Heb een aantal jaartjes gespaard met als doel: een nieuwe Citroen.
Vanaf het conceptmodel al erg gecharmeerd van de Cactus, dus eigenlijk was ik vrij zeker dat het die zou moeten worden.
Maar
Door het sparen zijn 2 lang onbetaalbare favorieten nu ineens wel betaalbaar, al dan wel 2e-(3e, 4e, 5e)hands.
De C-crosser en de C6.
Proefritjes gemaakt in alle 3 en ik kan gewoon niet kiezen.
Alle 3 zou ik alleen voor de ‘looks’ al kiezen.
De cactus omdat die helemaal nieuw is, zuinig, goedkoop qua belasting en geeft de komende jaren volledige zekerheid.
De C-crosser, vanwege de hoge zit, SUV is ook wel een keer leuk terwijl het nog wel een citroen is (stiekem japans, I know) en gewoon een stoer ding.
De C6 omdat, tjah, een C6! Rij nu XM, dus zou dat de logische overstap zijn.
Bij de C6 kom ik in mijn budget uit op ongeveer 250000 en meer kilometers. Bij de C-crosser een stuk minder.
Ik verwacht met de cactus de eerste 150000 probleemloos te kunnen maken. En dat zou ik met de andere 2 modellen ook willen doen.
Zoals jullie merken, ik heb geen idee wat ik moet doen.
Ik vind ze alle 3 mooi, allemaal geschikt qua ruimte en voor wat ik er mee wil doen.
Woon net over de grens, dus moet op de duitse markt zoeken.
BX, CX, AX, XM, ZX, Xantia, ZX, C4, XM
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
De vaste lasten van een C-crosser of C6 zijn natuurlijk een stuk lager dan in NL vanwege de lagere wegenbelasting. Daarom kan een diesel interessant zijn.
Ik zou in dat geval ook in NL kijken. Als je een C6 van januari 2007 exporteert naar Duitsland krijg je toch 2300 EUR terug bij een 2.7 HDi. Let wel op dat dit alleen geldt vanaf oktober 2006 en dat het fors kan oplopen als de C6 wat nieuwer is. Eentje van 2009 levert al gauw 4750 EUR bpm op.
Door bovenstaande truck kun je allicht toch wat nieuwer en met minder km’s rijden. Je moet denk ik wel rekening houden met wat extra onderhoud bij een kilometerstand boven de 200.000Km.
Domme vragen bestaan niet.
Dat zal ik eens uitzoeken, bedankt.
Beide keuzes zullen inderdaad diesels worden. Cactus wel benzine. Mag E10 in en 44 euro wegenbelasting per jaar!!
BX, CX, AX, XM, ZX, Xantia, ZX, C4, XM
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 22-01-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 Exclusive 2012
Mijn vrouw heeft een C-Crosser (benzine)en op zich een prima auto. Er gaat in ieder geval meer bagage in, dan bij mijn C6 . Wanneer je veel op slechte wegen rijdt (niet off-road) , dan is de Crosser best wel hard en stuiterig. Verder een auto met weinig problemen tot nu toe (68.000 km) en rijdt ook heerlijk.
Wanneer het een C6 zou worden en het is mogelijk, dan zou ik voor een C6 3.0 diesel gaan. Ik heb een 2.7 gehad en nu een 3.0 en het verschil is duidelijk merkbaar.
Succes met kiezen.
De 3.0 zat ook in de C6 waar ik in gereden heb. In de C-Crosser zat een 2.2 diesel als ik het goed heb. Ben een rustige rijder dus snelheid maakt mij allemaal niet veel uit. Voelde me in beide wagens ‘king of the road’.
Mijn zorgen zijn gewoon de kosten in ouderhoud en ik heb het idee dat de C6 daarin een stuk duurder zal zijn. Helemaal omdat ik dus op een 2e hands wagen uit kom met zeker 150.000 of meer op de teller.
BX, CX, AX, XM, ZX, Xantia, ZX, C4, XM
Qua kosten zeg ik neem een Cactus
Qua auto zeg ik neem een C6
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Enigszins betaalbaar C6 rijden is naar mijn gevoel en ervaring alleen mogelijk als je kunt beschikken over een goede specialist in de buurt. Ik weet niet of die er in Duitsland zijn. In Nederland zijn die er wel, in het westen. Je kunt dan kiezen uit Gert de Jong in Aalsmeer en Garage Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep. Beide zijn officieel Citroën-dealer én gespecialiseerd in de C6 en dat is naar mijn idee wel een must omdat je zonder die échte specialist al snel de hoofdprijs voor onderhoud betaald en niet kunt terugvallen op alternatieve reparatiemethoden die zij wel hebben ontwikkeld.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 22-01-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 Exclusive 2012
Bij de keuze voor een C6 is de voorgeschiedenis belangrijk. Hoe is de auto gebruikt, veel stadswerk of juist snelweg!! Is er constant richting de topsnelheid mee gereden of behoudend. Onderhoud op tijd en door de juiste garage uitgevoerd. Automaatbak inmiddels gespoeld (anders zeker laten doen) etc.
Inderdaad zijn de door Waterman genoemde garagisten wel specialist. Er zijn dan ook C6 rijders in het buitenland die speciaal voor onderhoud deze kant opkomen.
Specifieke technische vragen kunnen via het C6 genootschap gesteld worden.
Worden mijn zorgen door waterman toch bevestigd. Heb zelf altijd het onderhoud bij Citron Almelo (Piet) lopen. Een prima tent met onmogelijk veel kennis en eerlijke prijzen. Maar weet niet hoe lang Piet het werk nog blijft doen, want de beste man is inmiddels al 70+. Heb daar meerdere malen wel een C6 op de brug zien staan. Maar ik zal hem eens bellen en vragen.
BX, CX, AX, XM, ZX, Xantia, ZX, C4, XM
Duiveltjes modus : En waarom geen C8 2.2 met 6 bak? Een echte limoesine en zeker geen stuiterbak.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Weekendje een Cactus kunnen gebruiken. Keuze is gemaakt! De Cactus wordt het. C6 was al afgevallen vanwege het onderhoudt. Crosser is afgevallen vanwege het hogere verbruik, de belasting en ook een beetje omdat die te weinig ‘citroën’.
Bedankt voor jullie input allemaal
BX, CX, AX, XM, ZX, Xantia, ZX, C4, XM