Dat heb ik ook ergens een keer gemeld. Het heeft waarschijnlijk te maken met de vele voorwaarden waar aan moet wordenvoldaan om de motor langer uit te laten. Als je bv de radio, de airco en lichten etc dan vragen die stroom. Om die te kunnen leveren zonder de accu leeg te trekken slaat de motor weer aan. Zeker bij veel stoppen komt het voor dat de motor korter uit is dan dat je stil staat.
De motor slaat normaal alleen aan door je voet van de rem te halen ( bij een automaat) en ik dacht het intrappen van de koppeling bij een handgeschakelde versie. Een trilling lijkt me niet iets waarvan de motor aanslaat.
Baska schreef:Het is niet echt een storing, maar wel opvallend en een beetje vervelend. Het start - stop systeem lijkt erg gevoelig voor de minste trilling om spontaan weer te starten.
Gisteren van Haarlem naar Leiden gereden en eens even geteld: 18 stoplichten en bruggen onderweg en bij zo’n 11 stops sloeg de motor na een tijdje spontaan weer aan. Niet altijd even snel, soms pas na een minuut, soms na twee minuten en héél soms vrijwel meteen weer. Het duidelijkste dat het waarschijnlijk met trillingen te maken heeft, was bij een spoorwegovergang waar de motor bij het passeren van de trein (duidelijke trilling) weer aansloeg en later bij een brug waar ik stilstond en een zware bus mij passeerde (ook een duidelijke trilling).
Herkent iemand dit “probleem”? Kan het systeem minder gevoelig gezet worden?
Dit werkt bij alle stop/start systemen zo en heeft niks met trillingen te maken, maar alles met stroomverbruikers zoals airco, ventilatie, radio, navigatie, etc. Ook bij lage of juist erg hoge buitentemperaturen werkt de start/stop niet, bij koud weer om de motor niet onnodig af te laten koelen en de stroomvreters die dan gebruikt worden (achterruitverwarming bv) en bij heel warm weer ook niet, omdat dan de ventilatoren van de motor constant draaien om de motortemperatuur constant te houden.
Werkt zo bij alle merken, ik rij nu voor de zaak een Volvo V40 en daarvoor een Golf en die vertoonden allebei ditzelfde gedrag. De Volvo is alleen niet consequent, soms werkt de start/stop na een lange rit over de snelweg in de bebouwde kom niet terwijl het niet extreem warm of koud is, dus dat is wel eens vreemd.
We beginnen met 198.000 km….
Hier maar even;
In Engeland begon het; Trilling in het dashboard. Ongeacht snelheid of toerental. Bij het indrukken van het stukje net rechts achter het stuur was de trilling weg.
Bij aankomst in Frankrijk was het geluid weg. Ik dacht; Het zal wel aan de wegen liggen.
Sinds dit weekend is het terug. Auto heeft circa 39.000 km gereden.
Iemand hier ook last van? Ik ga deze week maar eens langs de garage.
Oh…en bestuurdersmat is al kapot. En nee…Ik draag geen naaldhakken en mijn vrouw ook niet.
Ik rij voor mijn werk in een Volvo V40 met luxe matten van Volvo zelf en die waren na 40.000 km ook helemaal door. En diezelfde soort matten liggen ook in de V60 en de V70… De kwaliteit van matten tegenwoordig is niet meer wat het geweest is, maar gelukkig zijn er nog wel alternatieven te koop.
We beginnen met 198.000 km….
Totaal aantal Berichten: 130
Geregistreerd: 30-06-2011
- C3 Aircross Shine 1.2 PureTech 130-PK S&S
Vorige week ineens motorstoring in de Cactus.
Snelheid viel snel terug.
Geen vermogen, geen toeren, naar de garage.
Een bobine is vervangen en nu loopt hij weer als een zonnetje.
Was wel even schrikken hoor!
Ipsa Scientia Potestas Est
Oei, dat zou een reden kunnen zijn toch maar dat extra jaar garantie te kopen….
Hoeveel kilometers heb je er al mee gereden?
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Totaal aantal Berichten: 130
Geregistreerd: 30-06-2011
- C3 Aircross Shine 1.2 PureTech 130-PK S&S
19.500 km naar verdere volle tevredenheid.
Ipsa Scientia Potestas Est
Ik zit nu aan de 16.500 km. Het is even afwachten dus.
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
hoeksepeet schreef:Oei, dat zou een reden kunnen zijn toch maar dat extra jaar garantie te kopen….
Hoeveel kilometers heb je er al mee gereden?
Als iets het na x jaar nog zou moeten doen heb je recht op reparatie of vervanging, of je nou “aanvullende dekking” hebt gekocht of niet. M.a.w. extra garantrie kopen is onzin. Je koopt iets waar je sowieso al recht op had.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
dat is theoretische garantie, maar nu de praktijk en die is vaak weerbarstig
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 15-11-2010
- C1 Airscape Feel
- C4 (2004-heden) Cactus Business 1.2 VTI
Zojuist op weg naar huis op de snelweg uit het niks ineens een melding motorstoring. Auto naar de kant, motor uit, opnieuw starten, nog steeds storing. Paar keer gedaan, storing bleef. Toch maar naar huis gereden op advies van de ANWB. Niks geks gemerkt. Geen vermogensverlies of inhouden. Alles lijkt naar behoren te werken.
Maar eens even langs de garage om uit te laten lezen.
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 15-11-2010
- C1 Airscape Feel
- C4 (2004-heden) Cactus Business 1.2 VTI
Storing komt uit de katalysator. Vreemd, is 3 jaar geleden met de terugroepactie al vervangen. Is dit normaal? Iemand ook na vervanging binnen zo’n korte tijd alweer problemen ervaren? Morgen auto naar de dealer brengen.
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 15-11-2010
- C1 Airscape Feel
- C4 (2004-heden) Cactus Business 1.2 VTI
Foutcode P420 omzettingsfactor katalysator, omzettingssnelheid te laag.
Viel me op dat hij zojuist in z’n 2e versnelling ook enig aandringen nodig had om snelheid te maken.
Cactus gaat straks naar de dealer en dan mogen zij er wat van vinden.
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 15-11-2010
- C1 Airscape Feel
- C4 (2004-heden) Cactus Business 1.2 VTI
Ook dealer Mekenkamp heeft geconstateerd dat de kat vervangen moet worden. 3 jaar en 38000 km geleden is er ook al een nieuwe onder gegaan. Heel vreemd allemaal. Heb er nu zo’n 17000 km mee gereden. 95℅ van de tijd langere ritten dus een motor en kat die ook gewoon op temperatuur komen. Ik hoop dat er destijds een kat van het eerste uur onder gekomen is en niet dat er nog een ander probleem deze kapotte kat veroorzaakt.
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 15-11-2010
- C1 Airscape Feel
- C4 (2004-heden) Cactus Business 1.2 VTI
Kat is vervangen. Helaas heeft Citroën geen zin om ook maar iets te vergoeden, garantie op garantie doen ze niet aan. Gelukkig wel wat korting gekregen van Mekenkamp, maar al met al zijn we € 700,- verder.
Iemand enig idee of je buiten de dealer om nog wat kan reclameren bij Citroën NL? Ik vind het namelijk absurd dat een katalysator van 3 jaar en een kleine 40k km de geest geeft.