

Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014
- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Kan ik de wiellager moer achter vastzetten met loctite? Ik trof de oude moer namelijk aan met puntlas??
origineel zit daar een plaatje onder met een “punt” dat in de groef zit tegen het draaien, dat plaatje moet je omslaan om te borgen.
Lassen aan gehard staal is…...... dan had je net zo goed niet kunnen harden, want daarna is de kwaliteit van je staal meestal ernstig verminderd.
Als je dat plaatje niet hebt kun je altijd borgmiddel gebruiken, maar je kunt ook zo’n plaatje zoeken, zo hoort het. Vergeet niet dat je die moer met 10 mKg moet aantrekken.
To err is human, not to err is divine.












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wiellager achter hoort niet zo vast. zeker niet als er een vervangend lager zonder de afstandbus is gemonteerd. ik denk dat 40Nm ruim voldoende is.
Zeker wel borgen. Die plaatjes koop je bij chyparse of in het magazijn.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Vanaf 1965: In WPH onder D423.1 punt 10 staat 100 nM, maar dat is met enkelrijige hoekcontactlagers en een afstandsbus.
Ik zie even niet hoe je dat zonder bus kunt monteren, tenzij je “gewone” kogellagers monteert? Of zie ik het niet goed?
To err is human, not to err is divine.












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De vervangkogellagers zijn niet recht maar konisch. of hoe zeg je dat als elektroër?
Dat zijn opsluitlagers. Die hoeven dus niet strak.
http://www.citroworld.com/tableaux/index.php?pageId=24&itemId=2476&returnId=89
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014
- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Gewoon conisch zonder afstandsbus in dit geval.
Het ‘vierkante’ borgplaatje was wel aanwezig, maar ik begrijp het ombuigen daarvan nog niet helemaal?
Als het een conische opsluitlager is dan stel je die op het gevoel af en borg je de moer met een borgplaat. Daar is geen Nm voor te geven en bij 100Nm draait je wiel nooit meer rond.





























Totaal aantal Berichten: 10412
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij de traksjon werd een moment aangegeven en hoeveel je daarna terug moest draaien.
Maar dat is zo lang geleden dat ik de waarden niet meer weet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik draai em aan tot het wiel niet meer draait. Het lager heeft zich dan ‘gezet’. Daarna 1/8ste tot een kwart terug tot het wiel net mooi loopt.
Dat plaatje kan niet draaien rond de as. De moer uiteraard wel. Als je dus het lipje van het plaatje tegen de moer aan omzet, draait de moer ook niet meer!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Alsjeblieft he mannen, monteer gewoon de originele lagers weer en geen namaak rommel want wat een ellende met de kwaliteit en het na-stellen daar van.
C’est une voiture du ministre !












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ONZIN! 300.000 km gereden met replacement lagers van SKF. nooit nagesteld.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Precies, die conische lagers zijn prima, maar…. koop in hemelsnaam een goed lager, bijv. SKF of Nachi. Ik heb vijf jaar geleden een eerste een setje ‘merkloos’ van een van de gebruikelijke DS-onderdelenhandels gehad, die binnen 6 maanden begonnen te ronken. Onder garantie vervangen, jaar later weer mis. Toen derde setje eerst eens plat op een houten tafel gedrukt en met de hand gedraaid: je hoorde het al rommelen terwijl ze nog nieuw waren. Setje van Nachi ernaast en het verschil is overtuigend. De Nachi-set zit er inmiddels al weer een hele poos in en is volkomen stil en zuiver.
Het grote lager is een 30208, kost ca. €21,= euro, het kleinere lager is een 30305, ca €16,=.
De keerring is een RST 62x81x6, en die is een beetje speciaal en moest custom gemaakt worden, dat kostte echter maar een paar euro bij Kalkhuis aandrijftechniek in Hoorn.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Nou ja onzin, ik heb behoorlijk gezeur met imitatie achterlagers gehad. Daar bleek binnen de 13.000 kilometer tijdens het natrekken al zo veel speling op te zitten dat het gewoon gevaarlijk begon te worden. (Lees vervangen)
Maar dan zal ik een ander merk gemonteerd hebben gehad dan dat jullie hier nu noemen. Gewoon pech gehad dus zo blijkt.
C’est une voiture du ministre !












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er is dus een wezenlijk verschil tussen de originele lagers en de vervang lagers. De originele moet je uitshimmen met een afstandbus en strak aantrekken. De Vervang lagers moeten niet strak en hoeven nmm niet worden nagetrokken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Puur een vraag uit interesse: waarom zijn de vervangende lagers anders dan wat origineel gebruikt werd?
Is dat, omdat het uitshimmen met een bus en straknatrekken bewerkelijker/foutgevoeliger is dan werken met het vervangende exemplaar?
Overigens is 21 en 16 euro voor lagers van SKF of Nachi echt een appel en een ei, relax dat dat zo betaalbaar te verkrijgen is.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat zal meespelen plus een ‘konisch’lager vangt makkelijker dwarskrachten op.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>