Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004
- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Eindelijk weer BX rijden, men wat heb ik dat gemist. Maar na een paar andere citroëns toch eindelijk weer een BX gekocht.
Na 4 uur treinen was het in 10 minuten gebeurd, de koop was gesloten. En toen kon het genieten beginnen, een terugreis van 3 uur. Wel even weer wennen, en zonder radio rijden zodat je alles hoort wat eventueel nog mis kan zijn.
Volgens de vorige eigenaar moet er een aandrijfas vervangen worden, maar hij wist niet welke kant. Als je vaart gaat maken dan begint de auto te shaken(rond de 90km), maar als je 1 keer vaart hebt dan rijdt die super.
Dus moet ze allebei maar vernieuwen, dus iemand nog wat op de plank liggen?
Geen wit maar een zwartvoetje
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gefeliciteerd! Heel veel plezier ermee!
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Welkom en véél plezier!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004
- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Dank, en dat plezier gaat wel lukken.
Iemand die weet waar je het hydraulisch systeem kunt laten spoelen en de bollen kunt na laten kijken? In de buurt van Hengelo oc.
Geen wit maar een zwartvoetje
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
De staat van de bollen is makkelijk zelf te testen. Veert de auto nog goed? Dan is er niks aan de hand. Is de auto hard geveerd en kan je de auto in rijstand niet indrukken dan is het een kwestie van bollen vervangen.
Wat betreft de LHM kan je ook hele hoop zelf doen als je een beetje handig bent. Ook eerst even kijken of het nodig is. Als de LHM namelijk nog mooi groen is, lekker laten zitten.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Shaken van de bx geen onbalans in de wielen?
Brakke aandrijfassen “knokken”
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004
- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
McDean schreef:Shaken van de bx geen onbalans in de wielen?
Brakke aandrijfassen “knokken”
Volgens een citroën garage in Heerlen was het een aandrijfas, dat is wat de vorige eigenaar had gezegd. Ik heb er nog niet onder gekeken, maar ga dat deze week nog even doen.
Geen wit maar een zwartvoetje
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Zoals McDean al zegt zou ik voor de zekerheid eerst je banden/velgen laten controleren in plaats van dure aandrijfassen aan te schaffen. Versleten aandrijfassen maken immers geluid.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat een versleten as geluid maakt! Als de homokineet aan de wielzijde gaar is gaat ie ratelen, maar als het trioidehuis aan de bakzijde gaar is hoor je niets! De auto gaat dan wél trillen, vooral ie als je gaat accelereren terwijl de auto in een hogere versnelling staat.
Dat trillen komt dan door het uitslijten van de 3 “banen” waar de tripoidekogels in heen en weer glijden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004
- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Zitten wel nieuwe bandjes onder, zal dat eerst even laten controleren.
Geen wit maar een zwartvoetje
Ik denk dat je eerst het probleem moet lokaliseren. Wij deden dat vroeger door twee bokken onder de voorste triangels te plaatsen, in de juiste versnelling zetten en (in jouw geval) de snelheid opvoeren tot 90 Km/h. Vervolgens diagnose stellen onder de auto. Een defecte aandrijfas openbaart zich niet altijd met een geluid (zoals waterman al opmerkte).
Van GS tot C4 Cactus
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 01-04-2015
- BX BX 14 RE
- Visa Visa 14 TRS
- Visa Visa 14 RE
- BX BX 14 Cannes
Ben ik de enige die dit een levensgevaarlijk idee vind? Deze manier van diagnose stellen is eerder wel eens genoemd en lijkt me niet heel slim om hier voor te stellen.
Garage 80
Leeuwarden
http://www.garage80.nl
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Peteryed schreef:De staat van de bollen is makkelijk zelf te testen. Veert de auto nog goed? Dan is er niks aan de hand. Is de auto hard geveerd en kan je de auto in rijstand niet indrukken dan is het een kwestie van bollen vervangen.
Persoonlijk vind ik dit wat kort door de bocht.
Citroën schrijft voor dat LHM elke 2 jaar of 60k vervangen moet worden. Als je de onderhoudsgeschiedenis niet kent zit je in de praktijk al vaak tegen of over die 2 jaar heen.
Vergeet ook niet dat de LHM ook je remsysteem is, niet alleen het veren. Wel zo fijn als dat schoon is en naar behoren werkt.
Voor de bollen geld eigenlijk hetzelfde. Na (ruim) 2 jaar is de druk vaak wel afgenomen.
Mijn auto’s houd ik netjes bij elke 2 jaar. Na 2 jaar rijdt het nog prima en de LHM is nog schoon. Maar na het plegen van onderhoud merk je altijd verschil, het rijdt gewoon fijner.
Voor mij is het simpel, als ik een auto koop waarvan ik de geschiedenis niet ken, dan wordt gewoon alles direct gedaan. Dan weet je in elk geval zeker dat het in orde is.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
b2fuzzy schreef:Ik denk dat je eerst het probleem moet lokaliseren. Wij deden dat vroeger door twee bokken onder de voorste triangels te plaatsen, in de juiste versnelling zetten en (in jouw geval) de snelheid opvoeren tot 90 Km/h. Vervolgens diagnose stellen onder de auto. Een defecte aandrijfas openbaart zich niet altijd met een geluid (zoals waterman al opmerkte).
Omdat de wielen dan vrij hangen en de tripoïdekruizen van de aandrijfassen dan helemaal aan het eind van de banen zitten waarin ze heen en weer schuiven aan de bakzijde is dit géén betrouwbare methode om aandrijfassen te testen. Want, je wil juist weten of er speling op de tripoïdes zit in de positie waarin de aandrijfas staat als je met de auto rijdt. Dus niet als de wielen helemaal vrij hangen.
Verder is het natuurlijk bloedje link om, ook al staat de auto op bokken of steunen, onder een auto te kruipen waarvan de wielen met 90 km/h draaien
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Garage80 (Adverteerder) schreef:Ben ik de enige die dit een levensgevaarlijk idee vind? Deze manier van diagnose stellen is eerder wel eens genoemd en lijkt me niet heel slim om hier voor te stellen.
Het is geen idee maar een beproefde methode om zulke problemen op te sporen. Natuurlijk wel uitvoeren op een brug of put. Dat het niet slim is om dit hier voor te stellen vind ik denigrerend voor de forum leden.
Van GS tot C4 Cactus