10 van de 25
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
   
ElectroFan: Het werkt!
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 08 april 2015 05:37 PM
  [ # 136 ]

Dan moet je wel een koolborstelloze motor hebben.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 10 april 2015 07:31 PM
  [ # 137 ]

Ben bezig met een Amerikaanse leverancier, zit nu te wachten op de verzendkosten.

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 11 april 2015 09:53 PM
  [ # 138 ]

Er is hier constant aandacht voor de koelvin, maar ik zat op die aanbevolen sites eens te kijken. De snaren zorgen niet alleen dat de koelvin draait, maar ook dat de waterpomp rond gaat. Zou een elektrische waterpomp niet een aanvullende verbetering zijn. Ik weet niet wat de mogelijkheden in het systeem zijn, maar een 0,17bar pomp moet toch kunnen?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5382
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 11 april 2015 11:34 PM
  [ # 139 ]

Interessant, nooit over nagedacht…
Een dubbele snaar is natuurlijk wel betrouwbaar…
Maar wat zou het voordeel zijn?

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 11 april 2015 11:51 PM
  [ # 140 ]

@Hans, ik denk dat de waterpomp de kvs moet rond pompen. Door een elektrische pomp erbij te monteren is er meer door stroming bij de lage toerentallen. Ik weet niet of dat zo werkt. De kvs moet natuurlijk wel de tijd krijgen om de warmte mee te nemen.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 april 2015 12:06 AM
  [ # 141 ]

Het betekent wel een nog grotere belasting voor de dynamo.

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 12 april 2015 09:17 PM
  [ # 142 ]

Ik begrijp de zorg om de grotere belasting van de dynamo niet zo…

Misschien ben ik niet zo’n purist, maar ik heb een 70A dynamo en accu aan boord…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 april 2015 09:32 PM
  [ # 143 ]

Of het een zorg is weet ik niet.

Maar alles wat je met de dynamo weg trekt wordt niet gebruikt om de accu te laden. Dus het laden duurt langer.

Heb je 70A dynamo en je verbruikt 60A dan houd je weinig over om te laden.
In de praktijk zal het vast lager zijn, maar even voor de beeldvorming.

Het enige wat ik er mee wil zeggen, je zal alles op elkaar moeten afstemmen.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5382
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 12 april 2015 10:35 PM
  [ # 144 ]

Ik denk dat de pomp niet zoveel stroom zou trekken.
Maar zelfs de moderne motoren hebben de pomp direct aangedreven door de motor via de distributieriem.
Waarschijnlijk omdat het de meest betrouwbare methode is.
De fan is een ander verhaal, omdat die lawaai maakt bij hogere toeren.
En met rijwind is de fan meestal helemaal niet nodig. Maar ja, rijwind is bij de snoek niet optimaal

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 april 2015 10:49 PM
  [ # 145 ]
ppvandep schreef:

Ik begrijp de zorg om de grotere belasting van de dynamo niet zo…

Misschien ben ik niet zo’n purist, maar ik heb een 70A dynamo en accu aan boord…

70 Ampere lijkt veel, maar bij 12 volt heb je het dan over 840 watt. Heb je de achterruitverwarming aan, de aanjager van de kachel aan, de ruitenwissers aan, de verlichting aan en een electrische fan gaat op hoge snelheid draaien, dan vrees ik dat je aardig in de buurt raakt van maximaal.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 april 2015 11:19 PM
  [ # 146 ]

Alleen de verlichting trekt al 120 Watt.
2x 50 dimlicht, 2x 5 stadslicht voor, 2x 5 achterlichten.

Dan brandt het dash nog. Als je gaat remmen komt er nog 2x 21 Watt bij.
Zet je verstralers aan en je heb nog 100 Watt extra.

Het telt allemaal aardig op Wink

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 12 april 2015 11:31 PM
  [ # 147 ]

Mannen, moderne auto’s rijden ook rond met een 70 amp auto zonder stil te vallen als de fans aanslaan. Ik snap de zorgen niet zo. Sowieso slaat een elektrische fan de eerste 10 minuten niet aan. Tegen die tijd is de accu al weer vol.

Ik heb eens vijf weken rondgereden met een niet aangesloten dynamo.  Tijd zat om dat ding bij te laden.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 13 april 2015 12:42 AM
  [ # 148 ]

Klopt en ik heb een moderne auto die nu 50.000 km heeft gelopen en daar zit de derde dynamo in.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 13 april 2015 08:25 AM
  [ # 149 ]

Moderne auto’s verbruiken een hoop stroom tegenwoordig. In mijn Laro zit een 150A dynamo en als die ermee ophoud dan is mijn accu binnen een uur leeg en sta je stil. Ondanks dat het een diesel is.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 13 april 2015 01:52 PM
  [ # 150 ]

Ik had het over de derde dynamo en idd was het verweer van de dealer dat zo’n auto veel stroom trekt. Toen er een Hella in is gezet is die blijven werken.  Dat gezegd hebbende: ik heb een andere auto van het bouwjaar 1969 en daar zit nog de originele dynamo in.

Profiel  
 
 
10 van de 25
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook