Beste forummers,
Ik heb een C6 2.7 HDI uit 2008. Tijdens de APK kwam aan het licht dat links (wielzijde) de hoes van de aandrijfas gescheurd is.
Vandaag aan het sleutelen geweest en het viel me nog tegen. De wielnaafmoer zat absurd vast, maar het is uiteindelijk gelukt m.b.v. de krik.
Ik zou graag de as in de bak laten zitten en de homokineet eraf halen, maar ik krijg ‘m niet los.
In de reparatieset zit een borgringetje en ik had verwacht deze aan deze aan te treffen na het verwijderen van de gescheurde hoes, maar ik zie ‘m niet. De foto staat in de bijlage. Je ziet wel een stuk van een soort vertanding aan de binnenzijde.
Heeft iemand hier ervaring mee. Ik sta op het punt morgen een homokineet trekker aan te schaffen, omdat het met een hamer slaan op de homokineet niet goed voelt, maar misschien is dat wel de juiste methode.
Alle tips hoe verder te gaan zijn welkom.
Groet,
Eric
Citroen C6 2.7 HDI Exclusive
Citroen Xantia 1.8i 16V SX
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Op de duitse site gs-gsa-ig.de staat beschreven hoe te werk te gaan bij ashoeswissel bij GS-GSA.
Misschien heb je daar wat aan.
Ik weet niet of een C6 aandrijfas op dezelfde manier in elkaar zit.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Zie nu pas de foto, de constructie lijkt mij zo te zien hetzelfde.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies. Het moeilijkste is om de as vast te houden terwijl je een dreun op de homokineet geeft. De borgveer zit in de homokineet om de as heen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank jullie wel voor de snelle reacties.
Die Duitse site is inderdaad handig en mooi om te zien dat hij een griptang gebruikt om de as “vast te houden”.
Zou dan moeten lukken.
Ik had nu 1 hand nodig om de as vast te houden en met de andere kon ik niet gecontroleerd hameren.
Eric
Citroen C6 2.7 HDI Exclusive
Citroen Xantia 1.8i 16V SX
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik heb dat altijd goed kunnen doen , met de aandrijfas in de werkbank ...
Homokinet mooi recht houden , en een flinke mep met een plastiek hamer lukte ( vrijwel ) altijd .
Ik maakte van zulke aktie altijd gebruik om de bakolie maar gelijk een keer te verversen .
In de auto heb ik dat nooit geprobeerd .
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
ejmsmeets schreef:Dank jullie wel voor de snelle reacties.
Die Duitse site is inderdaad handig en mooi om te zien dat hij een griptang gebruikt om de as “vast te houden”.
Zou dan moeten lukken.
Ik had nu 1 hand nodig om de as vast te houden en met de andere kon ik niet gecontroleerd hameren.
Eric
Heb de aandrijfas ook wel eens “vastgebonden” met een paar dikke ty-rips