Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
erikkuiper schreef:grote kans dat dat niet starten aan de accu kabels ligt.
gare verbinding of gare kabels
Neah, niet bij een xm.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nog even met betrekking tot de opmerkingen van Lucas en JanSr over de krukaspoeli. In het draadje van Pavang kom ik het volgende tegen:
pavang schreef:Ik heb nog iets ontdekt (...) trilling in de loop van de multiriem.
De kern van de poeli is van rubber(...)
en:
pavang schreef:Nu hebben we met onze turbo ct (waar mijn zoon in rijdt)een probleem met de riemen.
Als we de auto starten komt er een gillend geluid ter hoogte van de multiriem en de hd pomp.(...)
Zit daar een rubber kern in net als bij de v6?(...)
Ik meen dat het in dat draadje om een XM V6 24V gaat. Uit deze quotes maak ik op dat daar dus een rubber kern in de poeli zit. Mag ik er dan vanuit gaan dat dat bij de 12V ook zo is?
Maar ik lees ook:
waterman schreef:In je profiel staat dat je een 3.0 24v met zpj4 hebt…. dat klopt dus niet hé... je hebt een ES9J4. (...)
Is het dan misschien zo dat de ES9J4 wél dat rubber heeft en de ZPJ4 niet?
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Precies, zo is het. DE ES9J4 heeft er 1 uit twee delen met rubber er tussen en de ZPJ en ZPJ4 hebben een massieve.
GWHENDRIKS2 schreef:Jaco, hier de pagina van mijn V6 met de relais voor de startmotor:
Dank Gert! Even snel gelezen, maar als nono zegt de technische verhandeling mij weinig. Toch erg waardevol voor het bepalen van mijn strategie. Er zijn nogal wat verschillende oorzaken en oplossingen aangedragen voor het startprobleem en ik denk dat het verstandig is te beginnen met de meest voor de hand liggende oplossingen in de hoop dat daarmee het probleem verholpen wordt. Met Johan kan ik daarvoor wel een plan bespreken, lijkt mij.
Lucas schreef:Precies, zo is het. DE ES9J4 heeft er 1 uit twee delen met rubber er tussen en de ZPJ en ZPJ4 hebben een massieve.
Oké! En daarmee kunnen we mijn poeli dus uitsluiten als boosdoener bij het gierende geluid? Kortom: de multiriem vervangen. Toch?
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Of spannen, maar er mag sowieso af en toe wel een verse op natuurlijk. Bij voorkeur meteen het spanrolletje meenemen natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gewoon even kijken.
Opkrikken, rechtervoorwiel er af.
Via de rechter wielkast is de poelie te zien. Bovendien ook de spanrol etc.
Ik ben er nog niet zo van overtuigd dat de ZPJ 12V geen trillingsdemper heeft. Ik heb er een stuk of 5 gehad. Maar ja, geheugen he?
Service.citroen.com zegt: Onderdeel nr 0515 JB, KRUKASPOELIE TRILLINGSDEMPERS.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Aanspannen of een verse erop, dat laat ik aan de vakman over. Spanrolletje laat ik meenemen als we gaan vervangen.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Bij mij betrof het de poeli van de multiriem van een tct.
Dat rubber van de kern had losgelaten en ik heb hem toen vervangen door een massieve.
Deze heb ik toen bij van gompel besteld.
Met rubber kern was niet meer aan te komen en massief ging ook prima.
Ik heb nu nog de V6 24 met zpj4 waar ik onlangs weer de Citron Presse mee gereden heb.
De klachten waren een gierend geluid, ik heb toen een wit streepje gezet op de poeli.
Na een tijdje lopen kon je zien dat de kern verdraaid was.
Conclusie poeli overleden.
Zo, dat was een bewogen weekje. Vorige week zaterdag 10 juni had ik dus mijn afspraak bij NM Parts voor het maken en monteren van een uitlaat op maat in RVS. Het beloofde een mooie, zonnige dag te worden en ik had er zin in. De XM gelukkig ook. Aangekomen in Noordwijkerhout was ik blij verrast door de charmante garage waar de TomTom mij heen had gestuurd, alsof ik met de Delorean in vroeger tijden was beland.
Nadat de Chevy uit de garage was gereden, kon mijn XM op de brug. Nu wist ik wel dat mijn uitlaat z’n beste tijd had gehad, maar vanuit deze positie was goed te zien dat ik niks te vroeg had besloten een nieuwe uitlaat te laten maken.
Zo zag de oude uitlaat eruit:
Nadat ik met Nick van NM Parts had doorgesproken hoe ik het wilde hebben, liet ik hem lekker met rust en ben ik een wandelingetje gaan maken; richting de duinen en vervolgens door de duinen naar Noordwijk en daar een strandtent opgezocht om de tijd door te brengen. Om een uurtje of drie kreeg ik een telefoontje dat de uitlaat klaar was en ben ik met de bus weer naar Noordwijkerhout gegaan.
En zo ziet de nieuwe uitlaat eruit:
Zoals je kan zien, is het middenstuk anders gemaakt dan het origineel, met een buis minder. Dat heeft nog voor wat kopzorgen gezorgd, maar daar ga ik straks op door. Nick liet ook nog even zien dat de oude katalysator helemaal naar z’n grootje was, goed dus dat nu alles vernieuwd is.
Tijd om naar huis te gaan. Bij het starten klonk de uitlaat mooi rustig en wegrijdend kreeg ik ook het idee dat het geluid stiller was geworden, super! Dus hop, het dorp uit en richting snelweg. Maar ik was het dorp nog niet uit of de motor begon in te houden en steeds meer te sputteren. Meteen rechtsomkeert gemaakt en al hortend en stotend terug naar Nick.
Nick vond het maar vreemd en kon niet bedenken wat het euvel was. Samen even gereden, zodat hij het ook even kon ervaren, maar het bleef voor hem een raadsel. Zou het dan komen door de aanpassing in het ontwerp, zoals hierboven genoemd? Het was zaterdag na vieren en Nick moest tot zijn spijt bekennen dat hij niet wist wat nu te doen. Naar huis rijden was voor mij geen optie en omdat ik de maandag erop een afspraak had bij Johan Oldenhage in Nieuw Vennep, besloot ik de auto daar dan maar heen (proberen) te rijden en neer te zetten, om vervolgens de weg naar huis per trein te vervolgen.
Nick zegde toe na het weekend informatie in te gaan winnen over de mogelijke problemen met de uitlaat en ik zou Johan vragen eventuele andere oorzaken uit te sluiten (bougies, bougiekabels enz). Het ritje naar Nieuw Vennep ging niet zonder slag of stoot. Naarmate ik langer reed, ging de motor steeds meer sputteren en bokken en onder weg ben ik vijf keer gestopt. Wanneer de motor dan weer eventjes stationair draaide werd het weer rustiger en kon ik weer even verder.
Maar ik heb het gered. Bij aankomst in Nieuw Vennep was Johan nog aanwezig en hij bood mij aan de C3 leenauto mee te nemen. Fantastisch!! Nu had ik meteen vervangend vervoer, waar ik niet op had gerekend.
Op maandag is Johan aan de slag gegaan met het gierende geluid uit de multiriem/krukaspoelie. Dat bleek niet de multiriem te zijn, maar de snaar van de aircopomp die zwaar versleten was. Vervolgens heeft Johan nog een stukje met de XM gereden, maar het probleem met inhouden was verdwenen. De motor liep als een zonnetje.
Ondertussen had Nick een plannetje bedacht om uit te zoeken waar het probleem in de uitlaat eventueel kon zitten en na overleg met mij hebben we afgesproken dat hij de auto bij Johan op zou halen; als het probleem zich dan onderweg naar zijn garage voor zou doen, had hij werk te doen. Zo niet, dan kon ik de auto bij hem ophalen. Uiteindelijk heeft Nick de auto woensdagmiddag opgehaald; niks aan de hand! Vanmorgen was het dus aan mij om de XM weer op te halen in Noordwijkerhout.
Dus ik vanmorgen samen met iemand anders helemaal blij in de C3 naar Noordwijkerhout. Eerst even langs de bakker om taart te halen voor zowel Nick als Johan en met een koffer-vol-gebak naar NM Parts. Na Nick hartelijk bedankt te hebben voor alle moeite die hij heeft gedaan, zijn we richting Nieuw Vennep gereden om daar de C3 weer in te leveren.
Ik reed met de C3 en mijn compagnon zag ik achter mij met een big smile in de XM rijden. Hij had de tijd van z’n leven.
In Nieuw Vennep nog even snel de C3 gewassen in de wasbox en hop naar Johan.
Of toch niet…?
Wilde de XM weer eens niet starten. Hè ja, dat probleem kennen we. Dat heeft ze wel vaker (zie de afgelopen twee pagina’s van dit topic) en na enige minuten start ze dan gewoon weer.
Omdat Johan de C3 graag terug wilde hebben, heb ik die eerst maar weggebracht. Was immers maar één straat verderop. Weer terug bij de XM om de zoveel tijden proberen te starten, maar niks… Zelfs na een uur nog niet. Uiteindelijk is Johan komen kijken en met startkabels lukte het. Weer bij zijn garage is hij op zoek gegaan naar het probleem en er bleek flink wat stroom te lekken. Na enig zoekwerk bleek de veercomputer de boosdoener te zijn. Dus: stekkers van de veercomputer los en zo dan maar naar huis.
De eerste kilometers veerde de XM gewoon ronduit ruk; veel te hard, iedere oneffenheid in het wegdek dreunde door in de auto. Ik twijfelde even of hij in de laagste stand stond, maar dat was niet het geval. Na een tijdje leek het natuurlijke veergedrag zich te herstellen, maar helemaal overtuigd ben ik nog niet.
Maar goed, na een week zonder XM en de nodige vragen over wat er aan de hand was, staat mijn dame eindelijk weer voor de deur. Met de nieuwe uitlaat bleek uiteindelijk niets mis en ik kan zeggen dat ik er superblij mee ben. Wat er dan wel aan de hand is geweest waardoor de motor zo ging inhouden, blijft voorlopig een raadsel. Laten we nu ook hopen dat de startproblemen voorbij zijn. En ik moet maar eens op zoek naar een ‘nieuwe’ veercomputer.
Voor Garage Johan Oldenhage en NM Parts in ieder geval een dikke pluim voor de geweldige service!
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Niet zelden wordt gelast bij uitlaatklussen.
Als men dan vergeet een accupool te ontkoppelen kan je de gekste elektronische storingen verwachten.
Je weet maar nooit.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik ben benieuwd hoe dat dan precies zit. Doordat beide accupolen vastzitten tijdens het lassen, kan er een stroomstoot door het elektrisch circuit gaan die mogelijk bepaalde onderdelen beschadigt?
Na een week probleemloos rijden, begon de motor gisteren plots weer even in te houden (hikken/sputteren) na een stuk rijden op de snelweg. Maar na een paar minuten was dat weer weg. Later op de dag weer hetzelfde. Ben toch benieuwd wat de oorzaak is, want zo kan ik niet doorgaan. Ben alleen een beetje bang dat het een langdurige zoektocht gaat worden.
Dan iets vreemds van een hele andere orde. Sinds kort vallen één voor één ineens de knopjes van de portiersloten eruit, deze:
Twee weken geleden linksachter. Ik was er nog niet toe gekomen om die er weer in te zetten en begin deze week viel linksvoor er zomaar uit en gisteren rechtsvoor. Alleen rechtsachter zit nog op z’n plek. Bizar toch hoe die knopjes ineens besluiten de vrijheid op te zoeken? Of is dat het idee: dat ze op hun 24e het huis uit gaan?
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
jaco schreef:Ben alleen een beetje bang dat het een langdurige zoektocht gaat worden.
Rondrijden met de Lexia met een bijrijder tot het een keer gebeurt.
Soms hikken kan zeer hardnekkig zijn. Daar is nog een draadje over, ik zal kijken of ik het kan vinden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
jaco schreef:Ik ben benieuwd hoe dat dan precies zit. Doordat beide accupolen vastzitten tijdens het lassen, kan er een stroomstoot door het elektrisch circuit gaan die mogelijk bepaalde onderdelen beschadigt?
Omdat het elektrisch circuit ook (d.m.v. massa) aangesloten zit op de carrosserie. Dat kan.
JanSr schreef:
Soms hikken kan zeer hardnekkig zijn. Daar is nog een draadje los, ik zal kijken of ik het kan vinden.
Hahaha
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon