Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Proudly presenting de nieuwste aanwinst! Na de verkoop van de XM hebben we nu een Saxo gekocht, een 1.1 SX uit 1997. Met name bedoeld voor de vrouw des huizes, maar ik vind het ook geen straf om er in te rijden!
Kilometer stand is bijna 192.000 km maar alles ziet er nog keigaaf uit. Mooie droge motor. Keurig uiterlijk en interieur. Nog zeer goed zittende stoelen, niet doorgezakt en staan nog goed vast.
Wel een paar aandachtspuntjes maar zonder grote kosten oplosbaar:
Belangrijkste is de haperende stuurbekrachtigingingspomp. Het ligt niet aan het contactslot want de blower en de achteruitverwarming doen het nog. Het zou nog aan het relais kunnen liggen. maar de pomp doet het af en toe en komt dan met een kreunend geluid op gang. Inmiddels heb ik van Marktplaats al een vervangende pomp gescoord. Op de foto’s zie je dat ik boven de pomp de accu en de accuplaat al weggehaald heb en ik heb de bouten waarmee de pomp vast zit, ook al los kunnen draaien. Helaas had ik geen tijd verder vanavond om de klus af te maken. Morgen dus weer. Ik hoop dat ik de hogedruk leiding goed los krijg.
Verder de moet de koppeling wat afgesteld worden want die grijpt nu erg laat aan. Ik kan daar nu ook mooi bij komen nu de accu er uit is.
Dan moet de remvloeistof ververst worden want hij remt een beetje zompig. Remt verder prima maar geen lekker hard pedaal.
Als laatste linksachter een klein deukje wat ik op een forummeeting een keer er uit laat halen en er zitten wat scheuren in het linkerachterlicht. Heeft iemand toevallig nog een gaaf achterlicht liggen?
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Kan beamen dat dit een erg nette Saxo is die heel lekker rijdt! Duidelijk een auto waar goed voor gezorgd is.
Oh ja, sorry van die opeens ontbrekende achteras, had ik effe nodig voor de AX
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Mooi ding. Hij glimt als nieuw!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Zo, de vervangende pomp zit er in, de stuurbekrachtiging doet het weer perfect!
De koppelingskabel heb ik aangedraaid, maar da’s zo te voelen precies de verkeerde kant op. De koppeling grijpt nu nog later aan. Dus morgen even een heel stuk terugdraaien en kijken of dat het beoogde effect heeft.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Dinsdag gaat de Saxo naar de garage voor APK, dus ik dacht vandaag nog even de remmerij aan te pakken. Hij remt op zich prima alleen voelt het rempedaal een beetje zompig aan. Dus ik dacht, met mijn easybleed setje heb ik er zo nieuwe remvloeistof in en netjes ontlucht. Daarnaast moet de handrem afgesteld worden want de hendel staat inmiddels aangetrokken bijna verticaal.
Ik had wel al gecontroleerd dat de remschijven en blokken nog goed zijn, dus die heb ik niet gekocht. Ook zijn de trommels achter nog droog en doet de handrem het prima (op het afstellen na). Dus ook niets voor de achterremmen gekocht.
Goed, vanochtend aan de slag. Eerst remvloeistof, daarna de handrem.
Eerst even rondom de ontluchtingsnippels met kruipolie inspuiten. Bij de achterremmen ingespoten, daarna de voorkant op bokken, voorwielen er af en bij de voorremmen inspuiten.
Wat blijkt? Linksvoor zit geen nippel meer op de remklauw. Ja het restantje zit er nog in, maar de nippel is er door een vorige handige klusser afgedraaid…
Dat worden dus nieuwe klauwen ben ik bang.
Bovendien zegt de vraagbaak, eerst ontluchten daarna handrem afstellen. Daar begin ik dus ook maar niet aan.
Verder zag ik nog een APK afkeurpuntje (denk ik). Bij de rechterachterrem heeft de remleiding putroest in de bocht vlak bij de remtrommel.
Dat ga ik voor dinsdag allemaal niet meer oplossen. Even kijken op wat de garagist het begroot.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
nippel gewoon uitboren, voorzichtig. Gaat vaak goed. Niet gelijk nieuwe zooi kopen toch?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Was ook al van plan een klauw bij de sloop te gaan halen.
Uitboren, wat moet ik me daarbij voorstellen? Een boor met een diameter kleiner dan de schroefdraad van de nippel, neem ik aan. En hoe krijg ik het restant er dan uit? Het zal wel vastgeroest zitten, anders was het niet afgebroken.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 21-05-2015
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.4 Exclusive
Uitboren op iets minder dan de schroefdraad en daarna de schroefdraad opnieuw snijden. Hiermee is alles weer schoon.
Misschien nog wel de remcylinder eruit halen om eventuele snijresten te verwijderen.
Daarna moet er nog wel een nieuwe nippel op gezet worden.
Nippels breken vaak af omdat ze met lomp veel kracht vastgezet worden.
Linkse tap gebruiken, uitboren is trikkie omdat je zeker niet te diep mag boren (zitting van de nippel)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Dat vroeg ik me ook al af, hoe zorg je ervoor dat je precies diep genoeg boort.
Met een linkse tap snij je een schroefdraad in het kanaaltje van de nippel, neem ik aan. En dan, moet je er dan een linksdraaiende bout indraaien om de nippel los te draaien?
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi rood Saxootje hoor!
Tja wat is meer werk en kosten. Deze klauw proberen te redden met kans dat het mislukt of even van de sloop halen. Neem aan dat Saxo onderdelen op het moment weinig kosten.
Komen er in de toekomst nog Saxo Toulouse velgen onder, dat zou goed staan denk ik!
Met linkse tap bedoel ik zo’n Boutuitdraaierset http://www.rustbuster.nl/Toolsite/Tappen en snijden.htm
De diepte voor te boren kun je opzoeken op de andere goede klauw.
Of inderdaad een klauw vanop de sloop kan ook.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Arjan Verkade schreef:
Komen er in de toekomst nog Saxo Toulouse velgen onder, dat zou goed staan denk ik!
Tadaa!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat maakt dat een verschil even andere velgjes
Blijven een van de mooiste velgen voor de saxo!
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 21-05-2015
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.4 Exclusive
Ik heb binnenkort een Toulouse setje over.
Ze zijn net nieuw ge-powder-coat, gun metal gray.
Daarna zijn ze nog niet onder een auto geweest.
De eigenaar vond de kleur toch te donker. (vind ik zelf ook)
Ik zal ze nog te koop aanbieden, maar wou het toch alvast even onder de aandacht brengen