Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
H@ns schreef:Hebben we dan ook weer geleerd!
Krijg je er nou één met een kleinere poelie? Volgens die datasheet kan je de poelie op maat kiezen.Het is wel jammer als je het stationaire toerental moet verhogen (hoewel, 875 kan nog bij een DS…)
vanwege de dynamo.
Of je moet accepteren dat het lampje af en toe gaat branden.
In het gelijkstroom tijdperk was dat volkomen normaal…Zou die grotere poelie er op zitten vanwege het grotere moment dat nodig is om die hoge stroom op te wekken?
Ik denk omdat bij de meeste motoren de dynamo aangedreven wordt door de krukas, waardoor het toerental twee keer zo hoog wordt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Even verder aan het speuren geweest. In de WPH staat dat wagens met een wisselstroomdynamo tot 3/71 een overbrengingsverhouding hebben van 153.1/1 (dat komt overeen met een dynamopoelie van 6cm) en daarna 1,75/1, een nog kleinere! De poelie op de 70A dynamo’s is veel te groot (7cm)en feitelijk heeft mijn oude dynamo een te grote poelie voor het bouwjaar ( 1973).
Feit is gewoon dat het laadsysteem van de DS al krap is ( nokkenaspoelie kan niet groter en de dynamopoelie kun je niet te klein maken ivm moer op as en radius snaar).
Het trouwens opvallend dat het verhogen van het toerental van de dynamo vlak na de introductie van de 21IE plaats vond, eigenlijk wel logisch die trekt meer stroom.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Klopt , een injectie is veel gevoeliger voor voldoende spanning !
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Rondje gereden, koelwatertemp blijft nu mooi op 85-86 met 145-150 op de snelweg. Brom rond de 3000-3500 is wat minder na het aantrekken van de motorsteunbouten in het interieur maar nog niet weg. Laadspanning blijft toch wat aan de lage kant tijdens stationair draaien, daar maar eens met de leverancier over in gesprek.
Vanmiddag lekker aan het gassen geweest op binnendoor weggetjes en de zaak stevig op zijn donder gegeven, temperatuur blijft perfect en de fan hoeft niet veel te doen. Wat heerlijk is de rust zonder die mechanische fan, meer een CX zo. Morgen maar eens naar de sleuteldag in Leek.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Klinkt goed met deze temperaturen.
Als je een trekhaak hebt, heb je er al eens een karretje of fietsdrager achter gehangen ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Als ik iets moet trekken dan pak ik de Land Rover of de John Deere….
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Duidelijk
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Heeft iemand een idee hoe je de capaciteit van de koeling kan meten, zonder al te ingewikkeld te doen ?
Dan hoef ik niet eerst naar een flinke helling bij Luik te gaan rijden met warm weer om te testen. Anders kom ik er pas achter on de vakantie of alles goed is !
Je zou kunnen denken aan afdekken van een deel van de radiator of zoiets, maar misschien heeft iemend een beter idee ?
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Waar je aardig wat mee kan is een IR temperatuurmeter (€ 17,- Conrad).
Daarmee kan je behoorlijk precies de temperatuur op allerlei plekken te weten komen.
Bijvoorbeeld aan de boven en en onderzijde van de radiator.
De bovenzijde wordt bepaald door de thermostaat.
Aan de onderzijde kan je zien hoeveel de radiator nog “over heeft” om te koelen.
Als boven en onder gelijk zijn zit je over de grens.
Als je ook nog zou weten hoeveel liter per minuut de waterpomp opbrengt kan je met die gegevens zelfs sommetjes maken.
Wie weet is dat gegeven wel ergens in het www-walhalla te vinden.
En dan hebben we nog forumlid DriverD, die dat bij zijn onderwijsinstelling zomaar boven water moet kunnen trekken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Maar eens verder met de dynamo. De leverancier komt niet verder dan met de opmerking: stuur hem maar terug.
Niet erg netjes gezien het feit dat duidelijk onderbouwd is dat de poelie gewoon te groot is.
De poelie van de oude dynamo maar eens bekeken en als ik daar het kraagje van 1 a 2mm aan de achterzijde afdraai past die op Iskra.
Wordt vervolgd…....
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ijcobar schreef:Ben eens aan het kijken of er goede vervanging is van de mechanische fan. Dat is eigenlijk een onding, draait te langzaam bij lage toerentallen en maakt een hoop herrie bij hoge.
Toen kwam ik deze dingen tegen: koolborstelloze, toerental geregelde ventilatoren:
http://cdn.shopify.com/s/files/1/0164/0230/files/NUOVA_Fans.pdf?876
Dit zijn ventilatoren met een PWM controller ingebouwd, aanstuurbaar met een speciale sensor of via een stuursignaal vanuit een motor management systeem. Deze Spal’s worden vanaf fabriek toegepast in de Corvette C7 en hebben een serieuze output.
Ok, het is niet goedkoop. 400 dollar voor een fan met sensor.
Bij toeval bladerde ik door een catalogus van QSP Products, met daarin ook een pagina ventilatoren. Ook SPAL, maar voor veel vriendelijker prijzen. http://www.qspproducts.com.
In diezelfde catalogus ook een walhalla van siliconen slangen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ijcobar had destijds moeite met het vinden van de juiste combinatie fan met PWM regeling en sensor dacht ik.
Of zou die hier toevallig ook tussen staan?
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
ik vind alleen relais geschakelde regelingen op de site
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!