Beste mensen,
Sinds 2 jaar in bezit van BX 14 uit 1990. Heerlijk rijden, fijne auto.
Maar: slecht starten: onregelmatig lopen, bokken, afslaan,(als ik geen gas bijgeef)in lage toeren
geen vermogen. Heel vervelend. Als het blok warm is werkt alles normaal, ook lijkt het verbruik op
lange afstand niet verhoogd.
Ik kom op dit forum een stukje van Felice tegen met foto`s over het ombouwen naar handchoke. Op de foto`s kan ik zien dat dit precies hetzelfde blok is als het mijne.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/212450/P165/
Zou deze aanpassing voor mijn BX een oplossing kunnen zijn? en weet iemand deze ombouw kit te koop?
Of zou er nog een andere oplossing kunnen zijn?
Groeten uit Groningen,
Nico.
Nicolinux
BX TE 14 Bj. 90
Dat zou best jouw probleem op kunnen lossen. Ik heb het zelfde gehad met mijn bx, daar zit dan wel een andere carb op maar daar was een versleten waselement het euvel. Met een handchoke deed ie het stukken beter en vooral ook zuiniger.
Mochten die setjes nog verkrijgbaar zijn moet je eens contact opnemen met bccp, de setjes voor mijn carburateur zijn helaas niet meer leverbaar.
Succes ermee!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of je maakt het chocke systeempje weer even gangbaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Marvinn: ik zal kijken bij bccp
dank je wel.
Nicolinux
BX TE 14 Bj. 90
Bogaard77: Bedoel; je dan de stift die uit het wax element tegen het choke mechaniek aanduwt?
Hoe test je het wax element?
Uitbouwen en zorgen dat de stift soepel beweegt?
Weet je misschien ook waar de twee electrische contacten voor zijn,
een aansluiting aan de voorkant en een aan de achterkant?
Nicolinux
BX TE 14 Bj. 90
Gewoon het mechanisme helemaal schoonmaken kan ook wel soelaas bieden.
Testen is niet veel moeite, de choke klep moet als de motor warm is ‘open’ gaan staan, en als de motor koud is moet de klep dicht zijn.
Wat ik denk is dat de klep bij jou open blijft staan, dat levert bij warme motor geen problemen maar met koude motor zorgt dit voor beroerd starten en moeilijk stationair. Dit doordat er te weinig brandstof in de motor komt en jij dus gas bij moet geven om hem draaiende te kunnen houden
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Ik leg hier ook mn ook te luister omdat ik het idee heb dat de choke bij mij te lang open blijft bij rijden. Geen bokken, maar wel meer rook dan normaal. Mocht je em uit elkaar halen volg ik graag je voorbeeld!
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Schoonmaken ga ik doen, uitwendig wel te verstaan.
Het mooist lijkt me de ombouw naar handchoke, dan heb je het zelf in de hand.
Dan ben je niet afhankelijk, en dat is toch een mooi streven.
Nicolinux
BX TE 14 Bj. 90
Michelangelo schreef:Ik leg hier ook mn ook te luister omdat ik het idee heb dat de choke bij mij te lang open blijft bij rijden. Geen bokken, maar wel meer rook dan normaal. Mocht je em uit elkaar halen volg ik graag je voorbeeld!
Als het goed is heeft jouw BX injectie en daardoor geen choke.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Het kan een tussenmodel zijn met 1.4 tu met carburateur en pulsair, plaats anders eens een foto van je blok dan weten we het zeker.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
BasisBIX schreef:Michelangelo schreef:Ik leg hier ook mn ook te luister omdat ik het idee heb dat de choke bij mij te lang open blijft bij rijden. Geen bokken, maar wel meer rook dan normaal. Mocht je em uit elkaar halen volg ik graag je voorbeeld!
Als het goed is heeft jouw BX injectie en daardoor geen choke.
Wel een idioot hoog verhoogd stationair toerental
Een Deauville (bouwjaar 1992>) heeft altijd monopoint injectie, Emiel.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Mijn motor blok is gelijk aan de foto` s die Felice heeft gepost.
Is Felice nog actief op dit forum?
Bij bccp is wel van alles op carburatie gebied te koop.
Op E bay kwam ik al wel ombouw setjes tegen, maar niet precies
voor mijn carburateur.
Nicolinux
BX TE 14 Bj. 90
Felice is niet heel erg actief meer. Hij had een setje van een andere carburateur gehaald. Op bccp kon ik ook niets meer vinden helaas. Maar ik zou het eerst eens gangbaar maken en dan eens kijken. Dat is een stuk goedkoper dan meteen geld uitgeven!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
tim1993 schreef:BasisBIX schreef:Michelangelo schreef:Als het goed is heeft jouw BX injectie en daardoor geen choke.
Wel een idioot hoog verhoogd stationair toerental
Een Deauville (bouwjaar 1992>) heeft altijd monopoint injectie, Emiel.
Wat onderzoek wijst uit dat jullie beiden volstrekt gelijk hebben. Excuses.
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Een Deauville (bouwjaar 1992>) heeft altijd monopoint injectie, Emiel.
Dat snap ik ook wel, ik heb het nu over een tu blok met carburateur, in 1989 is dit type geleverd, ik kon niet uit de openingspost opmaken of het een injectie was of een carburateur.
Ik heb nog een carburateur liggen voor een TU met handchoke, als er iemand is die daar belang bij heeft hoor ik het wel.
Monopointhuizen heb ik ook genoeg, die willen ook heel graag dwars liggen.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Sorry, ik dacht dat je reactie ging over de Deauville, maar je had het tegen de TS
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99