Hallo.
ik zal mij eerst even voorstellen.
ik ben shane 26 jaar en sinds 3 dagen trotse eigenaar van een c5 v6 uit 2001 met 152000km
waarvan ik niet zeker weet hoelang deze heeft stil gestaan. hij stond vanaf 7 april te koop op marktplaats.
en heb hem zaterdag de 19e gehaald
nu zijn er wat kleine dingen aan de auto die gedaan moeten worden zoals.
nieuwe bandjes voor koplampsproeier kapje en een nieuwe raam bediening links voor.
nu krijg ik helaas sinds vanmiddag de melding motorstoring uit laat gassen.
nu lees ik op dit forum van de bobine’s en de katalysatoren.
maar nu is bij mij de vraag hij rijdt nog goed trekt nog goed door. roffelt en tikt ook mooi zoals het hoort
maar vanochtend wou de auto al moeilijk starten. na een koude nacht maar geen vorst.
vanmiddag starten zonder problemen.
nu denk ik zelf en dat hoop ik ook dat het gewoon de bobine;s zijn of 1 ervan die vochtig is.
waardoor deze melding naar voren komt waarbij ook het motorblokje en service brand.
hij rijdt nog heel goed maar wat moet ik ermee doen?
ben een beetje radeloos en toch ook bang. maar omdat de auto zo goed rijdt. verwacht ik zelf niks ergs.
wat is jullie mening? gewoon door rijden? en hopen dat het de bobine’s waren? of wat is de beste oplossing?
en wat kost uit lezen gemiddeld?
mvg Jezuit
Er zijn meerdere mogelijkheden. Meest voorkomend zijn bobines en veroudering pre-katalysator.
Als het je bobines zijn, direct nieuwe laten plaatsen. Doorrijden met een slechte bobine kost je echt heel erg snel je katalysator. In het geval van de C5 zijn dat er 3 en vervangen is geen leuke en goedkope klus..
Als de storing is veroudering pre-katalysator dan zou ik het beschouwen als een product feature… Hebben veel C5’en. Mijne had het bij 110.000 al en bij 340.000 deed die het nog steeds prima! Leuke combinatie trouwens een V6 handbak! Was de mijne ook..
Even uit laten lezen bij de dealer en je weet wat het is!
en wat zal het uit lezen mij gaan kosten? als deze auto stationair loopt.
is het lichte tikken van de v6 toch normaal? net een koude diesel zeg maar.
mvg
Misschien doet ie het wel voor een zak pepernoten?
Meestal vragen ze tussen de 25 en 50 euro.
Maar er zijn er ook die het voor niets doen. Behalve als je daarna naar je computer rent om online een onderdeel te bestellen.
Licht tikken ken ik niet van deze motoren en al helemaal niet als een diesel… Ze moeten juist super zacht en soepel lopen!
Lijkt dan toch meer op een bobine die niet goed is…
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een stel nieuwe bougies en uitlezen met de Lexia is zo’n beetje de eerste stap.
Als je het er voor over hebt zijn een stel Beru bobines ook aan te bevelen.
Licht tikken bij koude motor kan een hydraulische klepstoter zijn.
Wijst op achterstalligheid bij verversen motorolie.
Met de Lexia krijg je een beeld over de katalysator situatie.
Een keertje flink doortrappen kan helpen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
@shaneseagal zou me er niet te veel zorgen om maken als de auto verder goed rijd veel citroen’s en peugeots hebben de melding storing uitlaatgas.
Mijn xsara heeft hem ook al vaak gehad heb zelf Lexia en Diagbox na uitlezen zou het de lambda sonde zijn gezien de KM-stand toen 180.000km voorste en achterste sonde vervangen(orgineel Citroen).
Helaas 2 maand later weer storing uitlaatgas nu zou het veroudering katalysator zijn na 3 keer storing wissen met lexia toch maar een nieuwe katalysator, ook na deze reparatie kwam de storing na een paar week weer terug nu gaf hij een paar misfires en weer veroudering katalysator (toen paar week oud) aan dus na overleg met garage bobine en bougies vervangen.
Ook dit gaf nog niet het gewenste resultaat na enkele weken weer storing uitlaatgas heb toen ruim een jaar zelf de melding verwijderd met autel obd scanner.
In nov 2014 begon de auto ook wat in te houden dus de Lexia laptop in de auto en nu was het arm mengsel (ik rijd op LPG) dus naar de gasboer en de lpg installatie opnieuw afgesteld voor 50€ en sinds nov 2014 geen storingen meer gehad zonder vervangen van onderdelen.
Ik wil hier maar mee aangeven dat het van alles kan zijn en ik waarschijnlijk ook onderdelen vervangen heb welke nog goed functioneerden, tot november vorig jaar wiste ik de storing eerst met lexia en later heb ik op dealextreme een Autel obd scanner voor 40€ gekocht en een vast plekje in de auto gegeven en kon zo snel de melding verwijderen.
Na het wissen van de storing zat er ook geen vast patroon tot de melding weer terug kwam, het kon binnen 100 km maar net zo goed vele duizenden km’s duren tot het vertrouwde motorstoringlampje ging branden en de melding storing uitlaatgas weer op het display stond.
Ik weet niet waar je woont maar er zij hier al diverse forumleden met een Lexia of Diagbox anders je ook even bij de C5 club forum aanmelden daar is ook een grote groep Lexia Diagbox bezitters waar je kunt vragen of iemand je wagen wil uitlezen.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?t=7691
succes
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
De melding “storing uitlaatgas” kreeg ik ook toen ik slecht/hokkerig wegreed bij het verkeerslicht.
Het gebeurde ook toen de bolide een keer heel slecht starte, alsof de automatische shoke niet werkte.
De C5 welke in mijn bezit heb, heb sinds 7 februari j.l. en is uit 2004, en gelijk op dit forum gezocht.
Het blijkt dat als het oliepeil maar even iets te laag is(iets lager als het max.) dat een sensor denkt dat de kleppenstoters te weinig olie krijgen.
Het oliepeil was inderdaad iets onder max., maar niet noemenswaardig.
Toch maar olie bijgevuld en na 3-4 keer starten en uitzetten verdween de melding “storing uitlaatgas”, en de indicatie op het display “motormanagement en service”.
Wellicht heb je hier iets aan.
Joop.