De draad oppakken met electro gerelateerde storingen, is noooit grappig.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Een paar jaar geleden is er behalve een andere, veel modernere computer, ook een nieuwe (motor)draadboom ingezet; naar alle waarschijnlijkheid kwam de toenmalige ellende namelijk uit die hoek. Zoals je in bericht 334 kunt lezen, is het zeer recente inhouden etc. na het opfrissen van de relaisverbindingen nu weer weg. Als dat zo blijft, laat ik het hierbij en ga ik mijn draadje niet heropenen.
Ja, ik had gelezen dat je de kabelboom en computer had vervangen. Man, zo ver ga ik niet hoor!
Laten we hopen dat jouw problemen na het opfrissen van de relaisverbindingen wegblijven en dat je jouw draadje rustig kan laten verstoffen.
Vakantie voorbij, tijd voor een update.
De dag voor vertrek heb ik de XM bij Johan Oldenhage gebracht, zodat er tijdens mijn vakantie eens rustig naar de auto gekeken kon worden. De tips die in dit draadje (en het draadje van Kees) voorbij zijn gekomen, heb ik besproken met Johan. Of deze allemaal zijn nagelopen, weet ik nog niet omdat ik de auto heb opgehaald nadat Johan zelf op vakantie is gegaan. Dat zal ik later nog navragen.
Wat in ieder geval wel gedaan is: wielen opnieuw gebalanceerd (heerlijk, alle trillingen zijn nu weer weg), dashboardlampjes vervangen (hé, ik kan weer zien hoe hard ik rijd in het donker!) en een nieuwe verdeelkap.
Bij het ophalen wilde de auto meteen al niet starten en moesten er startkabels aan te pas komen. Eenmaal thuis ben ik boodschappen gaan doen en wilde ze weer niet starten. O jee, wat nu weer? Vandaag kwam de ANWB erbij en die had al snel door dat de klemmen op de accupolen niet goed vastzaten en slecht contact maakten. Nu dat weer vast zit, start ze ook weer goed.
En ja, het inhouden? Daar heb ik vandaag in ieder geval niks meer van gemerkt. De auto rijdt weer helemaal zoals ik gewend was, laten we hopen dat dit zo blijft.
Even een vraag over KVS:
Van de week sprong het KVS-lampje en STOP-lampje plots aan toen ik bij het stoplicht optrok en eenmaal op snelheid gingen de lampjes weer uit. Vloeistofpeil gecheckt en er kon inderdaad wel wat KVS bij, al stond het ook niet extreem laag. Vanmorgen weer: bij optrekken sprongen de waarschuwingslampjes aan om even later weer te doven en niet meer opnieuw aan te springen. Na afkoelen van de motor KVS-peil gecheckt, maar dat staat nog even hoog als na bijvullen eerder deze week.
Wat kan er aan de hand zijn? Is dit gewoon een vage storing waarbij waarschuwingslampjes onnodig gaan branden, of kan er meer aan de hand zijn?
Die levelsensor bovenop het vaatje wil ook wel eens kapot: in jouw geval zou het zo maar kunnen dat hij kritisch is geworden cq snel reageerd. Bij het optrekken gaat de kvs immers naar achteren in het vaatje.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Oh, oh! Grote kans dat er meer aan de hand is.
Waarschijnlijk heeft de sensor in het expansievaatje z’n beste tijd gehad.
Als ik goed in mijn geheugen heb gegraven is het een stemvorkachtig dingetje dat met een bajonetaansluiting in het vaatje zit. Waarschijnlijk dat er op de uiteinden van die stemvorkpootjes aanslag zit.
Wim,
Disciplus Simplex
Ah, dank voor deze feedback! Als dat het is, lijkt het me niet iets om me acuut zorgen te maken met het oog op de Harzrun volgende week. Ik zal de komende dagen eens kijken of ik er zelf mee uit de voeten kom en anders pak ik het na volgende week wel op,
Totaal aantal Berichten: 6329
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Je kunt die sensor heel makkelijk wisselen in ieder geval. Als je er nog een te pakken kunt krijgen voor vertrek zou ik hem nog wel even wisselen.
Morgen even tijd voor maken.
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
stekker eraf
En als dat niet lukt en je wilt per sé niet op onverwachte momenten opgevrolijkt worden door een oplichtend STOP dat vergezeld gaat met de vriendelijke mededeling ‘Koelvloeistof te laag’ waarop je aandacht wordt gevestigd met een aangename piep dan kun je altijd nog de steker kortsluiten.
Wim,
Disciplus Simplex
Inderdaad even sensor wisselen. Meer dan 5 minuten werk is het echt niet, alleen even zorgen dat de motor is afgekoeld..
Stekker los, er uit draaien, nieuwe kwartslag er in draaien en stekker er weer op.
Ehm, vergeet je niet iets Marco? Nieuwe sensor bestellen?