plaatsen van een Mercedes seal bij mijn kop ( door revisiebedrijf) was er een scheur in dat ding ontstaan. En dat rookt dus ook, minder dan met dansende seals maar genoeg om er flauw van te worden. Nadat ik deze vervangen heb ( met de kop in situ) ben ik nu volledig rookloos!
bogaard77 schreef:pompwerking van een seal. tuurlijk…
Gaan we die discussie nou helemaal overnieuw doen?
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
verklaar eens hoe de dansende seal een hogere druk richting uitlaatkanaal kan produceren dan de al aanwezige druk (overdruk / atmosferische druk) die aldaar heerst afhankelijk van de toestand van de klep.
Volgens mij is dit regelrechte onzin.
Nou, dan moet je eerst even bellen naar diverse DS specialisten ( oa Borculo) en revisiebedrijven die al jaren DS koppen doen. Daar komt dit verhaal vandaan.
Mooie theoretische discussie.
In de praktijk kan het. Gereviseerde kop er op. Geen spoortje rook te zien, nog voordat de kopbouten nagetrokken worden, oftewel binnen de eerste duizend kilometer van het ene op het andere moment, grote blauwe rookwolken.
Klepdeksel eraf, wat is er te zien. 1 of meerdere loszittende uitlaatklep seals. Aan de inlaatkant zat alles nog vast.
En dat niet 1 keer, maar 2 keer. Oftewel na vervangen der klepseals weer.
Ik heb helaas geen foto’s als onderbouwend bewijs, dus jullie moeten me op m’n woord geloven
En ik drie keer. Twee maal met Glaser seals en een keer met een gescheurde Mercedes seal. Daniel van Citrest 3 keer met zijn eigen auto. Moeten we hier er niet een poll van maken?