Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Afgelopen 2 weken naar Bretagne, Frankrijk geweest. Perfecte rit gehad op 2 dingen na waarvan 1 heel vervelende:
- waterbuis koelsysteem vervangen. Vrijdagmiddag voor het Pinksterweekeinde laat gebeurd. Duurde effe eer het gemaakt was.
- Melding Additief Roetfilter (FAP) te laag.
Over dat laatste veel kunnen lezen (waaronder ook veel opmerkingen van: “ik heb gehoord / het schijnt dat…”). Concreet zou ik willen weten hoe die vloeistof heet en waar ik dat kan bestellen. De reset van de computer kan ik altijd wel een keer laten uitvoeren. En wat kost het precies. Bij de 1 is het 80 euri en bij de ander bijna 600?
Wat is een normale prijs? Ik merk dat de Citroen dealer in mijn woonplaats nogal de neiging heeft om te denken dat ik hoge rekeningen wel wil betalen omdat ik in een duurdere auto rijdt. U begrijpt dat ik allergisch voor zulke reacties ben. Kunnen is immers niet altijd ook maar willen.
En mijn laatste vraag is of zo’n roetfilter ook gewoon verwijderd kan worden?
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik kan je hier niet mee helpen. Maar van Johan moet je toch een goed antwoord kunnen krijgen op deze vragen?
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Dank voor je antwoord. Ik heb tevens gebeld her en der in de omgeving van Gouda, en nu blijkt dat Peugeot Garage: Auto Bruinen te Bodegraven dit kan doen voor een bedrag van ongeveer 160 euro.
Ik weet dat dit spul duur is. Maar als iemand een goedkoper adres weet?
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Eolys vloeistof is wel iets speciaals: Het is een product dat de roetdeeltjes bindt in de FAP, en dat is een “special” van PSA ( die je trouwens ook op een aantal Ford’s vindt). Het bestaat uit Ceriumoxide en een oplosmiddel. Dat Ceriumoxide xorgt er ook voor dat je FAP na veel tijd verstopt….
Lees eens op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Roetfilter
In de UK vindt je dit alternatief http://www.amazon.co.uk/Litre-Re-fill-Diesel-Particulate-Filter/dp/B00864UR8C
Maar dat is ook al 50 euro per liter, helpt dus ook niet echt.
Alleen Eolys toevoegen werkt niet, je moet ook nog met de lexia de “counter” terugzetten. Ik denk dat die 160 euro geen slechte prijs is, en dan ben je weer voor 100.000 km onder de pannen?
In theorie kan die FAP er uit, maar dan moet je wel het motor-management systeem daarna aanpassen, want dat ziet of je FAP nog werkt…..in de praktijk werkt dat dus niet zo eenvoudig. En daarnaast: Als je de FAP er uit haalt is je C6 net zo vuil als een oude “rokende” diesel…dat lijkt me niet de bedoeling.. En daarnaast ga je bij iedere roettest voor gaas.
Veel mensen vergeten dat een “moderne” diesel wel relatief “schoon” is maar dat daaraan kosten verbonden zijn, en blijven…
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
DPX42 en 176 zijn niet compatible. Dus kijk uit niet mixen !!
Die 160,- is geen gek bedrag, ik heb een tijdje terug ongeveer hetzelfde betaald voor mijn C5 2.0HDi. De vloeistof alleen kost al +/- 100,- en is dermate gevaarlijk dat ik zelf geen trek had om er aan te beginnen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
al eerder geschreven, bijvullen is maar de helft van de handeling. De computer moet ook weten dat er bijgevuld is. (zit geen vlotter in het tankje nl)
Dat bijvullen zal Peugeot wel lukken, dat resetten weet ik niet, ik denk van niet.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
En waarom zal Peugeot dat resetten niet lukken?
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Niet de goede software ? Niet alles van PSA werkt voor alle merken van de groep.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Het bedrijf heeft aangegeven dat zij daar wel over beschikken…
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Prima dan toch.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rene Dubois schreef:
Wat is een normale prijs? Ik merk dat de Citroen dealer in mijn woonplaats nogal de neiging heeft om te denken dat ik hoge rekeningen wel wil betalen omdat ik in een duurdere auto rijdt. U begrijpt dat ik allergisch voor zulke reacties ben. Kunnen is immers niet altijd ook maar willen.
Ik snap iets niet helemaal: Als ik je berichten zo lees wil je zo goedkoop mogelijk in een dure auto rijden. Ik denk dat je dat niet gaat lukken en al helemaal niet als je die auto bij de gemiddelde dealer laat onderhouden. Je hebt dan een specialist nodig. Iemand die de C6 kent en door middel van trucs en alternatieve reparatiemethoden geld en ergernis kan besparen. Let wel, goedkoop wordt het nooit want goedkoop is alleen een C1.
Die genoemde specialisten zijn er. In Nieuw-Vennep, waar we de meeting hebben gehouden en waar je met korting je bak hebt laten spoelen, en in Aalsmeer. Beide adressen staan goed bekend en beide adressen zijn ook nog eens dealer.
Toch ga je daar, zoals ik het nu begrepen heb, niet heen. Je kiest voor een of andere peugeotgarage, die de C6 niet kent zoals de dealer/specialist. Ik snap dat niet….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Dat is een aanname die je hier doet. Kan ik niet echt op ingaan, wil ik ook niet. Ik stel alleen een paar vragen over wat het kost. Daar is toch niets mis mee.
Ik las op het C5 forum dat er behoorlijke verschillen waren in prijs en afwikkeling. Ben gewoon benieuwd wat het ongeveer zal gaan kosten.
Maar om nou gelijk ongefundeerde conclusies te trekken gaat me wat te ver. Ik snap ook eigenlijk niet wat je qua reactie daarop van mij verwacht.
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rene Dubois schreef:Ik snap ook eigenlijk niet wat je qua reactie daarop van mij verwacht.
Waarom je niet voor de specialist kiest die je goed zou kunnen helpen tegen een normale prijs zonder je het vel over de neus te halen.
Maar, ik begrijp dat je daar niet op wil in gaan en dat is je goed recht natuurlijk.
Rene Dubois schreef:Kan ik niet echt op ingaan, wil ik ook niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Ik heb namelijk nog geen definitieve keuze gemaakt daarin. Ik stel alleen een paar vragen, dat is alles. Ik kan altijd nog naar een specialist gaan.
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Het blijft jouw keuze, doe dus wat je goed dunkt. Je bent nu gewaarschuwd dat een C6 iets gecompliceerder is dan een doorsnee auto.Ik ben het overigens in strekking wel eens met waterman: “You can’t drive a C6 on a shoestring…”
To err is human, not to err is divine.