3 van de 25
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
ElectroFan: Het werkt!
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 01 april 2015 06:25 PM
  [ # 31 ]

Overigens bedenk ik mij net dat de stakkers zonder een IE radiateur iets moeten fabrieken om de sensor te monteren.

Profiel  
 
Gepost: 01 april 2015 06:45 PM
  [ # 32 ]

Er zijn ook slangsensors zie ik.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 01 april 2015 07:24 PM
  [ # 33 ]

Niet in PWM uitvoering.

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 01 april 2015 07:34 PM
  [ # 34 ]

even gemeten : Doorsnede van de opening in de kap voor de koelfan is bij een IE ca 32 cm. ( Zal voor de 3-de neustypes wel allemaal het zelfde zijn?)

Profiel  
 
Gepost: 01 april 2015 09:58 PM
  [ # 35 ]
ijcobar schreef:

Niet in PWM uitvoering.

En dat betekent voor de leek?

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 01 april 2015 10:28 PM
  [ # 36 ]

Puls Width Modulation. Het is geen schakelaar, maar een sensor die een signaal afgeeft in verhouding tot de gemeten waarde.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation

Kort door de bocht: hoe breder de pulsen, des te hoger de snelheid van de fan in dit geval.

Profiel  
 
Gepost: 01 april 2015 10:36 PM
  [ # 37 ]

Duidelijk, maar tussen de verschillende sensoren die ‘jouw’ leverancier aanbiedt zie ik nergens een verwijzing naar die PWM…

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 02 april 2015 08:18 AM
  [ # 38 ]

Klopt, hij heeft deze nieuwe serie nog niet in het programma! Verwacht vandaag uitsluitsel over leverbaarheid en prijzen.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 02 april 2015 09:48 AM
  [ # 39 ]

Er zijn 3 sensoren met verschillende regelgebieden:

74 graden inschakelen en 60 uit, 85 in en 74 uit, 101 in en 87,5 uit.

Beetje lastig te bepalen welke het beste zou werken. De temperatuur onderin de radiateur zou lager moeten zijn dan bovenin ( motortemp). Op het inschakelpunt gaat de fan langzaam draaien en afhankelijk van de verdere temperatuurstijging sneller. Wat vinden jullie?

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 02 april 2015 10:20 AM
  [ # 40 ]

Eens even de schakelpunten van de CX bekeken ( de 2 snelheden regeling):

Caractéristiques
Température de fermeture [°C] 83
Point de coupure [°C] 88
Température initiale [°C] 87
Point de commutation [°C] 92

De lage stand schakelt op 87 graden in en de hoge op 92. Denk dat de sensor met het regelbereik 85-74 de beste keus is.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 02 april 2015 12:10 PM
  [ # 41 ]

Ook weer fijn, minimum bestelaantal 50 stuks! gulp Maar even verder zoeken naar een andere leverancier.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 02 april 2015 12:17 PM
  [ # 42 ]

Even niet uit het oog verliezen dat de thermostaat nog altijd de grote baas is bij een koelsysteem van een auto !

Die bepaald wanneer en hoeveel water er naar de radiator zal lopen .

Al zet je een kontakt van pakweg 50 graden , zal er pas gekoeld kunnen worden

in de radiator als er ook effectief warmte naartoe kan komen .

En daar is het de thermostaat die de touwtjes in handen heeft cool smile

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 02 april 2015 01:02 PM
  [ # 43 ]

Klopt Walter, daarom moet de regeling wel in het goede werkgebied regelen.

Eerst maar eens een leverancier zien te vinden.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 april 2015 01:06 PM
  [ # 44 ]

Dat klopt walter, maar je hebt de fan pas nodig als de thermostaat volledig open is en de radiator te heet wordt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 02 april 2015 09:10 PM
  [ # 45 ]

Zorg om te beginnen dat je blok qua koelsysteem schoon is, verse koelvloeistof, timing van ontsteking goed afgesteld. Dit voorkomt dat dat de motor onnodig warm wordt. Ik zou ook een temperatuursensor inbouwen om te kijken of de fan de motor koel genoeg kan houden.
Kijk ook eens op mijn topic.
Let wel dat terugschakelen niet per definitie meer koeling geeft ! Een mechanische fan gaat hierdoor sneller draaien en levert meer koeling, een electrische fan doet dat uiteraard niet.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
3 van de 25
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook