Afgelopen weekend kreeg ik een bevlieging en heb ik XM V6 uit 1990 gekocht. Op het eerste gezicht werkt vrijwel alle techniek, zijn er geen vochtproblemen en lijkt de carrosserie hard. Ik laat hem binnenkort een post-aankoopkeuring ondergaan en dan weten we of het een Barrel of Beauté is. Ik wil hem samen met mijn zoon verder opknappen.
Wat moet er minimaal gebeuren:
- Een gat in de kokerbalk repareren;
- Snelheidsmeter geeft niets meer aan;
- Er komt een geluid onder de motorkap vandaan dat toerental afhankelijk is. Ik hoop een lager van een spanrol.
- Blanke lak van spoiler en afdekkapje boven de derde (vijfde?) zijruit bladdert af.
- Airco koelt niet erg goed.
- Hij veert niet echt lekker. De XM heeft originele bollen die nog nooit eerder op druk zijn gebracht.
Ik heb maar heel weinig informatie over de auto. Kan ik op basis van het chassisnummer meer informatie over de auto krijgen en via welke website kan dat?
De komende weken wil ik mijn bevindingen en voortgang van het project posten en hopelijk kan ik terugvallen op kennis van derden om problemen/uitdagingen op te lossen.
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Snelheidsmeter schijnt een slecht contact op de printplaat te zijn…
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ook bij een Xm uit ‘90? Hadden die niet nog een kabel aangedreven kilometerteller?
Veel plezier met de Xm! Op service.citroen.com kun je je registreren. Daar kun je op chassisnummer dingen opzoeken….
Registeren: Bedankt voor de tip, die site geeft aardig wat informatie.
Snelheidsmeter: Ik heb nog geen Haynes handboek, dat ga ik nog halen. Wat ik wel al zag was dat daar alleen de 4 cilinder motoren in staan. Wat gebruiken jullie als voor naslagwerk voor de V6 motoren?
Verder viel mij op dat ik geen verbruiksgegevens kan zien, alleen de buitentemperatuur. Hoe meet de XM het verbruik?
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
ToineTh schreef:Er komt een geluid onder de motorkap vandaan dat toerental afhankelijk is.
Ja, da’s de motor.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
, lag ook op het puntje van mijn tong die opmerking!
Verbruik (als het erop zit!) kun je zien door de knop op het uiteinde van de ruitewisserstengel in te drukken.
Kan dus zijn dat dat niet gaat, dan heb je die optie niet
Voor onderdelen kun je misschien je licht eens opsteken bij Citroën dealer Van Beek in Bergen op Zoom. Daar werken in ieder geval mensen die nog wel wat met oudere hydraulisch geveerde Citroëns hebben….
@Nielsje: Dat het met de motor als geheel te maken heeft geloof ik direct. Ik ben vooral benieuwd of dit de motor zelf is, of van de randapparatuur zoals spanrollen, dynamo, HP-pomp, aircopomp of iets dergelijks. Heeft iemand een checklist om dingen uit te sluiten, of is het luisteren en eventueel riemen los halen tot dat het geluid gevonden is?
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
@furriegurrie: Bedankt voor de onderdelen tip.
Wat betreft de verbruiksgegevens: Ik kan met de knop wel schakelen tussen temperatuur en 3 soorten verbruiksgegevens. Er worden echter alleen 3 streepjes—- aangegeven. Er wordt blijkbaar niets meer gemeten. Weet iemand hoe de XM (V6 S1 1990) het verbruik meet?
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
stationair meet ie niets, dan is ie te zuinig
en dan geeft ie dus die streepjes. Dus alleen als je gaat rijden zal er verbruik gemeten gaan worden. Duurt ook een aantal kilometers voordat er genoeg gegevens zijn om er iets over te zeggen door de ECU. Zo is het althans bij de mijne. Dat is wel een ander, nieuwer type.
Maar omdat je hierboven schrijft dat je km teller het niet doet is dat misschien ook wel een oorzaak van het weergeven van de streepjes. Als je geen afgelegde afstand weet kun je ook geen liter/km weergeven natuurlijk.
Antwoord op je andere vraag: je zult inderdaad moeten luisteren om het geluid te lokaliseren. Eventueel met behulp van een lange schroevendraaier aan je oor (die je dan met de punt op verschillende delen zet). Afkoppelen van riemen etc geeft je uiteraard ook mogelijkheden. Moeilijk te zeggen zo op een forum zonder iets gehoord te hebben. Is het bijvoorbeeld niet gewoon je pomp die je hoort?
ToineTh schreef:@Nielsje: Dat het met de motor als geheel te maken heeft geloof ik direct. Ik ben vooral benieuwd of dit de motor zelf is, of van de randapparatuur zoals spanrollen, dynamo, HP-pomp, aircopomp of iets dergelijks. Heeft iemand een checklist om dingen uit te sluiten, of is het luisteren en eventueel riemen los halen tot dat het geluid gevonden is?
Excuus, het was natuurlijk een ronduit flauwe opmerking van mijn kant
Het handigst is proberen uit te sluiten wat het vooral niet is. Heb je het probleem ook als je met de toeren speelt, maar gewoon stilstaat? Want dan kan je de hele ophanging / aandrijflijn loshalen.
Het zoeken van het probleem is vaak een combinatie van goed deductief dingen uitsluiten en ervaring.
wellicht zijn er XM-sleutelaars in je buurt die een blik willen werpen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
furriegurrie schreef:stationair meet ie niets, dan is ie te zuinig
en dan geeft ie dus die streepjes. Dus alleen als je gaat rijden zal er verbruik gemeten gaan worden. Duurt ook een aantal kilometers voordat er genoeg gegevens zijn om er iets over te zeggen door de ECU. Zo is het althans bij de mijne. Dat is wel een ander, nieuwer type.
Maar omdat je hierboven schrijft dat je km teller het niet doet is dat misschien ook wel een oorzaak van het weergeven van de streepjes. Als je geen afgelegde afstand weet kun je ook geen liter/km weergeven natuurlijk.
Even verder redenerend over de snelheidsmeter, als de Ecu pulsen nodig heeft om het verbruik te meten dan zou de snelheidsmeter toch ook een electronisch meter moeten zijn die op pulsen werkt ipv een kabel, de Ecu heeft namelijk zeker pulsen nodig om de snelheid te meten.
Ik moet het dashbord toch los halen om diverse lampjes te vervangen. Dan zet ik de scoop op de kabel van de snelheidsmeter om te zien of de pulsen binnen komen.
Of zit ik fout met mijn redenatie?
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Nielsje schreef:Excuus, het was natuurlijk een ronduit flauwe opmerking van mijn kant
Het handigst is proberen uit te sluiten wat het vooral niet is. Heb je het probleem ook als je met de toeren speelt, maar gewoon stilstaat? Want dan kan je de hele ophanging / aandrijflijn loshalen. Het zoeken van het probleem is vaak een combinatie van goed deductief dingen uitsluiten en ervaring. wellicht zijn er XM-sleutelaars in je buurt die een blik willen werpen?
Ik durf zelf wel te sleutelen, ik ben echter nieuw met XM’s. Vandaar dat alle informatie welkom is. Het 100% toerental afhankelijk, de rest van de aandrijflijn durf ik daarom wel uit te sluiten. Zodra ik ff tijd heb zal ik verder zoeken.
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Toine , je kilometertellerkabel bestaat uit 2 delen , waartussen een unit zit waarvandaan 2 draden richting Ecu gaan.
XM TCT Ambiance`94
Een vroege XM V6 (1990) heeft dus toch een mechanische snelheidsmeter? Als ik jouw informatie en die van furriegurrie combineer dan is de kans het grootst dat het defect in de kabel zitten tussen de versnellingsbak en de Unit (ECU sensor) omdat zowel de snelheidsmeter als de verbruiksmeter niets aangeven, en niet snel in de kabel tussen de unit (ECU sensor) en de snelheidsmeter. Waar zit de sensor?
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Hoe bekend ben je met hydraulisch geveerde Citroëns? Dit naar aanleiding van je vraag over het toerental gerelateerde geluid. Ik noemde daar de pomp. De HD pomp maakt namelijk best wat geluid. Dat is toeren afhankelijk en verandert ook als de pomp druk moet leveren of de olie alleen rond pompt…
furriegurrie schreef:Hoe bekend ben je met hydraulisch geveerde Citroëns? Dit naar aanleiding van je vraag over het toerental gerelateerde geluid. Ik noemde daar de pomp. De HD pomp maakt namelijk best wat geluid. Dat is toeren afhankelijk en verandert ook als de pomp druk moet leveren of de olie alleen rond pompt…
Bedankt voor het meedenken. Ik heb tot circa 1992 Citroën gereden en deels zelf onderhouden.(1x GSA en 2x BX (GT en GTI 16V)). Mijn kennis is dus ruim 20 jaar oud (Wat een mooi gevoel om weer met een HP Citroën te kunnen rijden en onderhouden), maar ik herinner mij een ander geluid van de HD pomp. Dit geluid van mijn XM klinkt niet gezond. Verder geeft deze pomp netjes om de circa 25 seconden de klik dat het systeem weer op druk is. Wat ik er nog van weet is moet die tijd ruim boven de 10 seconden moet liggen, anders is de voorraadbol bij de HD pomp versleten of zitten grote interne lekkages/slijtages is het veersysteem. Klopt die kennis (nog)?
Ik ga vanavond luisteren en zoeken. Ik houd je op de hoogte van mijn bevindingen.
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)