Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ook als de poelie niet verschuift?
Ed, je hebt nu alles al geprobeerd, behalve die poelie… Waarom vervang je die niet gewoon even, al is het maar zodat je weer een factor kan uitsluiten.
In mijn ogen is het simpel, ergens moet er een radiale speling zijn. Dat kan op de poelie van de airo, HD pomp, injectiepomp of krukas zijn. Aangezien ik dat bij de drie eerst genoemde nog nooit ben tegengekomen, maar bij de krukaspoelie meermaals, gok ik dat het daarvan afkomt.
Net ook even de prijs opgezocht (bij citroen), 125 euro incl. Valt dus mee.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik begrijp ook echt niet waarom je zo lang twijfelt.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1908211/
Als het ding het definitief begeeft (secondenwerk) is het drama compleet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik twijfel zo lang omdat ik niet begrijp hoe een poelie die heel is een multieriem kan laten klapperen.
Ik ben van het type, “eerst snappen waarom en dan pas doen”.
Garages die klakkeloos van alles vervangen zijn er genoeg….
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe een poelie die niet slingert en niet slipt het klapperen van een riem kan veroorzaken?
Aan de poelies die ik heb gedemonteerd zou je niet merken dat ze stuk waren .
Kleine onregelmatigheid door die rubber ring in de poelie veroorzaakt misschien toch een resonantie die de riem laat klapperen? Kan ook axiale speling zijn. (soort slingering bedoel ik eigenlijk)
Ik vind het verhaal van JanSr wel heel plausibel… en ook meteen verontrustend…
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Aan de poelie uit mijn verhaal was ook niets te zien aan de buitenkant. Ook niet aan de poelie van de 2.1 TD met D-riemschade.
Heel stiekem wens ik je toe dat je het zelf ervaart. Maar dan hopelijk met niet al te veel leergeld.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Aan de poelie uit mijn verhaal was ook niets te zien aan de buitenkant. Ook niet aan de poelie van de 2.1 TD met D-riemschade.
Heel stiekem wens ik je toe dat je het zelf ervaart. Maar dan hopelijk met niet al te veel leergeld.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Hmm, kom ik zo eigenwijs over dat me dit gegund wordt?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Eigenlijk wel, ja. Minstens zo eigenwijs als ik.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Troost je, jij wint, ze gaan het volgende week nog een keer proberen bij de garage met een riem een slag korter en een nieuwe poelie.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Er zit een nieuwe riem op, 22 mm korter dan origineel staat voorgeschreven, riem staat strakker nu, nieuwe krukaspoelie en het lijkt redelijk goed te gaan.
Aan de krukaspoelie is verder weinig te zien, het rubber van de nieuwe is wat soepeler dan de oude, op de oude zit aan de buitenkant een paar hele kleine haarscheurtjes maar dat lijkt me niet het probleem.
Er zit nog een kleine resonantie in ergens rond de 1000 toeren maar die moet je echt opzoeken door het toerental rond de 1000 te variëren. Dit is op zich niet onoverkomelijk lijkt mij.
Volgens de garage zouden de ribbels in de krukaspoelie versleten zijn waardoor de punten van de ribbels van de riem contact maken de poelie en de riem er als het ware een beetje uit tilt.
Ik kan eerst weer rijden zonder al te veel zorgen.
Heren dank jullie wel voor het nog eigenwijzer zijn dan ik.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
mooi dat je weer redelijk gerust kilometers kan gaan maken!
Mooi.
Die riem loopt over meerdere poelies. Zijn de ribbels op de poelie van de HD-pomp en Aircopomp wel schoon. Heb ze toen zelf ook moeten schoonschrapen, omdat er resten inzaten van de vorige multieriem(en).
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.