Dan moet je wel een koolborstelloze motor hebben.
Ben bezig met een Amerikaanse leverancier, zit nu te wachten op de verzendkosten.
Er is hier constant aandacht voor de koelvin, maar ik zat op die aanbevolen sites eens te kijken. De snaren zorgen niet alleen dat de koelvin draait, maar ook dat de waterpomp rond gaat. Zou een elektrische waterpomp niet een aanvullende verbetering zijn. Ik weet niet wat de mogelijkheden in het systeem zijn, maar een 0,17bar pomp moet toch kunnen?
Interessant, nooit over nagedacht…
Een dubbele snaar is natuurlijk wel betrouwbaar…
Maar wat zou het voordeel zijn?
@Hans, ik denk dat de waterpomp de kvs moet rond pompen. Door een elektrische pomp erbij te monteren is er meer door stroming bij de lage toerentallen. Ik weet niet of dat zo werkt. De kvs moet natuurlijk wel de tijd krijgen om de warmte mee te nemen.
Het betekent wel een nog grotere belasting voor de dynamo.
Ik begrijp de zorg om de grotere belasting van de dynamo niet zo…
Misschien ben ik niet zo’n purist, maar ik heb een 70A dynamo en accu aan boord…
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Of het een zorg is weet ik niet.
Maar alles wat je met de dynamo weg trekt wordt niet gebruikt om de accu te laden. Dus het laden duurt langer.
Heb je 70A dynamo en je verbruikt 60A dan houd je weinig over om te laden.
In de praktijk zal het vast lager zijn, maar even voor de beeldvorming.
Het enige wat ik er mee wil zeggen, je zal alles op elkaar moeten afstemmen.
Ik denk dat de pomp niet zoveel stroom zou trekken.
Maar zelfs de moderne motoren hebben de pomp direct aangedreven door de motor via de distributieriem.
Waarschijnlijk omdat het de meest betrouwbare methode is.
De fan is een ander verhaal, omdat die lawaai maakt bij hogere toeren.
En met rijwind is de fan meestal helemaal niet nodig. Maar ja, rijwind is bij de snoek niet optimaal
ppvandep schreef:Ik begrijp de zorg om de grotere belasting van de dynamo niet zo…
Misschien ben ik niet zo’n purist, maar ik heb een 70A dynamo en accu aan boord…
70 Ampere lijkt veel, maar bij 12 volt heb je het dan over 840 watt. Heb je de achterruitverwarming aan, de aanjager van de kachel aan, de ruitenwissers aan, de verlichting aan en een electrische fan gaat op hoge snelheid draaien, dan vrees ik dat je aardig in de buurt raakt van maximaal.
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Alleen de verlichting trekt al 120 Watt.
2x 50 dimlicht, 2x 5 stadslicht voor, 2x 5 achterlichten.
Dan brandt het dash nog. Als je gaat remmen komt er nog 2x 21 Watt bij.
Zet je verstralers aan en je heb nog 100 Watt extra.
Het telt allemaal aardig op
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Mannen, moderne auto’s rijden ook rond met een 70 amp auto zonder stil te vallen als de fans aanslaan. Ik snap de zorgen niet zo. Sowieso slaat een elektrische fan de eerste 10 minuten niet aan. Tegen die tijd is de accu al weer vol.
Ik heb eens vijf weken rondgereden met een niet aangesloten dynamo. Tijd zat om dat ding bij te laden.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Klopt en ik heb een moderne auto die nu 50.000 km heeft gelopen en daar zit de derde dynamo in.
Moderne auto’s verbruiken een hoop stroom tegenwoordig. In mijn Laro zit een 150A dynamo en als die ermee ophoud dan is mijn accu binnen een uur leeg en sta je stil. Ondanks dat het een diesel is.
Ik had het over de derde dynamo en idd was het verweer van de dealer dat zo’n auto veel stroom trekt. Toen er een Hella in is gezet is die blijven werken. Dat gezegd hebbende: ik heb een andere auto van het bouwjaar 1969 en daar zit nog de originele dynamo in.