4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
Klapperende multiriem; geklapper over na het plaatsen van een 3 cm kortere riem
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 08 juni 2015 11:17 PM
  [ # 46 ]

Ook als de poelie niet verschuift?

Profiel  
 
*thomas*
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 22-05-2009

Gepost: 08 juni 2015 11:32 PM
  [ # 47 ]

Ed, je hebt nu alles al geprobeerd, behalve die poelie… Waarom vervang je die niet gewoon even, al is het maar zodat je weer een factor kan uitsluiten.

In mijn ogen is het simpel, ergens moet er een radiale speling zijn. Dat kan op de poelie van de airo, HD pomp, injectiepomp of krukas zijn. Aangezien ik dat bij de drie eerst genoemde nog nooit ben tegengekomen, maar bij de krukaspoelie meermaals, gok ik dat het daarvan afkomt.

Profiel  
 
*thomas*
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 22-05-2009

Gepost: 08 juni 2015 11:35 PM
  [ # 48 ]

Net ook even de prijs opgezocht (bij citroen), 125 euro incl. Valt dus mee.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 09 juni 2015 10:41 AM
  [ # 49 ]

Ik begrijp ook echt niet waarom je zo lang twijfelt.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1908211/

Als het ding het definitief begeeft (secondenwerk) is het drama compleet.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 09 juni 2015 08:07 PM
  [ # 50 ]

Ik twijfel zo lang omdat ik niet begrijp hoe een poelie die heel is een multieriem kan laten klapperen.

Ik ben van het type, “eerst snappen waarom en dan pas doen”.

Garages die klakkeloos van alles vervangen zijn er genoeg….

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe een poelie die niet slingert en niet slipt het klapperen van een riem kan veroorzaken?

Profiel  
 
*thomas*
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 22-05-2009

Gepost: 09 juni 2015 08:20 PM
  [ # 51 ]

Aan de poelies die ik heb gedemonteerd zou je niet merken dat ze stuk waren Wink.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 juni 2015 08:32 PM
  [ # 52 ]

Kleine onregelmatigheid door die rubber ring in de poelie veroorzaakt misschien toch een resonantie die de riem laat klapperen? Kan ook axiale speling zijn. (soort slingering bedoel ik eigenlijk)
Ik vind het verhaal van JanSr wel heel plausibel… en ook meteen verontrustend…

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 09 juni 2015 08:35 PM
  [ # 53 ]

Aan de poelie uit mijn verhaal was ook niets te zien aan de buitenkant. Ook niet aan de poelie van de 2.1 TD met D-riemschade.
Heel stiekem wens ik je toe dat je het zelf ervaart. Maar dan hopelijk met niet al te veel leergeld.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 09 juni 2015 08:35 PM
  [ # 54 ]

Aan de poelie uit mijn verhaal was ook niets te zien aan de buitenkant. Ook niet aan de poelie van de 2.1 TD met D-riemschade.
Heel stiekem wens ik je toe dat je het zelf ervaart. Maar dan hopelijk met niet al te veel leergeld.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 10 juni 2015 09:23 PM
  [ # 55 ]

Hmm, kom ik zo eigenwijs over dat me dit gegund wordt?  Confused

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 11 juni 2015 10:23 AM
  [ # 56 ]

Eigenlijk wel, ja. Minstens zo eigenwijs als ik.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 11 juni 2015 08:54 PM
  [ # 57 ]

cheese

Troost je, jij wint, ze gaan het volgende week nog een keer proberen bij de garage met een riem een slag korter en een nieuwe poelie.

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 19 juni 2015 03:42 PM
  [ # 58 ]

Er zit een nieuwe riem op, 22 mm korter dan origineel staat voorgeschreven, riem staat strakker nu, nieuwe krukaspoelie en het lijkt redelijk goed te gaan.

Aan de krukaspoelie is verder weinig te zien, het rubber van de nieuwe is wat soepeler dan de oude, op de oude zit aan de buitenkant een paar hele kleine haarscheurtjes maar dat lijkt me niet het probleem.

Er zit nog een kleine resonantie in ergens rond de 1000 toeren maar die moet je echt opzoeken door het toerental rond de 1000 te variëren. Dit is op zich niet onoverkomelijk lijkt mij.

Volgens de garage zouden de ribbels in de krukaspoelie versleten zijn waardoor de punten van de ribbels van de riem contact maken de poelie en de riem er als het ware een beetje uit tilt.

Ik kan eerst weer rijden zonder al te veel zorgen.

Heren dank jullie wel voor het nog eigenwijzer zijn dan ik. Wink

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 19 juni 2015 04:26 PM
  [ # 59 ]

Laughing


mooi dat je weer redelijk gerust kilometers kan gaan maken!

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 19 juni 2015 06:24 PM
  [ # 60 ]

Mooi.

Die riem loopt over meerdere poelies. Zijn de ribbels op de poelie van de HD-pomp en Aircopomp wel schoon. Heb ze toen zelf ook moeten schoonschrapen, omdat er resten inzaten van de vorige multieriem(en).

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook