http://service.citroen.com/docpr/affiche.do?ref=026905521210&refaff=0269 05 521210&noFct=1
Het is handig om je te registreren bij Service Citroën , vind je alle onderdelen.
Ook de module tussen de 2 kilometertellerkabels.
Volg gewoon de kabel vanuit je teller , module zit in `t midden .
De onderste kabel loopt naar je versnellingsbak.
XM TCT Ambiance`94
Allereerst gefeliciteerd met je aankoop.
Zou me niet zo fruk maken over het gebruik dit krijg je niet beter als 1:10.
Zou me eerst richten op de APK punten en als je snelheidsmeter weer werkt doet mischien je gebruikgegevens het ook weer.
zie dat je in Roermond woon weet dat erin heerlen een citroen specialist zit.
Verder moet je rekening houden dat bij dit bouwjaar de aarding niet degelijk is, dit kan ook de oorzaak zijn van de harde vering.
Verder heb ik zelf vele jaren ook in een 1990 gereden met veel plezier maar ze vergen wel wat onderhoud en aandacht.
furriegurrie schreef:Hoe bekend ben je met hydraulisch geveerde Citroëns? Dit naar aanleiding van je vraag over het toerental gerelateerde geluid. Ik noemde daar de pomp. De HD pomp maakt namelijk best wat geluid. Dat is toeren afhankelijk en verandert ook als de pomp druk moet leveren of de olie alleen rond pompt…
Eindelijk tijd gehad om onder en op de Citroën te kruipen. Het geluid komt af van de spanrol voor de V-snaar van de aircopomp. Die moet dus vervangen worden.
Verder nog gezocht bij de voorste rechter wielophanging naar een geluid dat te horen is bij slecht wegdek. Ik dacht eerst aan speling bij de wielophanging, maar dat lijkt goed te zijn. Wel heeft de aandrijfas veel speling, ik verwacht dat de homokineet versleten is. Kan deze speling er ook voor zorgen dat de versnellingsbak gaat zingen? Dat zingen treedt voornamelijk op in de eerste 4 versnellingen.
Ik lees op het forum veel over een Lexie. Is dit een uitlees apparaat plus software voor op een laptop? Wat kan ik hier allemaal mee uitlezen of zelfs programmeren? Is dit het enige apparaat waarbij dat mogelijk is, of kan het ook met een obd1 of obd2
Ik ben onder de wagen opzoek gegaan naar roest, maar ik vindt niets noemenswaardig, ook niet aan het achterste subframe. Nu lees ik dat dit echter moeilijk te zien is. Hoe kan ik dit goed bekijken zonder veel los te halen?
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
xmrijder schreef:Allereerst gefeliciteerd met je aankoop.
Zou me niet zo fruk maken over het gebruik dit krijg je niet beter als 1:10.
Zou me eerst richten op de APK punten en als je snelheidsmeter weer werkt doet mischien je gebruikgegevens het ook weer.
zie dat je in Roermond woon weet dat erin heerlen een citroen specialist zit.
Verder moet je rekening houden dat bij dit bouwjaar de aarding niet degelijk is, dit kan ook de oorzaak zijn van de harde vering.
Verder heb ik zelf vele jaren ook in een 1990 gereden met veel plezier maar ze vergen wel wat onderhoud en aandacht.
Dank je wel voor de felicitaties. Het lijkt er echt op dat ik een goede gok heb genomen. De snelheidmeterkabel en sensor heb ik al gevonden, direct achter het schutbord. Dat moet niet al te moeilijk te repareren zijn.
Qua aarding lees ik inderdaad veel over problemen met de 89er en 90er modellen. Ik heb ze echter nog niet gevonden, weet jij waar ze zitten? Ik begrijp dat de aardpunten op de carrosserie gebout moeten worden om de problemen te verhelpen, of zijn er nog andere manieren?
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Dirk de Pirk schreef:http://service.citroen.com/docpr/affiche.do?ref=026905521210&refaff=0269 05 521210&noFct=1
Het is handig om je te registreren bij Service Citroën , vind je alle onderdelen.
Ook de module tussen de 2 kilometertellerkabels.
Volg gewoon de kabel vanuit je teller , module zit in `t midden .
De onderste kabel loopt naar je versnellingsbak.
Bedankt voor de tip van de website.
De kabel en sensor zijn gevonden, direct achter het schutbord. Dat fix ik wel van het weekend.
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Nielsje schreef:ToineTh schreef:
Ja, da’s de motor.
Probleem gevonden, het is de spanrol van de V-snaar naar de aircopomp.
Groet,
ToineCitroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Dat “zingen “lijkt me eerder je tussenlager van je aandrijfas of de wiellagers.
XM TCT Ambiance`94
aardingen onder de motorkap zitten links en rechts bij de koplampen tegen de zijkant.
Rammelen op een klinkerweg kunnen ook de stabilisator stangetjes zijn, bekend probleem meestal speling niet voelbaar maar wel hoorbaar niet moeilijk om te vervangen.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Volgens mij splitst de snelheidskabel net boven de versnellingsbak in tweeeen. De ene aftakking gaat naar de snelheidsmeter de andere word omgezet naar elektrisch en gebruikt als referentie voor bv het veersysteem. Het elektronisch kastje ervan zit onder het dashboard kastje als ik mij goed herinner. 1990 is ook al weer 25 jaar geleden. De splitter levert soms problemen op, maar ook het kastje heeft me toendertijd hoofdbrekens bezorgt. Het had een intermitterende breuk en werkte soms en soms niet.
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
ToineTh schreef:furriegurrie schreef:Hoe bekend ben je met hydraulisch geveerde Citroëns? Dit naar aanleiding van je vraag over het toerental gerelateerde geluid. Ik noemde daar de pomp. De HD pomp maakt namelijk best wat geluid. Dat is toeren afhankelijk en verandert ook als de pomp druk moet leveren of de olie alleen rond pompt…
Eindelijk tijd gehad om onder en op de Citroën te kruipen. Het geluid komt af van de spanrol voor de V-snaar van de aircopomp. Die moet dus vervangen worden.
Verder nog gezocht bij de voorste rechter wielophanging naar een geluid dat te horen is bij slecht wegdek. Ik dacht eerst aan speling bij de wielophanging, maar dat lijkt goed te zijn. Wel heeft de aandrijfas veel speling, ik verwacht dat de homokineet versleten is. Kan deze speling er ook voor zorgen dat de versnellingsbak gaat zingen? Dat zingen treedt voornamelijk op in de eerste 4 versnellingen.
Ik lees op het forum veel over een Lexie. Is dit een uitlees apparaat plus software voor op een laptop? Wat kan ik hier allemaal mee uitlezen of zelfs programmeren? Is dit het enige apparaat waarbij dat mogelijk is, of kan het ook met een obd1 of obd2
Ik ben onder de wagen opzoek gegaan naar roest, maar ik vindt niets noemenswaardig, ook niet aan het achterste subframe. Nu lees ik dat dit echter moeilijk te zien is. Hoe kan ik dit goed bekijken zonder veel los te halen?
Een lexia zal niet werken op de Xm type 1
Wat je wel kunt doen is een knipperkastje (malle pietje genoemd in de Xm wereld) gebruiken:
http://www.xmclub.nl/forum/knipperkastje-van-malle-pietje-frankendoos
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227715/#1889598
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Dirk de Pirk schreef:Dat “zingen “lijkt me eerder je tussenlager van je aandrijfas of de wiellagers.
Een wiellager vervangen is niet spannend. Een tussenlager lijkt mij een stuk meer werk. Ik neem aan dat dan de versnellingsbak eruit moet?
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
andre.smulders schreef:Volgens mij splitst de snelheidskabel net boven de versnellingsbak in tweeweekend De ene aftakking gaat naar de snelheidsmeter de andere word omgezet naar elektrisch en gebruikt als referentie voor bv het veersysteem. Het elektronisch kastje ervan zit onder het dashboard kastje als ik mij goed herinner. 1990 is ook al weer 25 jaar geleden. De splitter levert soms problemen op, maar ook het kastje heeft me toendertijd hoofdbrekens bezorgt. Het had een intermitterende breuk en werkte soms en soms niet.
Ik heb tegen het schutbord een splitter zitten met daaraan (naast twee staalkabels) een stekker/sensor die naar ik aanneem de pulsen meet. Volgend weekend ga ik dat verder onderzoeken. Je zegt dus dat de kabel niet direct naar de ecu of veercomputer gaat, maar dat er nog een tussenkastje onder het dashboard zit?
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
xmrijder schreef:aardingen onder de motorkap zitten links en rechts bij de koplampen tegen de zijkant.
Rammelen op een klinkerweg kunnen ook de stabilisator stangetjes zijn, bekend probleem, meestal speling niet voelbaar maar wel hoorbaar niet moeilijk om te vervangen.
Ik heb eens “gevrikt” aan de reactiestangen en inderdaad is er geen spelling merkbaar, vervangen lijkt inderdaad niet moeilijk. Wat mij een beetje overkomt is dat een XM stabilisatorstangen heeft. Ik dacht dat de XM voldoende had aan het hydractief veersysteem om overhangen tegen te gaan.
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
GWHENDRIKS2 schreef:ToineTh schreef:furriegurrie schreef:
Een lexia zal niet werken op de Xm type 1
Wat je wel kunt doen is een knipperkastje (malle pietje genoemd in de Xm wereld) gebruiken:
http://www.xmclub.nl/forum/knipperkastje-van-malle-pietje-frankendoos
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227715/#1889598
Bedankt voor de tip, ik heb gelijk een kastje besteld.
Groet,
ToineCitroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ToineTh schreef:Dirk de Pirk schreef:Dat “zingen “lijkt me eerder je tussenlager van je aandrijfas of de wiellagers.
Een wiellager vervangen is niet spannend. Een tussenlager lijkt mij een stuk meer werk. Ik neem aan dat dan de versnellingsbak eruit moet?
Dat tussenlager stelt weinig voor. Twee boutjes lossen en een kwart slag draaien, Als de aandrijfas er uit is kan je het lagertje vervangen.
Voor de helderheid: dat is het steunlager op de lange aandrijfas.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop