Bedankt. Daar ga ik mee aan de slag.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
truus heb je ook al de site,s van Autoweek benzine verbruik, door gespit, wat andere verbruiken, dan kan je dit vergelijken met de jouwe, er is ook een duitse variant. sprit monitor de. ik zelf rijd met een xsara Picasso 1,6-16V, 1 op 13 plus, maar dan moet ik hem niet boven de 100km,p.uur laten komen, en normaal optrekken, wat ook heel belangrijk is, dat je met de stroom mee blijft rijden, en niet, iederekeer gas hoeven te geven om bv in te halen, die fles injectiereiniger waar ik het toen over had, die kan je alleen kopen bij goede automatriaalen shop, deze vind je vaak op industrieterein. als de verstuivers, slecht vernevelen, gaat ook het benzineverbruik omhoog.
Ik ben gelijk op zoek gegaan. Maar eigenlijk kan ik geen auto vinden met dezelfde motor als ik heb. http://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor?merk=Citroën&model=c3
Volgens mij heb ik het goed ingevuld. Ik heb een C3 Exclusieve met een 1.4 I motor. Wat ik begrijp zou het gemiddeld verbruik 5,75 op 100 moeten kunnen zijn volgens autoweek.
Die ene auto is wel een 1.4 I maar een 16 V motor, die doet ook maar 7,07 op 100. 1:14,1
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Die kende ik niet. Dus gelijk opgezocht.
Mijn C3 verbruikt dus niet echt veel meer dan de gemiddelde C3. Baal ik eigenlijk wel van. Nooit gedacht dat een C3 zo dorstig zou zijn.
Redelijke simpele dingen die allemaal te maken kunnen hebben met je verbruik:
Luchtfilter
Bougies (eventueel ook de bougiekabels)
Bandenspanning (dit kan écht schelen!)
wat lastigere dingen:
aanlopende remmen
versleten wiellagers
vuil in je injectoren
kapotte sensoren/thermostaat (als de motor denkt dat ie koud is, rijdt hij minder zuinig)
Ik vind je verbruik behoorlijk hoog, vooral als je weet dat je lange afstanden rijdt op cruise control!
Op cruise control rijden scheelt trouwens wel behoorlijk in je verbruik, in tegenstelling wat eerder werd geschreven in dit topic.
tenminste, dat is mijn persoonlijke ervaring. Ik kan heel constant rijden en heb absoluut geen zware rechtervoet,
maar zo zuinig als op de cruise control red ik nooit :p
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als je nu nog even bij motorleistung 70 bis 80 invult, heb je alle 1.4tjes.
Gemiddeld dus 7 op 100, is 1 op 14,3.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Luchtfilter zou in 2014 vervangen moeten zijn. Of hoort dat niet bij een grote beurt?
Aanlopende remmen. Zou kunnen, maar ik heb volgens mij er nog geen andere remblokken op moeten zetten. Bijh aanlopen ga ik denken aan snellere slijtage.
Versleten wiellagers. Geen idee hoe ik dat te weten zou moeten komen
vuil in de injectie. Het blok dat iets met injectie te maken heeft is in 2011 vervangen. Hij liep toen op 3 poten vanege het mos dat erin zat. Is toen door de merkgarage schoongemaakt. Ondertussen ben ik al 40.000 km verder, het mos dat er nog in had kunnen zitten is al lang verbrand.
Ik heb het idee dat de temperatuurregeling goed is. Eer ik het dorp uit ben branden er 2 streepjes van de temperatuur. En de kachel geeft dan al een beetje warmte. De kachel zet ik pas echt aan als ik op de snelweg zit en 3 streepjes heb.
Verder heb ik stikstof in mijn banden laten doen. Dat zou op papier iets zuiniger moeten zijn, en het schilt in leeglopen van de banden. ( heb ik van horen vertellen)
Als ik dan 70 bis 80 invul dan zie ik toch een gemiddeld verbruik van 6,5 tot 7,5 liter per 100 km.
Ik ga dat setje laten plaatsen bij de beurt en APK.
Dan ga ik de volgende tank eens vullen met een A-merk benzine, V-power of zoiets. Even verder Googlen over wat er allemaal is.
En ik zag dat er veel verschil is in verbruik bij een gemiddelde snelheid van 110km of 100km per uur. Hij gaf nu “maar” 6 op 100 aan. Heel wat minder. Dus ik moet echt langzamer gaan rijden. En ik word nu al regelmatig van de weg afgeduwd door gehaaste medeweggebruikers.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heb ‘t even opgezocht, de CW-waarde van de 1ste generatie C3 is 0,32, het frontale oppervlak 2,15 m2.
Het produkt, de cda-waarde 0,69.
Vergelijk je dit met bijvoorbeeld een AX, ontwerp 15 jaar ouder, dan heeft die een cda-waarde van 0,55.
En een CX, ontwerp begin 70er jaren, heeft ook een cda-waarde van 0,69, maar is wel een veel grotere auto.
De C3 is geen toppunt van stroomlijn dus, met name het grote frontale oppervlak nekt ‘m.
De 2de generatie, vanaf 2009, heeft een iets lagere CW-waarde, nl. 0,30.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Best een ingewikkelde berekening. Maar eigenlijk staat er dat de C3 niet zo heel gestroomlijnd is als hij lijkt. Het is een bolletje, dus hij moet gestroomlijnd zijn zegt men vaak. En doordat bolletje zou hij ook niet windgevoelig mogen zijn. Nou, dat is hij echt wel.
Ik sta stomverbaasd van nog iets rustiger rijden. De C3 heeft nu 1:15.08 gedaan op Tamoil benzine. De airco heeft deze week een paar keer aangestaan. Niet het hele stuk. En ik ben elke morgen over de sluiproute gereden omdat Hooipolder weer eens vast stond. Alles bij elkaar is dit heel erg zuinig voor zijn doen.
Ik ben nu naar de Shell aan de snelweg geweest en ik heb V-power getankt. Schrok me rot van de prijs, maar ik ga het gewoon proberen. Kijken of de Auto wat feller wordt, maar vooral kijken naar zijn verbruik. En dan eens uitrekenen wat ik aan benzine per kilometer kwijt ben.
De CX, nostalgie. Mijn ouders hadden in 1979 een CX Athena gekcoht. En in begin jaren 70 hadden ze 2 jaar een GS. Je zweeft over de weg met die vering. Helaas word ik er altijd wagenziek in.
Rond de 7 liter super 98 met de 1,6l, airco aan maar zelden remmen of boven de 3000 T/M
Daarboven loopt het verbruik snel op.
Ik heb nu een paar keer V-power getankt. Ik voel wel dat de C3 veel feller reageert. Ook valt hij niet meer stil als ik in de 2de versnelling door een bocht kruip.
Maar wat betreft het verbruik valt V-power me tegen. Gemiddeld 1:14,5
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 01-09-2003
- GS/GSA 1130 Break
- C3 1.4 Différence
Ik heb een C3 1.4 uit 2004, maar m’n verbruik is gemiddeld 1 op 16,3. Waarbij de airco altijd aan staat. Valt mij wel mee. Rij net zoveel snelweg als stad/streek verkeer.
Gr. Charlie
Raar dat jouw C3 zo zuinig is. Hoe hard rij je gemiddeld?