Overigens bedenk ik mij net dat de stakkers zonder een IE radiateur iets moeten fabrieken om de sensor te monteren.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Er zijn ook slangsensors zie ik.
Niet in PWM uitvoering.
even gemeten : Doorsnede van de opening in de kap voor de koelfan is bij een IE ca 32 cm. ( Zal voor de 3-de neustypes wel allemaal het zelfde zijn?)
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Puls Width Modulation. Het is geen schakelaar, maar een sensor die een signaal afgeeft in verhouding tot de gemeten waarde.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation
Kort door de bocht: hoe breder de pulsen, des te hoger de snelheid van de fan in dit geval.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Duidelijk, maar tussen de verschillende sensoren die ‘jouw’ leverancier aanbiedt zie ik nergens een verwijzing naar die PWM…
Klopt, hij heeft deze nieuwe serie nog niet in het programma! Verwacht vandaag uitsluitsel over leverbaarheid en prijzen.
Er zijn 3 sensoren met verschillende regelgebieden:
74 graden inschakelen en 60 uit, 85 in en 74 uit, 101 in en 87,5 uit.
Beetje lastig te bepalen welke het beste zou werken. De temperatuur onderin de radiateur zou lager moeten zijn dan bovenin ( motortemp). Op het inschakelpunt gaat de fan langzaam draaien en afhankelijk van de verdere temperatuurstijging sneller. Wat vinden jullie?
Eens even de schakelpunten van de CX bekeken ( de 2 snelheden regeling):
Caractéristiques
Température de fermeture [°C] 83
Point de coupure [°C] 88
Température initiale [°C] 87
Point de commutation [°C] 92
De lage stand schakelt op 87 graden in en de hoge op 92. Denk dat de sensor met het regelbereik 85-74 de beste keus is.
Ook weer fijn, minimum bestelaantal 50 stuks! Maar even verder zoeken naar een andere leverancier.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Even niet uit het oog verliezen dat de thermostaat nog altijd de grote baas is bij een koelsysteem van een auto !
Die bepaald wanneer en hoeveel water er naar de radiator zal lopen .
Al zet je een kontakt van pakweg 50 graden , zal er pas gekoeld kunnen worden
in de radiator als er ook effectief warmte naartoe kan komen .
En daar is het de thermostaat die de touwtjes in handen heeft
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Klopt Walter, daarom moet de regeling wel in het goede werkgebied regelen.
Eerst maar eens een leverancier zien te vinden.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat klopt walter, maar je hebt de fan pas nodig als de thermostaat volledig open is en de radiator te heet wordt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Zorg om te beginnen dat je blok qua koelsysteem schoon is, verse koelvloeistof, timing van ontsteking goed afgesteld. Dit voorkomt dat dat de motor onnodig warm wordt. Ik zou ook een temperatuursensor inbouwen om te kijken of de fan de motor koel genoeg kan houden.
Kijk ook eens op mijn topic.
Let wel dat terugschakelen niet per definitie meer koeling geeft ! Een mechanische fan gaat hierdoor sneller draaien en levert meer koeling, een electrische fan doet dat uiteraard niet.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.