Beste iedereen, deze vraag stel ik niet voor mezelf, ben zelf niet in het bezit van een Citroën.
Een vriend van mij daarentegen heeft laatst een C2 gekocht met semi-automaat, met van die flippers aan het stuur.
Dit omdat hij wegens een heupoperatie een paar jaar geleden (toen 25 jaar) aan zijn linkerkant de kracht niet heeft om te blijven koppelen/ filerijden.
Het is hem nu een paar keer overkomen dat de auto weigert op te schakelen, in zijn vrij blijft hangen en daarom ook nog eens richting de toerenbegrenzer vliegt.
Hij is ermee naar de garage geweest, daar hebben ze zijn gasklephuis schoongemaakt en hopen ze dat het daarmee opgelost is. Voor hem hoop ik het ook, alle dieper liggende problemen gaan waarschijnlijk heel veel geld kosten.
Maar toch, dat ik ermee een rondje mocht rijden had ik het gevoel dat de auto heel lang nodig had om te schakelen en het gevoel dat de auto afremde tijdens schakelen i.p.v. vrij doorliep.
Het is natuurlijk mogelijk dat, omdat het geen splinternieuwe super-deluxe bak is dat het gewoon wat trager werkt maar toch.
Hierom dus een soort deelvraag,
-Hoe lang hoort zo’n auto nodig te hebben om te schakelen?
-Wie heeft er al eens met iets soortgelijks te maken gehad en een idee hoe het op te lossen kan zijn?
zelf zat ik stiekem te denken aan het wisselen van de versnellingsbak/ automaat olie.
in ieder geval alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Je kan deze toch ook zelf laten schakelen, dus zonder de flippers? Schakeld ie dan wel door. Ja volgens mij is dit nog een gerobotieseerdebak, (2x woordwaaede😆) en die schakelen een beetje langzaam, maar gaan niet naar zijn vrij, en waarom de garage de gasklep gaat reinigen, is mij een raadsel, dan had ie ook alleen de banden kunnen op pompen, had ook niets geholpen, vaak is het beter, als je iets aan een bak hebt, een bakspecialist, op te zoeken, garage,s hebben alleen verstand van vervangen, er zijn nog wel goede garage, s maar vaak maar op een hand te tellen, en zie die dan maar eens te vinden,
Hij doet het inderdaad ook uit zichzelf, de garage heeft de computer uitgelezen en die gas een ‘gasklep storing’ of een ‘gasklephuis storing’ ofzo.
Vandaar dat ze gewoon even hebben uitgebouwd en schoongemaakt. free of charge, met kopje koffie.
Hij was naar de garage gegaan die ik hem geadviseerd had, is ook zeker wel een goeie.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De auto van jouw vriend heeft dus een Sensodrive-bak.
Inwendig is deze bak gelijk aan de normale handbak, maar de bediening, normaal met de hand schakelen en met de voet koppelen, wordt nu gedaan door twee elektrische servomotoren, 1 voor de koppeling en 1 voor de versnellingskeuze.
Deze bak kan gereden in de stand AUTO en de stand HAND.
De besturing van de servomotoren wordt gedaan door een ECU.
Dus feitelijk maakt het niet uit of er handmatig of automatisch wordt gereden, de commando’s aan de servomotoren worden altijd vanuit de ECU gegeven.
In geval van problemen, laat eerst de versie van de software van de ECU controleren, er is namelijk een update geweest in de loop der tijd.
Andere mogelijke oorzaaken zijn de stekers op de ECU en de servomotoren.
Voor die op de ECU is er een modificatie op de afdichting van de steker geweest n.a.v. vochtproblemen.
De ECU hangt namelijk aan de voorzijde van de bak.
Volgens mij kan een merkdealer alle commando’s naar de servomotoren controleren/simuleren en daarmee de werking van de servomotoren.
Een relatie tussen het niet opschakelen en de werking van de gasklep ziet ik niet 1,2,3.
Het lijkt er meer op dat de servomotor van de versnellingskeuze zo nu en dan hapert, mogelijke oorzaak: geen aansturing uit ECU, slechte stekerverbinding, werking servomotor?
Is het overigens altijd bij het schakelen naar 1 bepaalde versnelling?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
beremans schreef:Die schakelen een beetje langzaam, maar gaan niet naar zijn vrij
Niet geheel correct, het schakelen is inderdaad iets trager dan handmatig, maar gaat wel degelijk via z’n vrij!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Voor zover ik begrepen had is het tot nu toe voorgekomen bij 2 snelheden, 30 en 70. dus het zal niet met 1 bepaalde versnelling te maken hebben.
Als ik het verhaal zo een beetje in elkaar puzzel werkt het dus ongeveer zo:
-Computer (ECU) bedenkt dat de volgende versnelling nodig is
-Servo 1 ontkoppelt
-ECU overruled gaspedaal stand
-Servo 2 stuurt gasklep dicht(anders toeren maken van motor door gebrek aan weerstand)
-Servo 3 kiest volgende versnelling
-Servo 1 laat koppeling weer contact maken
-ECU hersteld verbinding tussen gaspedaal en gasklep
-De auto doet weer wat je hem doorgeeft via de pedalen.
Dit alles komt op mij erg.. storingsgevoelig over.
Stiekem zie ik nu eigenlijk de relatie met de gasklep ook, de ECU zal een software/hardware matige beveiliging hebben tegen het erop klappen van het koppelingspedaal bij een te groot verschil in gewenste toeren van de motor en daadwerkelijke toeren van de motor.
Als de gasklep blijft hangen tijdens het overschakelen, loopt de motor naar het rode toerengebied.
Heb vernomen dat het probleem zich niet meer heeft voorgedaan na bezoek van de garage, maar hij heeft het idee dat het een kwestie van afwachten is. Mocht het nog eens gebeuren zal ik hem dit verhaal doorgeven, onwijs bedankt voor de informatie!
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Servo 2 in jouw verhaal is de normale elektrische gasklepverstelling.
Voor de rest, inderdaad, zo ongeveer werkt het systeem.
Daarnaast is de besturing van de bak auto-adaptief.
Er zijn in totaal 6 verschillende programma’s, 3 voor in het vlakke land en 3 voor het rijden in de bergen.
Bij de 3 normale programma’s verschilt het opschakeltoerental, afhankelijk van het gewicht van de rechtervoet van de bestuurder.
De ECU kiest zelf uit de 6 programma’s, je hoeft ‘m dus niet in de bergstand te zetten.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En inderdaad, het blijven hangen van de gasklep zou het op- of neerschakelen kunnen tegen houden.
Zo had ik het nog niet bekeken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
oh man.. ben ik blij dat mijn karretje ouderwets en simpel is..
Ben persoonlijk niet zo’n fan van electronica en electronica niet zo’n fan van mij.
De meest ingewikkelde software in mijn auto is de radio, die valt zo nu en dan in rare storingen en doet dan onverklaarbare dingen.
Denk aan: van shuffle overspringen naar gewoon beeldschermpje op het frontje dat bevriest, niet meer willen uitlezen van de USB stick.
Onze vorige auto was een Renault met pratende boordcomputer, a.k.a. ‘Kwebbel’ wat die allemaal wel niet te vertellen had af en toe..
En aan het einde van het verhaal waren er 2 storingen waar ik graag van had willen weten en nou net daar hield ze haar mond dicht.
Koplamp doorgebrand en airco systeem leeggelopen door lekkage, waarna de airco pomp aan puin werd gedraaid door de ECC -_-;
This similar yet far more serious problem is one that has only recently come to my attention after I spent many years screaming and swearing at my local dealership to fix the problem, basically resulting in total loss of drive when shifting from second to first and resulting in nothing but a boot full of revs, and if kept on revs for too long an accompanying snowflake of death. Sometimes initializing the transmission when the vehicle is cold will allow the vehicle to be started again if the problem is in early stages but if the problem has advanced you will find yourself stranded and only the dealership can help you.
The cause of this I recently found was the selector fork assembly, the pin securing the fork to the shaft wears loose allowing slop in the mechanism causing the fork to not quite knock the transmission into first, usually selecting neutral then shifting back into first was enough to get me going again but when it finally decided it had had enough I made the call to have the dealer look inside the box. This is a transmission out job and it was rectified by drilling out the assembly to take a larger pin, since then this problem has disappeared entirely.
C4 Cactus 1.2