Ben eens aan het kijken of er goede vervanging is van de mechanische fan. Dat is eigenlijk een onding, draait te langzaam bij lage toerentallen en maakt een hoop herrie bij hoge.
Toen kwam ik deze dingen tegen: koolborstelloze, toerental geregelde ventilatoren:
http://cdn.shopify.com/s/files/1/0164/0230/files/NUOVA_Fans.pdf?876
Dit zijn ventilatoren met een PWM controller ingebouwd, aanstuurbaar met een speciale sensor of via een stuursignaal vanuit een motor management systeem. Deze Spal’s worden vanaf fabriek toegepast in de Corvette C7 en hebben een serieuze output.
Ok, het is niet goedkoop. 400 dollar voor een fan met sensor.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Als het je lukt wil ik graag meeliften op je kennis. Ik heb het een paar jaar geleden geprobeerd met mijn break, 2 liter motor met 2.3 liter koeling, maar het lukte niet, hij kreeg het toch te warm met alleen het electrische ventillatortje van Citroen. Hij werd er wel echt aanmerkelijk stiller van!
Daar is al eerder discussie over geweest, even zoeken.
Eerst maar eens een leverancier vinden hier in Nederland. Gaat me een beetje ver om een Italiaanse fan uit de States te laten komen!
Wie heeft er een losse ventilatorkap liggen en kan even meten wat de doorsnede van het gat is? Meet een beetje lastig met de originele fan in situ.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Hattink-Thermoparts levert Spal ventilatoren, misschien ook deze?
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dit onderwerp is het laatste jaar al meerdere keren voorbij gekomen.
Elke keer mislukt… Ik ben benieuwd of het je wel lukt met andere onderdelen.
De keren dat het wel gelukt is, is vaak een grondige verbouwing van de motorruimte met de radiator op een hele andere plek.
Even voor de beeldvorming, wat voor type DS gaat het, met welke motor?
23IE. Denk dat hier wel mee gaat lukken. Deze dingen hebben een gigantische capaciteit, mede onder andere door het borstelloze ontwerp. Trouwens de 25IE van Nard heeft ook electrofans, gaat blijkbaar goed.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zomaar even uit nieuwsgierigheid, hoeveel kubieke meter verplaatst de originele fan op snelheid?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Heb de post van een paar jaar geleden gevonden;
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/218469/P60/
Dat was met dat lullige IE fannetje, geen wonder dat dat niet werkte.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ijcobar schreef:Trouwens de 25IE van Nard heeft ook electrofans, gaat blijkbaar goed.
Zover ik weet heeft hij nog niet veel test kms gereden.
Daarbij zou dat best eens kunnen werken, want daar zit de radiator toch niet meer op de originele plek?
Of ik heb een verkeerde DS op het netvlies
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ijcobar schreef:Dat was met dat lullige IE fannetje, geen wonder dat dat niet werkte.
Idd dat fannetje draait bij een 23 IE nagenoeg altijd mee heb ik het idee…
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik vond dat het fannetje toch redelijk wat lucht verplaatste, maar inderdaad minder dan de mechanische originele fan.
Natuurlijk kun je een electrische fan krijgen die net zo veel lucht verplaatst als de mechanische fan, maar deze zal dan net zoveel herrie maken en net zoveel energie vragen. Energie dat dan weer opgewekt moet worden door de dynamo inclusief verliezen; dat betekent een hoger verbruik en nog steeds herrie.
In Nederland is het een stuk kouder dan hier, dus de fan zal niet de hele tijd aan staan; dat is dan wel een groot voordeel ten opzichte van de originele fan. Het is hier echter zo warm, dat dat de fan toch bija altijd aan moet staan omdat luchtstroom tijdens rijden heel laag is. Een schepje op de koellucht inlaat zal daar wellicht uitkomst bieden.
Het blijft interessant, zeker omdat ik weer 5000 km met de DS door Afrika ga rijden in December/Januari.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De mechanische fan is natuurlijk niet erg flexibel in het gebruik.
Lage toeren van de fan bij stilstand. Veel toeren van de fan op snelheid.
Terwijl je bij stilstand juist geen rijwind heb en andersom
Een geregelde elektrische fan kan zichzelf natuurlijk aanpassen aan de omstandigheden.
Precies. Deze fan zal nooit sneller draaien dan noodzakelijk. Denk dat in de praktijk hij meestal op een laag toerental zal draaien met beperkt stroomverbruik en herrie. Je bent dan van het gebler af als je de motor even doortrekt boven de 3000 toeren. Overigens is het aansluiten van dat ding een appeltje eitje. Geen relais nodig, alleen een zekering naar de accu en een draadje naar het contact Zal zo meteen even de shroud opmeten, heb inmiddels contact met een leverancier.
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Interessant. Ik wil hier wellicht ook wat mee gaan doen voor mijn C35 kloon.
Die heeft natuurlijk wel wat meer frontaal oppervlak en een ander blok dus qua warmteontwikkeling/ophoping niet te vergelijken met een Ds….