Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De dealers kregen auto’s om de oren met een boel elektronica er in en waren daar totaal niet op voorbereid.
De eerste XM serie had belachelijke stekkertjes bij de aardpunten van de elektronica. Dat ging dan ook grootschalig mis, met bizarre storingen als gevolg.
Zo had mijn V6 de gewoonte om soms niet terug te vallen tot het stationair toerental, hij bleef dan op 3000 toeren hangen, als een [verwijderd] met valse lucht.
De dealers reageerden daar op door met WD 40 op de gasklepas te spuiten. Het was “gewoon” een softwarefout, of een aard fout, of beide.
De eerste 100.000 km heb ik misschien 25% van de tijd hydractief geveerd, de rest gewoon hobbelen in storing, dus in de sportstand. Bij nat weer werd het erger.
Vanaf dag één had ik de melding dat het linkerremlicht het niet deed. Dat hebben ze nooit weggekregen.
Verder een eindeloze reeks storingen, van centrale vergrendeling met een eigen leven tot stilvallen op drukke kruispunten in de spits, met een enorme benzinewalm om de auto.
Grappig was ook dat je op de snelweg soms werd bezocht door een boze fee die zomaar even het contact afzette. Na een paar minuten op de vluchtstrook startte het ding weer. Soms drie keer op de 100 km, soms (bij droog weer) maar twee keer in de week. Ook nooit gevonden.
En de garages? Die hadden echt geen idee. Wegenwachten ook niet.
Pas bij een lekke koppakking bij 110.000 km (zonder coulance) wisten ze wat ze moesten doen.
Ik ben daarna pas weer in een XM gestapt toen Type II uitkwam.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik kan goed begrijpen dat je met al die problemen een afkeer hebt gekregen van een XM type I. Het verbaast mij dat je überhaupt nog in een XM bent gaan rijden. Blijkbaar toch besmet met het Citroën virus.
Ik weet nog niet of deze XM vrij van elektronische problemen is. Wat ik wel weet is dat de eerste eigenaresse er 16 jaar in gereden heeft en de 2de eigenaar 9 jaar. Ik ben de 3de eigenaar en heb een nette 25 jarige auto voor erbij als hobby.
Morgen krijg ik de opsomming van de garage wat er moet gebeuren om hem door de Rdw keuring te krijgen, maar ik heb begrepen dat er technisch niet erg veel aan de hand is. Het belangrijkste was een lekkend stuurhuis. Op het forum heb ik al gelezen dat die moeilijk te bereiken is en dat de revisie lastig is omdat dit een diravi is. Maar daar moet ik mij nog verder in verdiepen.
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Wie weet of je op een eenvoudige manier een optische indicatie kunt maken, dan kan je bv dmv een led volgen wanneer de veercomputer tijdens het rijden de vering op stug zet en wanneer op comfortabel heeft staan.
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
En dan de Middengolftruc:
Radio op middengolf tot je een storingsgeluid hebt , je hoort de motortoeren, bij inkomen HA hoor je dat de storing verdwijnt.
PS. Met de zoekfunctie rechts boven kom je vaak al een heel eind.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een lekkend DIRAVI stuurhuis is niet simpel.
Lees: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211122/
Of Van der Laan in Abbenes nog Dravi repareert weet ik niet. Destijds iets van €800,- of zo.
Het was de enige die een list had om het in situ te repareren.
Alternatief:
Motor/bak eruit, stuurhuis er uit, een klus op zich, en (laten) reviseren of een vervangende er in.
Ik heb er nog een liggen die je zou kunnen laten reviseren voor je aan de klus begint.
Als je het zou laten doen ben ik benieuwd of je dat binnen de € 2.000 zou weten te houden.
Maar nogmaals: Van der Laan was lange tijd de enige reële optie.
Met een lekkend stuurhuis kom je niet door de APK.
Met een nieuw stuurhuisrubber kan je geluk hebben, maar zodra ze één keer van de ene naar de andere uiterste stand draaien komt het zeker aan het licht.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:Type I is niet mijn favoriet, zoals bekend.
Dirk, checkte jij niet met een radio of die kleppen prik krijgen?Bij mijn weten is er maar één veercomputer, geen “tussenkastjes”.
Als je het signaal op een AM radio kun horen moet een een pulserend signaal zijn en geen aan/uit signaal. Als het een pulserend signaal is, dan zou die 3de veerbol dus niet
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is ook geen aan/uit signaal
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Type 1 jongens.
XM TCT Ambiance`94
Dirk de Pirk schreef:Type 1 jongens.
Dag Dirk,
Bedoel je dat Type 1 alleen een aan/of uit stand had en latere types een modulerend signaal waarvan de pulsbreedte varieerde, of schiet ik nu te ver door in de signaaltechniek? (wat ik overigens erg leuk vind).
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Dag Jan, bedankt voor je aanbod en tips. Motor en bak uitbouwen klink inderdaad als een aardig tijdrovende klusje. Maar als dat de enige mogelijkheid is gaan we het in de vakantie doen. Het is een ‘jongtimer’ en hoeft niet elke dag te rijden. Daar heb ik mijn DS5 voor.
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
HA van een type 1 werkt ook met PWM. Tussenkastjes zijn er niet. De VC stuurt het PWM signaal direct naar de solenoid.
ToineTh schreef:Dirk de Pirk schreef:Type 1 jongens.
Dag Dirk,
Bedoel je dat Type 1 alleen een aan/of uit stand had en latere types een modulerend signaal waarvan de pulsbreedte varieerde, of schiet ik nu te ver door in de signaaltechniek? (wat ik overigens erg leuk vind).
Hoi Toine ,
Electronica is niet echt mijn ding , maar bij type 1 is het inderdaad aan of uit.
Bij HA 2 zijn er tussenstappen , al naar gelang de VC reageert op 1 of meerdere sensoren.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ToineTh schreef:Dag Jan, bedankt voor je aanbod en tips. Motor en bak uitbouwen klink inderdaad als een aardig tijdrovende klusje. Maar als dat de enige mogelijkheid is gaan we het in de vakantie doen. Het is een ‘jongtimer’ en hoeft niet elke dag te rijden. Daar heb ik mijn DS5 voor.
Als je je maar realiseert dat je er niet mee door de APK komt.
Je kan er gewoon mee rijden. Litertje LHM meenemen, dat wel.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Aan iedereen een gezond en gelukkig 2016 toegewenst en veel plezier aan de citroen hobby.
Afgelopen weken bezig geweest met het eruit halen van de motor en stuurbekrachtiging. Niet moeilijk maar wel veel kabels en slangen die los gemaakt moesten worden.
Ik heb een aantal vragen over de stuurbekrachtiging, ik heb namelijk een lekkage bij de stuurstang (hoes kapot, waarschijnlijk pakkingen kapot) en te veel speling met draaien aan het stuur, ruim 25 graden speling in het stuur. Op beide onderstaande foto’s zie je de as waaraan de stuurkolom wordt verbonden, in beide foto’s is de uiterste stand van speling gefotografeerd, pas als je doordraait beweegt de stuurstang.
Mijn vragen zijn:
1) Hoeveel speling zou er mogen zijn, zo ver ik weet (vrijwel) geen speling
2) Is een Diravi zelf te reviseren, en wie heeft er ervaring mee, waar kun je materiaal bestellen
3) Als ik het niet zelf wil doen, wie kent een deskundige of revisiebedrijf dat met Diravi’s ervaring heeft, op google is niet veel te vinden.
Gr. Toine
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)