Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Tinne schreef:Ben zelf wel benieuwd naar effecten K&N standaard luchtfilter…iemand?
Sommigen zeggen dat het uitmaakt, sommigen niet. Er zijn diversen filmpjes op youtube te vinden van mensen die dyno-runs doen met verschillende soorten luchtfilters (ook open luchtfilter met cold air intake) en de verschillen zijn marginaal. Je kan er vanuit gaan dat fabrikanten best wel wat werk steken in het designen van een inlaat. Als je een turbo-auto hebt is de eerste winst een freeflow (rvs) uitlaat laten maken. Een turbo moet nl zo min mogelijk tegendruk hebben. Daarna kan je natuurlijk een grotere intercooler plaatsen, kort door de bocht -> koudere lucht = meer lucht = meer vermogen. Dan kan je denken aan remappen van ECU. Vraag is dan alleen weer of je standaard componenten het extra vermogen en koppel kunnen hebben. Voor 10dkm uiteraard, maar meer op de langere termijn.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Knotski schreef:Om weer even in-topic te komen:
Heb vandaag contact gehad met ATM chiptuning, welke de BlueHdi kunnen chippen sinds kort.
Met een toename van 30pk en 66nm koppel geeft dit wel een goed merkbare verbetering verwacht ik.
Heb je al uitgezocht hoeveel koppel de bak en de koppeling aankunnen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
tim1993 schreef:Tinne schreef:Ben zelf wel benieuwd naar effecten K&N standaard luchtfilter…iemand?
Sommigen zeggen dat het uitmaakt, sommigen niet. Er zijn diversen filmpjes op youtube te vinden van mensen die dyno-runs doen met verschillende soorten luchtfilters (ook open luchtfilter met cold air intake) en de verschillen zijn marginaal. Je kan er vanuit gaan dat fabrikanten best wel wat werk steken in het designen van een inlaat. Als je een turbo-auto hebt is de eerste winst een freeflow (rvs) uitlaat laten maken. Een turbo moet nl zo min mogelijk tegendruk hebben. Daarna kan je natuurlijk een grotere intercooler plaatsen, kort door de bocht -> koudere lucht = meer lucht = meer vermogen. Dan kan je denken aan remappen van ECU. Vraag is dan alleen weer of je standaard componenten het extra vermogen en koppel kunnen hebben. Voor 10dkm uiteraard, maar meer op de langere termijn.
Ik heb geen turbo ‘-(
Luchtfilter zou ik niet in investeren, minimale winst.
Koppel in relatie tot bak zal wel voldoende zijn,
Zijn dezelfde onderdelen die gebruikt worden in de 120pk sterke BlueHdi met 300nm koppel van de Peugeot 308?
Ga er vanuit dat er voldoende marge in zit, en je stampt de auto ook niet permanent vol op zijn €:&(@)9€@ 😉
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De enige zinvolle tuning is dus je C4 Cactus inruilen op een met een krachtigere standaardmotor, zodat je zeker weet dat alle andere onderdelen op het vermogen zijn afgestemd en dat je geen problemen met de garantie krijgt. Als je uiteindelijk bij de BlueHDi 180 bent en je niet meer om garantie maalt, dan kun je aan de software laten knoeien…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Knotski schreef:
Zijn dezelfde onderdelen die gebruikt worden in de 120pk sterke BlueHdi met 300nm koppel van de Peugeot 308?
Ga er vanuit dat er voldoende marge in zit
De bak in de 120 pk bleuhdi is volgens mij niet dezelfde, en volgens mij gold dat ook voor de koppeling maar dat zou ik moeten uitzoeken.
EDIT: de vijfbak in de cactus is goed voor 250 nm en de ETG6 robot bak mag 300 nm hebben.
Voor de vijfbak (type BE) is er opmerkelijk genoeg geen enkele marge, de 1600 HDi100 levert al tussen de 230 en 254 nm koppel.
Kortom: 66 nm meer koppel door tuning lijkt geen goed idee..
http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/fr-fr/nos-produits/moteurs/diesel-automobile
http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/fr-fr/nos-produits/boites-de-vitesses/manuelles
http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/fr-fr/nos-produits/boites-de-vitesses/robotisees
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mijn frans is niet zo goed, maar hier staan toch niet de maximaal toelaatbare belastingen vermeld?
Anyhow, het blijft altijd een risico, zo kun je iedere vraag wel platslaan met een garantie-verval-betoog en valt er niets te tunen
Ik ben er nog niet uit bij wie ik de tuning laat uitvoeren, las ook wat mindere verhalen over ATM chiptuning dit weekend, maar ‘goede’ tuning ben ik niet bang voor
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Knotski schreef:Mijn frans is niet zo goed, maar hier staan toch niet de maximaal toelaatbare belastingen vermeld?
Nou, mijn Frans is gelukkig wel uitstekend dus ik kan je melden dat het inderdaad de maximaal toelaatbare belastingen zijn die genoemd worden in de informatie van de producent. Maximaal 250 nm voor de handgeschakelde 5 bak in de Cactus en maximaal 300 nm voor de elektronisch geschakelde 6-bak. Lees de PDF’s maar…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mijn auto kreeg tijdens de vakantie in Engeland een nieuwe Ad Blue tank. Hoefde niks te doen. (behalve te wachten). Ben benieuwd hoe die dag was gelopen als de auto getuned zou zijn geweest….
Ik denk net zoals Waterman dat het misschien idd geen goed idee is. Of je moet helemaal los gaan maar dan kan je net zo goed een andere auto kopen. Been there…Done that.
Tuning ja leuk!
Volkswagengroep trapt met z’n sjoemeldiesels en met een fris geweten 30-40x meer NOx de lucht in dan toegestaan, dus een paar grammetjes meer van een paar cacti maakt toch niet meer uit .
30% meer vermogen / koppel is vrij normaal voor een remap. Auto’s zijn altijd overgedimensioneerd, dus wat extra kan best.
Je moet wel rekening houden met extra slijtage. Na een tonnetje of zo zal de turbo en / of koppeling wat minder fris zijn. Dus altijd 2000.- achter de hand houden.
Verbruik kan zomaar 10-15% dalen bij normaal gebruik. Groter bezwaar vind ik toch, in tegenstelling tot wat lijkt in de aanhef, dat wslk de NOx uitstoot zal stijgen.
Weet iemand of de tuners dat laatste onder controle hebben?
Ik heb inmiddels wel een K&N filter geplaatst. 1x 60.- en er hoeft de komende 20 jaar geen nieuw filter meer in. Past prima en een wereld van verschil!!.... nee hoor .
Gevoelsmatig pakt de auto wel iets gretiger op. Het is ook meer het idee, dat ik geen onnodige weerstand in het inlaatkanaal wil (ca 2% winst). Uitlaat met grote diameter DP is in dit op zicht funktioneler (ca 5-7% winst), maar erg kostbaar en voor de cactus nog niet te krijgen denk ik. Software remap zal veruit het grootste verschil geven (ca 30% winst).
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ik ben heel erg benieuwd of een grotere uitlaat echt helpt bij een atmosferisch blok, ik denk het niet namelijk. Een atmosferisch blok heeft namelijk tegendruk nodig om de cilinders leeg te ‘zuigen’, bij een grotere diameter is deze tegendruk minder.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Om meer winst te krijgen gebruikte we vroeger een spaghetti spruitstuk uitlaat, om de flow te verbeteren, en dit gaf resultaat, gooi maar een tegelijk een liter water in een trechter, een k&n filter, is inderdaad alleen bedoelt voor onderin het toerental gebied, om vanuit stilstand weg te komen, krijgt de motor een enorme onderdruk, en een enorm vacuüm in inlaat traject, dus met andere woorden, een lucht te kort, snelle filters hebben een makkelijker doorlaat, waar door er minder vacuüm ontstaat, maar omdat huidige motoren geheel electroniese zijn afgeregeld, incl de gasklep, heeft dit geen resultaat, je kan wel volgas geven, maar wil niet zeggen dat gasklep dit dan ook doet,
@Tim. Dat klopt. Na een duik in een gat in de weg was bij mij het uitlaatspruitstuk van mn Rover losgekomen van het motorblok. Indrukwekkend geluid tot gevolg, maar ik schat 20-30% minder vermogen.
De HDI heeft een turbo. Ik heb altijd begrepen dat een turbo het beste resultaat geeft als deze makkelijk op kan spoelen. Maw, weinig tegendruk in de uitlaat. Daarom monteren tuners grotere diameter uitlaten (vooral direct na de turbo, de zgn DP of downpipe).
Ik heb dit ooit in een Volvo 850 t5 laten doen. Het snellere opspoelen was zeker merkbaar, maar viel in het niet bij de gepersonaliseerde (zo snel mogelijk opspoelen naar maximaal turbotoerental en dit zo lang mogelijk vasthouden) remap van 225 naar +300pk. Het resultaat daarvan was verbluffend. Tot 80-90 km was volgas in de 3e versnelling niet mogelijk (0-100 in 5.2 seconden, wegens gebrek aan grip). De tussenacceleratie was op sportwagen niveau. 80-120 in 3.5 seconden. Alles met standaard 2.3 motor/turbo/versnellingsbak. Verbruik: ging van 1:9 naar 1:11.
Keerzijde had het ook. Na 300.000km kleine motorrevisie, nieuwe turbo, bakrevisie, vervangen van draagarmen, stabilisatorrubbers, etc. Maar het was wel leuk, af en toe een 500CLS, 540i, 330i biturbo, of W12 zoekrijden met een koelkast uit Zweden.
Tonino schreef:Ik heb inmiddels wel een K&N filter geplaatst. 1x 60.- en er hoeft de komende 20 jaar geen nieuw filter meer in. Past prima en een wereld van verschil!!.... nee hoor .
Gevoelsmatig pakt de auto wel iets gretiger op. Het is ook meer het idee, dat ik geen onnodige weerstand in het inlaatkanaal wil (ca 2% winst).
Denk hetzelfde, meer het idee.