Berlingo Electrique: ondernemen onder hoogspanning of zwakstroom?
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43266
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 juni 2015 11:14 PM

van de voorpagina

Elektrische auto’s zijn in Nederland “in”. Subsidies, laadpalen en andere voordeeltjes moeten de automobilist doen overstappen op volledig of deels elektrisch rijden. Veel fabrikanten hebben een plug-in hybride of volledig elektrisch model in de prijslijst staan. Ook Citroën blijft niet achter. De nieuwste telg is een elektrisch aangedreven bestelwagen: de Berlingo Electrique!

Elektrisch aangedreven auto’s zijn niet nieuw voor het merk met de double chevron. Al eerder zagen we een Saxo Electrique en een C-Zero. Ook van de vorige generatie Berlingo was een elektrisch aangedreven variant beschikbaar. Al die modellen kenden slechts een bescheiden succes. Actieradius, rijeigenschappen en prijs vormden kennelijk te hoge drempels. Met de fonkelnieuwe Berlingo Electrique hoopt Citroën nieuwe klanten te verleiden tot het overstappen op een elektrische bestelwagen. Of dat gaat lukken? Wij namen de proef op de som en gingen voor u op pad in de Zuid-Franse Provence.

Eerst even wat techniek: De Berlingo Electrique is gebaseerd op de standaard Berlingo bestelwagen, voorzien van een gesloten laadruimte met drie stoelen voorin.  Onder de motorkap geen diesel- of benzinemotor, maar een doodstille elektromotor die gevoed wordt door een pakket lithium-ionbatterijen. Dit accupakket is onder de auto geplaatst en heeft zodoende geen negatief effect op de laadruimte. Volgens de “NEDC-cyclus”, een actieradiustest onder laboratoriumomstandigheden, is dit goed voor een bereik van 170 km. In de praktijk zal dit volgens Citroën neerkomen op ongeveer 125 km. Opladen kan op twee manieren: normaal laden met een laadtijd van 8 tot 15 uur naar gelang de geleverde stroomsterkte of snel laden via de snellaadstations die op 380 V werken. Bij zo’n station kan er in slechts 30 minuten tot 80% geladen worden, waarna men de reis weer kan vervolgen. Over laden gesproken: de Berlingo Electrique kent een nuttig laadvermogen van 720 kg.  Natuurlijk kent het systeem een “regeneratiemodus”, waarbij de accu’s geladen worden als men het gaspedaal loslaat. Op het aangepaste dashboard is dat goed te zien; de wijzer van de grote meter links in het dashboard slaat naar “charge” als er op de motor “afgeremd” wordt.

Op pad dus: al bij de eerste meters valt op dat dit een heel aparte ervaring is. De Berlingo is namelijk doodstil. Slechts wat wind- en bandengeluid zijn hoorbaar en voetgangers hebben dus ook niet door dat je er aankomt gezoefd met je bestellingen! Schakelen hoeft niet; op het dasboard zit een grote ronde draaiknop die op D of R gezet moet worden als je voor- of achteruit wil. Daarna geef je “gas” en weg ben je. De auto rijdt verder als een normale Berlingo. Vlot gaat het tot 60 km/h, daarna wat minder, maar traag is het absoluut niet. Laat je je gaspedaal los, dan vertraagt de Berlingo als een malle, iets waar we even aan moesten wennen. Door je gas deels los te laten in plaats van helemaal, kun je echter “gecontroleerd” afremmen op de motor. Dat gaat nog steeds sterker dan met een normale benzine- of dieselmotor, maar dat is normaal bij een elektrisch aangedreven auto waarbij met de “afremenergie” de accu geladen wordt. Na 5 km ben je er volledig aan gewend. Zoals we al schreven: de Berlingo Electrique rijdt als een normale Berlingo, zij het stiller. Nog één puntje om rekening mee te houden is de topsnelheid, want deze was bij de testauto begrensd op 115 km/h. Zouden ze uw testredacteur inmiddels kennen in Parijs?

[/img]

Dat er serieus werk gemaakt is van de elektrische uitvoering van de populaire besteller wordt trouwens duidelijk als we naar details kijken: het dasboard is aangepast. Zoals we al eerder opmerkten, zit er rechts een grote meter die aangeeft of er lading verbruikt wordt en met welk vermogen dat gaat of dat we aan het laden zijn als we afremmen. Verder zit er natuurlijk geen tankinhoudsmeter in het dashboard, maar een energiemeter die aangeeft hoeveel lading er nog over is en een extra energiemeter die aangeeft hoeveel er verbruikt wordt door de verwarming en airconditioning. Die twee zijn namelijk volledig elektrisch uitgevoerd bij de Berlingo Electrique en worden gevoed door een accu van 12 volt, die gelijk met de tractieaccu’s geladen wordt. Ook het navigatiesysteem kent een leuke detailaanpassing: het geeft de laadstations langs de route aan.

Tijdens de korte testrit viel op hoe grondig deze electrische versie ontwikkeld is. Niet alleen door de eerder genoemde details, maar vooral doordat erg goed op de rijeigenschappen is gelet. De Berlingo Electrique kent een fijne wegligging, van het extra gewicht van het accupakket merk je niets negatiefs. Het is eerder positief, omdat het zwaartepunt gunstiger is komen te liggen. Ook viel ons op dat de Berlingo in z’n algemeenheid een dynamische en soepele auto is, waarmee je makkelijk kunt manoeuvreren door de smalste straatjes van de kleinste dorpjes.  Een ideale besteller dus voor in de stad, iets waar de Berlingo Electrique naar ons idee het meest tot z’n recht zal komen. Immers, de professional die in de stad werkzaam is en daarbij wel behoefte heeft aan laadruimte en praktische inzetbaarheid, maar geen honderden kilometers per dag hoeft af te leggen, kan met deze milieuvriendelijke bestelvriend erg goed uit de voeten. Berlingo Electrique, ondernemen met krachtstroom dus!

tekst: waterman, foto’s: Citroën Communication (1,5) en waterman (2-4)

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 juni 2015 11:54 AM
  [ # 1 ]

Op het aangepaste dashboard is dat goed te zien; de wijzer van de grote meter rechts in het dashboard slaat naar “charge” als er op de motor “afgeremd” wordt.

Rechts?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43266
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 juni 2015 12:15 PM
  [ # 2 ]

Ja ja, links dus.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook