1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Motorblok Deauville 1992?
drjaegers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 08-11-2008

Gepost: 15 april 2015 09:30 PM

Op basis van een digitale Haynes uit 1997 dacht ik te kunnen concluderen dat er een TU3A/K1G blok in m’n Deauville moet zitten.
Uit een lijstje met motortypes, opgedoken bij dhr. Tiemersma, blijkt dat in NL de TU3A/K1G blokken niet geleverd zijn, maar wel de TU3AN/K1H blokken. Dat klopt dan ook weer met de aanduiding “U9”.
Via een vin-decoder op het net, http://www.vindecoderz.com/, vond ik dat er een TU3M/KDZ blok in moet zitten.

Op het blok zelf vind ik geen aanduiding.

Nu zou ik graag zeker willen weten welk blok er in zit. Ik denk zelf dat het de TU3M/KDZ moet zijn.

Nu staat over dat blok niets in mijn Haynes. Weet iemand waar ik meer info van het soort dat doorgaans in de Haynes staat kan vinden? Wellicht in de Haynes van een latere Citröen of van een Peugeot? Is er iemand die deze info beschikbaar heeft?

Daar alle hier genoemde blokken in de fabriekscode beginnen met TU3: is de informatie in de Haynes die ik heb voldoende om te kunnen sleutelen indien nodig? Daar staat dus wel iets in over het TU3A/K1G.

Dank!

Gert

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 15 april 2015 09:49 PM
  [ # 1 ]

De K1G blokken zijn de TU3 motoren met carb. Jij hebt monopoint injectie dus een TU3 met motorcode KDZ/KDY. Voor reparaties kun je gewoon bij K1G kijken. Alleen het inspuitingstraject is wat anders(carb versus monopoint injectie). Mocht je aan het injectiehuis problemen krijgen kun je of al je vragen stellen op het forum, of in de vraagbaak kijken. Daar staat wel alles in Wink

Succes!

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
drjaegers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 08-11-2008

Gepost: 16 april 2015 01:46 PM
  [ # 2 ]

Dank voor je antwoord!

Welke vraagbaak bedoel je? In de Haynes staat niets over de KDZ/KDY motoren.
Ik zou het e.e.a. gewoon eens willen doorlezen voor mijn algemene ontwikkeling…

tim1993 schreef:

De K1G blokken zijn de TU3 motoren met carb. Jij hebt monopoint injectie dus een TU3 met motorcode KDZ/KDY. Voor reparaties kun je gewoon bij K1G kijken. Alleen het inspuitingstraject is wat anders(carb versus monopoint injectie). Mocht je aan het injectiehuis problemen krijgen kun je of al je vragen stellen op het forum, of in de vraagbaak kijken. Daar staat wel alles in Wink

Succes!

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 16 april 2015 02:10 PM
  [ # 3 ]

Begin lekker met het lezen van de Haynes (K1G blok)! Daar staat ontzettend veel in. Dit is de vraagbaak http://link.marktplaats.nl/m918372860. Let op de bouwjaren, er zijn twee versies van dit boek. Je moet die met de witte BX hebben, niet de blauwe BX.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
drjaegers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 08-11-2008

Gepost: 12 juli 2017 03:16 PM
  [ # 4 ]

Mijn Deauville: volgens organr. 5679 geproduceerd op 27 mei ‘92.

Ben met een ervaren monteur begonnen aan het lichten van de kop.

Je adviseerde me indertijd om me te orienteren op het K1G blok. Zijn alle montage- en afstelgegevens van K1G die we dadelijk bij de opbouw nodig hebben compatibel met KDZ/KDY blokken?
(Ik weet nog steeds niet welk type in mijn auto zit)

Zo niet: waar kan ik de juiste gegevens vinden?

Dank!

Gert

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 juli 2017 03:41 PM
  [ # 5 ]

Die ervaren monteur ziet zo of er een carburateur of een monopointinjectiehuis gemonteerd zit.

En anders even een foto van de inlaatkant van de kop plaatsen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
drjaegers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 08-11-2008

Gepost: 12 juli 2017 03:47 PM
  [ # 6 ]

Dat was niet de strekking van mijn vraag, dat er eem monopointinjectiehuis gemonteerd is zie ik zelfs zelf.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 juli 2017 03:55 PM
  [ # 7 ]

Je geeft net zelf aan dat je nog niet weet welk blok er gemonteerd is.

Met monopoint, dus een KDZ/KDY

Voor elke TU9/TU1/TU3 geldt voor de kopbouten:

1e fase 20 Nm
2e fase 120 graden
3e fase 120 graden

Dit geldt voor gietijzeren onderblokken, voor Alu onderblokken is het in de 2de fase meteen 240 graden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
drjaegers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 08-11-2008

Gepost: 12 juli 2017 04:27 PM
  [ # 8 ]

Dank je!

Uit de voorgaande berichten bleek wel dat ik wist dat het een van beide, KDZ/KDY, moest zijn.
(Wat is het verschil tussen die 2? Gietijzer of alu onderblok of wellicht iets anders?)

Weet je ook nog iets over de afstellingen van de kleppen of andere relevante zaken of tips en truuks?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 juli 2017 04:30 PM
  [ # 9 ]

Op de voorzijde van het blok hoort een klein plaatje te zitten, met 1 klinknagel vast.
Daar staat de motorcode op.

KDZ/KDY zijn volgens mij beide gietijzer.

Klepspeling is voor alle TU’s gelijk.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
drjaegers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 08-11-2008

Gepost: 12 juli 2017 04:43 PM
  [ # 10 ]

Al eerder goed gezocht maar niets te vinden. Wellicht is dat plaatje ooit verdwenen.

Enig idee waar ik die klepspelinggegevens kan vinden?

Nogmaals dank!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 juli 2017 06:59 PM
  [ # 11 ]
drjaegers schreef:

Enig idee waar ik die klepspelinggegevens kan vinden?

Vraagbaak, Haynes, Revue Technique enz.

In 0,20 +/- 0,05 mm, uit 0,40 +/- 0,05 mm

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 juli 2017 07:01 PM
  [ # 12 ]

De motorcode is overigens KDY/KDX.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
drjaegers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 08-11-2008

Gepost: 12 juli 2017 09:52 PM
  [ # 13 ]

KDZ en KDY komen wel in allerlei overzichten voorbij, KDX weer niet.
Weet je meer over die variant?
Het wordt steeds interessanter.

Tnx!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 juli 2017 10:06 PM
  [ # 14 ]

KDZ is een TU3-variant die van 1989-1992 in de BX heeft gelegen en voldoet aan US 83

KDY een TU3 o.a. in de AX, nog met verdeler en voorzien van Bosch A2.2 monopoint.

KDX een TU3 o.a. in de AX, verdelerloos en voorzien van Bosch A3.0 monopoint.

Alle info terug te vinden in de Vraagbaak van de betreffende modellen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
drjaegers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 08-11-2008

Gepost: 12 juli 2017 10:21 PM
  [ # 15 ]

Dus ik heb een KDZ?

Wat een veelvoud van PSA.
Overdaad schaadt?

Omdat ik een BX heb, nooit in de andere vraagbaken gekeken.
Short thinking…

Dank voor al je informatie. Zal volgende keer beter proberen te zoeken.

Groet!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook