Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
ik verbaas me hier natuurlijk helemaal niet over wij hebben zo,n 3 jaar een 3 liter v6 24 klepper. en die gaat al jaren zonder op of aanmerkingen door de apk, en de uitlaat is gewoon bij de dealer te verkrijgen al is die niet goedkoop
wimb schreef:+1
Maar waarom rustig nadenken over die uitlaat? Het verschil in prijs met origineel is gering. Waarbij ik me afvraag of OEM nog wel te krijgen is.
Wat ik eigenlijk bedoelde, is dat ik nu niet vóór de verloopdatum van de APK (8 mei) een nieuwe uitlaat hoef te monteren (waar ik vanmorgen nog vanuit ging) en dat ik dus wat meer tijd heb om te besluiten welke werkzaamheden voorrang krijgen. Mijn budget is immers ook niet onbeperkt. Omdat de uitlaat nu niet acuut aangepakt hoeft te worden, laat ik eerst nog wat andere zaakjes nakijken en kan ik dus nog even rustig uitzoeken waar en wanneer ik een nieuwe uitlaat laat maken. Want ik ben er allang uit dat het een RVS uitlaat moet worden.
sweef schreef:Mooie wagen verdient mooie RVS uitlaat.
Ik liet ‘m bij Crooke in Bunschoten maken: hier verhaaltje en foto’s: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/191976/P105/#1766332
Dank voor de link. Die ga ik later vanavond even lezen.
Ach so. Ik dacht dat de uitlaat urgent was.
Wim,
Disciplus Simplex
Ja, dat dacht ik dus ook. Vandaar mijn afspraak vandaag om het zeker te weten en tijdig een plan te kunnen trekken. Vandaar ook dat ik hoogst verbaasd was toen ik het keuringsbewijs overhandigd kreeg.
Is er eigenlijk nog nieuws over de XM? O jazeker! De witte dame had de gratis detailing op de voorjaarsmeeting door Pavone Car Cleaning gewonnen en mijn verslag staat op de voorpagina:
En na deze behandeling van vorige week is de XM vandaag ook inwendig verwend. En hoe!
Ik kwam bij Johan Oldenhage voor een beurt en wat kleine mankementjes*. Nadat Johan sapjes en filtertjes had ververst, besloot hij ook de Carbon Cleaning op mijn auto uit te proberen. Met deze nieuwe techniek wordt de motor inwendig helemaal gereinigd, waardoor de prestaties verbeteren en de levensduur verlengd wordt. De techniek wordt veelvuldig toegepast op dieselmotoren, maar ik was benieuwd of het ook effect heeft op mijn 23 jaar oude benzinemotor.
Terug naar huis koos ik voor een mooie route binnendoor. Tussen Uithoorn en Woerdense Verlaat nam ik het pittoreske kronkelweggetje langs de Kromme Mijdrecht. Met een beetje fantasie is deze weg in al zijn kneuterigheid te bestempelen als typisch Nederlandse stuurmansweg ( ); slingerend, smal en met een aaneenschakeling van onoverzichtelijke bochten. Dat werd dus lekker accelereren, sturen, remmen en weer doortrekken.
De Carbon Cleaning leek inderdaad effect te hebben. De hele auto voelde een stuk frisser aan en leek ook soepeler te trekken. Maar daar moet ik dan meteen wel een paar kanttekeningen bij maken: De XM reed al hartstikke soepel en het is moeilijk te zeggen of ik nu echt een verschil voelde of dat ik het alleen maar dacht te voelen omdat ik wist dat de motor behandeld was. Daarbij gaf Johan ook al aan dat de reguliere onderhoudsbeurt natuurlijk ook al voor enige verbetering zorgt. De komende tijd zal ik alert blijven en ook mijn verbuik nog eens in de gaten houden. Kijken of ik nu misschien ook zuiniger rijd.
Maar los van verbeterde prestaties gaat een schoongemaakte motor natuurlijk ook langer mee. Daar twijfel ik geen moment aan en alleen dat al maakt het meer dan de moeite waard.
Na Woerdense Verlaat verder binnendoor via Kockengen naar Vleuten en daar nog even een stukje onvervalst chaussée deformée meegepakt. Gelukkig ook de bollentest doorstaan, anders had ik daarvoor weer terug gemoeten naar Nieuw Vennep.
*kleine mankementjes verholpen:
- Nieuwe richtingaanwijzerschakelaar wegens tikkend relais
- Nieuwe dop expansievat wegens verbruik KVS
En omdat goed nieuws gevierd moet worden, plaats ik nog even een nieuwe foto.
Ik wist niet dat ze de XM nog nieuw verkochten Nee goed bezig natuurlijk
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Even een kleine update naar aanleiding van de carbon cleaning.
Normaal gesproken houd ik mijn verbruik niet heel nauwlettend in de gaten, maar ik weet wel ongeveer hoeveel kilometer ik met een tank kan rijden. Over het algemeen moest ik ergens tussen de 680 en 700 kilometer tanken en dan ging er circa 85 liter in (nee, ik ga niet uitrekenen wat het verbruik dan is).
Na de carbon cleaning door Johan Oldenhage ben ik er wel iets beter op gaan letten en het viel mij op dat het toch wel lang duurde voor de meter in de onderste regionen kwam. Uiteindelijk was het na exact 767 kilometer dat ik stopte bij de pomp en daar exact 84,44 liter tankte.
Er is geen empirische basis, maar mijn rijgedrag was over de afgelopen periode onveranderd en ook het soort ritten wijkt nauwelijks af. Een rekensommetje leert dan dat ik sinds de carbon cleaning zo’n 9,6% zuiniger heb gereden. Dat vind ik aanzienlijk en zeer verrassend!
Zoals gezegd, heb ik mijn verbruik nooit heel nauwlettend in de gaten gehouden, dus laten we er een ruime foutmarge aftrekken en zeggen dat het om 5% winst gaat. Dan nog vind ik dat de moeite waard en als dit de komende tankbeurten zo blijft, zou ik iedereen aanraden zijn oude motor eens te laten reinigen1
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Goed dat je het merkt, dan is het in elk geval niet voor niets
Wat kost zo’n behandeling ongeveer eigenlijk?
Reken op zo’n €75,-.
Geen geld, zeker als je bedenkt wat het voor de levensduur van je motor kan betekenen. En na een paar tanks heb je het alweer terugverdiend.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Jaco, reed jij gisteren rond een uur of 10 door Woerden in je XM?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Niet dat ik mij kan herinneren. Ik herinner mij alleen een ritje naar de wasbox en een omweggetje naar huis door Haarzuilens, in de middag.
Heel gaaf. En in een witte blijf je…zitte…..