Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ToineTh schreef:xmrijder schreef:Ik heb eens “gevrikt” aan de reactiestangen en inderdaad is er geen spelling merkbaar, vervangen lijkt inderdaad niet moeilijk. Wat mij een beetje overkomt is dat een XM stabilisatorstangen heeft. Ik dacht dat de XM voldoende had aan het hydractief veersysteem om overhangen tegen te gaan.
De dwarsstabiliteit van een XM wordt veroorzaakt door een kogeltje dat voor een gaatje valt door de dwarsversnelling in een bocht.
Het dicht de verbinding tussen de twee dikke leidingen naar de bollen op de hoeken af.
In elk hydractiefhuis zit zo’n kogeltje.
Daar komt geen elektronica aan te pas.
Als het hydractiefsysteem van zacht naar hard schakelt gaat die verbinding ook dicht.
Het hellen van de carrosserie wordt dan nog steeds via de reactiestangen en de stabilisatorstang beperkt.
Als je wilt weten wat die dingen doen moet je eens voorzichtig een stukje rijden met één zo’n stangetje los.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Ja er zit een tussenkastje achter het dashboardkastje, die de pulse verder behandeld en het hydra-actief system activeerd. Bij stilstand vering altijd stijf bij enige snelheid, ik geloof 10 km, word het system zacht behalve onder condities als hobbels etc.
Een wiellager vervangen is niet spannend. Een tussenlager lijkt mij een stuk meer werk. Ik neem aan dat dan de versnellingsbak eruit moet?
Nee hoor , alleen je rechter as en natuurlijk je tussenlager.
XM TCT Ambiance`94
xmrijder schreef:aardingen onder de motorkap zitten links en rechts bij de koplampen tegen de zijkant.
Rammelen op een klinkerweg kunnen ook de stabilisator stangetjes zijn, bekend probleem meestal speling niet voelbaar maar wel hoorbaar niet moeilijk om te vervangen.
De rammel komt zeker van het rechter stabilisator stangetje. Ik heb er eens meer kracht opgezet, ik heb een speling van bijna 1mm. Dat fixen we wel.
Ik heb de aarding bij de koplampen bekeken, Aan de rechterzijde (bij de koplamp) is deze op de carrosserie gebout, degelijk. Aan de linkerkant kan ik geen aardpunt vinden. Zijn er nog meer aardpunten?
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Dirk de Pirk schreef:Een wiellager vervangen is niet spannend. Een tussenlager lijkt mij een stuk meer werk. Ik neem aan dat dan de versnellingsbak eruit moet?
Nee hoor , alleen je rechter as en natuurlijk je tussenlager.
Heeft iedere motor/bak combinatie een tussenlager. Ik herken bij mijn V6 geen tussenlager aan de rechterzijde, het lijkt zelfs dat aan de rechterzijde alleen een korte as zit. Deze as kan ik ruim 2mm op en neer schuiven. Dat lijkt mij te veel speling.
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
andre.smulders schreef:Ja er zit een tussenkastje achter het dashboardkastje, die de pulse verder behandeld en het hydra-actief system activeerd. Bij stilstand vering altijd stijf bij enige snelheid, ik geloof 10 km, word het system zacht behalve onder condities als hobbels etc.
We gaan binnenkort eens zoeken naar de kastje en of deze nog goed werkt.
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
JanSr schreef:ToineTh schreef:xmrijder schreef:Ik heb eens “gevrikt” aan de reactiestangen en inderdaad is er geen spelling merkbaar, vervangen lijkt inderdaad niet moeilijk. Wat mij een beetje overkomt is dat een XM stabilisatorstangen heeft. Ik dacht dat de XM voldoende had aan het hydractief veersysteem om overhangen tegen te gaan.
De dwarsstabiliteit van een XM wordt veroorzaakt door een kogeltje dat voor een gaatje valt door de dwarsversnelling in een bocht.
Het dicht de verbinding tussen de twee dikke leidingen naar de bollen op de hoeken af.
In elk hydractiefhuis zit zo’n kogeltje.
Daar komt geen elektronica aan te pas.
Als het hydractiefsysteem van zacht naar hard schakelt gaat die verbinding ook dicht.
Het hellen van de carrosserie wordt dan nog steeds via de reactiestangen en de stabilisatorstang beperkt.
Als je wilt weten wat die dingen doen moet je eens voorzichtig een stukje rijden met één zo’n stangetje los.
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
ToineTh schreef:JanSr schreef:ToineTh schreef:xmrijder schreef:Ik heb eens “gevrikt” aan de reactiestangen en inderdaad is er geen spelling merkbaar, vervangen lijkt inderdaad niet moeilijk. Wat mij een beetje overkomt is dat een XM stabilisatorstangen heeft. Ik dacht dat de XM voldoende had aan het hydractief veersysteem om overhangen tegen te gaan.
De dwarsstabiliteit van een XM wordt veroorzaakt door een kogeltje dat voor een gaatje valt door de dwarsversnelling in een bocht.
Het dicht de verbinding tussen de twee dikke leidingen naar de bollen op de hoeken af.
In elk hydractiefhuis zit zo’n kogeltje.
Daar komt geen elektronica aan te pas.
Als het hydractiefsysteem van zacht naar hard schakelt gaat die verbinding ook dicht.
Het hellen van de carrosserie wordt dan nog steeds via de reactiestangen en de stabilisatorstang beperkt.
Als je wilt weten wat die dingen doen moet je eens voorzichtig een stukje rijden met één zo’n stangetje los.
Ik neem aan dat het hydra-actief huis gecombineerd wordt met de 3de veervol. Kun je bv dmv een led volgen wanneer de veercomputer tijdens het rijden de vering op stug zet en wanneer op comfortabel heeft staan.
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Heeft iedere motor/bak combinatie een tussenlager. Ik herken bij mijn V6 geen tussenlager aan de rechterzijde, het lijkt zelfs dat aan de rechterzijde alleen een korte as zit. Deze as kan ik ruim 2mm op en neer schuiven. Dat lijkt mij te veel speling.
Tenzij je een auto hebt met het stuur rechts , moet je daar toch echt een as in 2 delen hebben.
1 deel van wiel naar tussenlager en 1 tussenas van lager naar motor.
Denk dat je die laatste niet gezien hebt , dan moet je er onder liggen of op de brug kijken .
2 mm speling is normaal hoor, niks aan doen.
Ja er zit een tussenkastje achter het dashboardkastje, die de pulse verder behandeld en het hydra-actief system activeerd. Bij stilstand vering altijd stijf bij enige snelheid, ik geloof 10 km, word het system zacht behalve onder condities als hobbels etc.
Ik heb hierover toch wel mijn twijfels .
Volgens mij blijft de vering ook zacht als je stilstaat met de deuren dicht en rijdend tot ongeveer 30 km/uur .
Daarna treed de HA in werking indien nodig , althans wat ik ervan gelezen heb en ook zo ervaar.
We hebben het over type 1 dan hè , net als Topic Starter heeft.
Van dat tussenkastje heb ik ook nog nooit gehoord, volgens mij regelt de computer via sensoren de mate van HA.
Correct me if I`m wrong.
( kom er maar in Jan )
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Type I is niet mijn favoriet, zoals bekend.
Dirk, checkte jij niet met een radio of die kleppen prik krijgen?
Bij mijn weten is er maar één veercomputer, geen “tussenkastjes”.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
dit is volgens mij ook nog redelijk een vroege type 1. Ik ben niet zo op de hoogte van de evolutie van het HA systeem, maar heb wel begrepen dat er in het allereerste begin nog wat geëxperimenteerd is en er in de HA I uitvoeringen wel verschillen kunnen zitten….
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Mijn eerste XM Type I was van begin 1990, XX-21-BP. Die had echt maar één kastje. Wel storingen voor 10.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die eerste xm’s dreven ons in de garage tot totale waanzin….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mijn XM is inderdaad een zeer vroege uit maart 1990. Ik ben overigens niet bang voor de elektronica of signalen onderzoeken. Met een oscilloscoop en multimeter kun je veel opsporen. Mijn uitdaging is vooral wat er gemeten moet worden. Ik vind op het internet betrekkelijk weinig informatie over de elektronica. Wie heeft meer informatie met name over de veer computer en zijn sensoren en stuursignalen naar de relais/spoelen?
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
waterman schreef:Die eerste xm’s dreven ons in de garage tot totale waanzin….
Waarom werd je gek van de eerste XM’s? Was dat vanwege de problemen of omdat de in en outs van de eerste XM’s nog niet bij de garages bekend waren, waardoor er vaak op de verkeerde plaats naar problemen en oplossingen werd gezocht?
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)