Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Hallo allemaal,
Bij het starten van de motor hoor ik een piepend geluid bij stationair draaien. Het verdwijnt:
- als ik gas geef tot boven de 1500 toeren
- als ik een stukje heb gereden (500 meter of zo)
De spanner klappert niet, het lijkt alsof de bovenste spanrol een heel klein beetje heen en weer gaat, maximaal 1 mm.
Als ik het forum doorspit lees ik iets over een krukaspoulie die waarschijnlijk kapot is. Wat is jullie mening hierover?
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De dynamo moet het hardst werken vlak na het starten. Misschien iets strakker zetten?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik denk dat je krukaspoelie kapot is
Zet er met tippex oid eens een streep overheen (van het hart naar de rand).
Als de kern los zit tov de buitenste ring zul je dat zien omdat de streep dan niet meer
doorloopt….
De spanner is dacht ik dynamisch en je kan de boel dus niet strakker stellen. Die poelies gaan kapot, geeft precies jouw klachten.
Kijk het wel vlot na, stukjes rubber kunnen uit die poelie los raken. Er zijn gevallen bekend (weet niet of dat ook bij een 2.5 TD kan) waar die stukken rubber tussen de distributie komen en de boel van tijd laten springen met alle mogelijke gevolgschade…..
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik kan er slecht bij om een streep op te zetten, er is geen ruimte tussen de poelie en wand van de motor ruimte, het rechter voorwiel moet er af en de beplating om er bij te kunnen.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Helaas is dat meestal wel het geval ja…..
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Maar als ik het goed zie zit er tussen de multiriem en de distributieriem nog beplating, dus het is niet meteen een drama als er iets misgaat, of zie ik dat nou weer verkeerd?
Ik bedoel, hij kan niet tussen de distributieriem schieten…
Morgen maar even bellen met de garage, ik geloof niet dat ik hier zin in heb, dit weekend al een nieuw pijpje met flens gemaakt en gelast aan de voorlaatste demper om een nieuwe einddemper goed vast te kunnen zetten….
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
We hebben in het magazijn van de XM club een paar maanden geleden over deze problemen met de poelies gepraat met de man die het rubber van de veerschotels vernieuwt. We hebben hem gevraagd of hij de poelies van nieuw rubber zou kunnen voorzien, maar we hebben nog niet van hem gehoord of hij er iets mee kan. Ik zal eens bij hem informeren.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt met mijn tct en toen had je geen poeli’s meer met een rubber kern.
Bij van Gompel heb ik toen een massive poeli gekocht en dat gaat ook prima.
Ideaal is natuurlijk een opnieuw gevulcaniseerde maar als dat niet lukt even bellen met van Gompel.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Na telefonisch advies van de garage een beetje WD40 op de buitenkant van de riem gespoten, gepiep lijkt over te zijn.
Auto heeft dik een jaar stil gestaan, zou dit het probleem zijn? En niet de poelie?
Morgen maar even kijken hoe het gaat bij een koude start.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Achter de grote poelie van de multiriem is een spleet in de beplating over de distributieriem .
en daar schieten dus juist die stukjes rubber tussen !!!
Twee keer al gehad bij mijn vier XM’s 2.1 TD
Het spansysteem van de multiriem werkt met een veer ,
daar lopen de busjes wel al eens van uit ,
waardoor de multiriem niet strak genoeg meer staat .
Ook de as van deze schommel durft speling te krijgen .
Ik denk dat bij een koude start de hogedrukpomp het meeste vermogen vraagt .
Wel is een van de looprollen uitgerust met een exentriek ,
waardoor je dus wel de spanning kan beinvloeden ,
maar als die al op zijn einde staat is daar geen winst meer te maken .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Hmm is dat bij de 2,5 TD ook zo?
Hij piept trouwens de hele tijd door, niet alleen bij een koude start….. Ik houd jullie op de hoogte hoe het morgen gaat na de WD 40 behandeling.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik zou toch eventjes wiel eraf halen en die wielkuip eruit en dat streepje zetten. Dan kun je dat tenminste uitsluiten…..
Gezien de symptomen zet ik net als Furriegurrie in op een gare poelie.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ok, jullie advies opgevolgd, wiel er af, zijplaat eraf en auto even een minuutje laten draaien met krijtstreep er op.
Krijtstrepen blijven tegen over elkaar maar de riem staat aan de onderkant zeker een paar centimeter heen en weer te klapperen.
De spanner dus? Die nauwelijks meer te krijgen is?
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Piepte het ook toen? Anders weet je eigenlijk nog niets
Dat klapperen hoort inderdaad niet. Zal die spanner wel zijn, maar misschien is er nog wat te doen met die excentrische rol die eerder genoemd werd? Op het Engelse Xm forum heb ik er ooit wel eens wat op gelezen over die 2.5 TD spanner. Maar de details weet ik niet meer. Misschien daar eens wat gaan neuzen?
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Uhhh piepen, ik was het al vergeten toen ik de riem zag klapperen….
Zal even luisteren.
De spaninrichting is toch automatisch?
Kan ik nog wel veilig rijden met zo’n klapperriem? Ben er niet echt gerust op….