Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Ik merk bij mijn C6 dat er een beetje speling bij voorophanging met wat harder remmen en optrekken plaatsvindt. Ik herken het nog wel uit mijn Xantia tijd, maar ik maak me toch een beetje zorgen. Ervaren jullie dat ook of is er toch iets aan de hand.
Ik begrijp dat de omschrijving wat beperkt is, maar ik zou niet anders weten hoe het te omschrijven. Ik merk het ook bij remmen en links of recht insturen tegelijkertijd.
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Nee, dat herken ik niet. Heb je al eens naar de fuseelagers laten kijken? Grote kans dat die aan vervanging toe zijn.
Hoelang heb je de C6 al en wat is de km-stand?
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Dank je wel voor je reactie. Wat meer details.
Ik heb de C6 afgelopen 28 maart gekocht met een kilometerstand van 194.350 met een kloppende NAP-stand. De volgende servicebeurt stond toen vermeld om over 17.000 te worden gedaan. Ik ben 2e eigenaar. De eerste eigenaar heeft alle onderhoud bij de Citroen dealer uit laten voeren.
Afgelopen Pasen ben ik, mede als grote testrit ermee naar Parijs heen en weer gereden vanuit Gouda. Geen enkel probleem gehad, behalve dan het slechte Wallonische wegdek en RN2 die er bijzonder slecht bij lag. Ben wel wat slechte wegen in Frankrijk gewend, maar de laatste jaren hakt de crises er in Frankrijk er blijkbaar behoorlijk in.
Ik heb er nu zelf bijna 1.500 kilometer mee gereden. Verder geen problemen dus. Ik ben van plan om zaterdag naar de meeting te komen maar om als nieuwkomer dan gelijk alle aandacht op te eisen gaat me veels te ver.
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gefeliciteerd met je aankoop!
Onderhoud bij de Citroën dealer zegt niets meer tegenwoordig. De kennis over de C6 is heel snel weggeëbd bij de dealers (persoonlijke ervaring).
Als je zaterdag naar de meeting komt, kan je kennis maken met een echte C6 specialist, namelijk de gastheer Johan Oldenhage. Naast Johan is garage Gert de Jong in Aalsmeer ook een C6 specialist.
Leg het probleem met de speling maar eens aan Johan voor.
Bovendien moet je met hem een afspraak maken om de automaat te laten spoelen want dat is waarschijnlijk nog nooit gebeurd. Ik zeg bewust “moet” want dat is absoluut noodzakelijk onderhoud en hoe eerder hoe beter. Met ruim 195k zit je al behoorlijk over de houdbaarheid van de bakolie heen. Hoe is het schakelgedrag van de automaat?
Ik ben er zaterdag waarschijnlijk ook. We speken elkaar dan!
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Oke, goed om te horen. De automaat werkt uitstekend. Dit is mijn 4e auto met automaat en deze schakelt beter dan de 2 Mercedessen en de SAAB die ik heb gehad.
Ik ga Johan eens contacteren. Ik ben benieuwd.
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Ik heb ook speling sinds het vervangen van de rechter fusee en de linker veerpoot.
Mijn auto heeft al veel malleur gehad, roetfilter vol e.d.
Ik vraag me ook af wat jullie actieradius is, ik kom maximaal uit op een kleine 800 km.
Ik twijfel of dat klopt, want toen ik de wagen kocht gaf de computer actieradius aan van 1000Km, nu haalt hij hooguit de 800.
De auto rijdt verder wel goed, behalve dat ik een “klonk hoor bij optrekken en remmen.”.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Rechter fusee en linker veerpoot vervangen en toch nog speling en een “kloenk”? Wie heeft dat gedaan, een Citroën dealer? Liever niet de naam te noemen.
Actieradius 1000 km haal je niet. Misschien dat de boordcomputer dat in het begin wel aangeeft, maar voor 1000 km moet je 1:14 rijden, met de ballen om hem bijna tot de laatste druppel leeg te rijden.
Nu zal er vast wel iemand gaan roepen: “ja maar ik ben met 90 km/h naar Zuid Frankrijk gereden en toen heb ik 1000 km gehaald”. Zal wel, maar in de praktijk kom ik met de 2.7 niet verder dan 850 km en dan is het brandstoflampje net gaan branden. De boordcomputer zegt dan ongeveer 1:13.
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Oei dat klinkt erger dan bij mij. Ik denk dat inderdaad de fusees vervangen moeten worden. Het verbruik is wat aan de hoge kant inderdaad maar het rijgenot maakt een hoop goed. Mijn oude Benz E270cdi was een stuk zuiniger maar ik vond die veels te rauw.
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Maar die woog dan ook niet zoveel.
Deze is een stuk veiliger !!
Mooie wagen
Probeer eens met je stuur helemaal naar links of rechts gedraaid rondjes te rijden en luister dan eens of je gerammel hoort.
Door het helemaal insturen ‘til’ je de kogel als het ware wat op waardoor je het gerammel beter hoort.
Dan weet je zeker dat het de fusées zijn.
die van mij was rechts net gedaan door een citroën garage in Nijmegen. zat zelfs een smeernippel op. kon gewoon de prullenbak in…
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Dank voor jullie reacties. Ik ga vanavond op het parkeerterrein van het Reeuwijkse Hout het eens proberen
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Vandaag bij de meeting geweest. Vriendelijk gevraagd of ze bij het spoelen van de automatiek even snel qua veiligheid er naar konden kijken. Hebben ze perfect gedaan. Er moeten 2 rubbers worden vervangen. Dat is alles.
De automaat schakelt weer als nieuw. Perfect werk afgeleverd Garage Johan Oldenhage B.V.
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Da’s mooi
En wat zeiden ze over je fusées?
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Daar heb ik ze niet over gehoord en ben zelf vergeten het te vragen. Binnenkort een afspraak dus dat komt wel goed.
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Mijn geknokkel is niet opgelost, de garage (geen citro) kan het niet vinden, nergens speling en nergens iets los.
Zelf heb ik het idee dat de gemonteerde linker voorpoot bij afremmen en optrekken iets beweegt, in ieder geval meer dan de rechterkant.
Het rubber is geel dat er tussen zit, de andere kant okerkleurig.
Kan het zijn dat het montage rubber (dus waar de demper in het chassis zit) te zacht is en daardoor speling heeft?
Iedere hulp is welkom want ik wordt gek van deze C6.
Ook het verbruik, max uit een tank incluus de reservetank is 800KM het lampje brandt dan al 80 KM.
Iemand een idee wat er aan te doen?
Het roetfilter is er al af, en de software aangepast daarvoor..
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
karel post schreef:
Iedere hulp is welkom want ik wordt gek van deze C6.
.
Is het een idee om er eens mee naar een C6 specialist zoals Johan Oldenhage óf Gert de Jong te gaan? Beiden staan goed bekend als het om C6’ gaat..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste