Maar even een apart draadje hierover.
Mijn DS 23ie Pallas heeft een vervelende resonantie rond de 3000 toeren die nu wel heel erg opvallend wordt na diverse andere doorgevoerde geluid reducerende maatregelen ( inpakken kachelhuis, electrofan, bitumenlaag motortunnel).
Wat mij opvalt is dat als je op de bodemplaat klopt dat er een behoorlijke resonantie door de auto gaat die overeenkomt met de frequentie van mijn resonantie. De vloerplaten voor en achter maar ook de tunnel onder de voorstoelen zijn een blikken trommel. De originele laag bitumenpapier-vilt-bitumenpapier doet eigenlijk weinig tot niets.
Plan de campagne: de oude meuk eruit ( iemand nog tips?) en dit er in:
http://www.silentcoat.co.uk/collections/silent-coat
Ik gebruik dit spul in luidspreker kasten en is mooi soepel te verwerken.
Heb van de week eens een 10mm dikke bitumenmat onder de vloerbedekking voor gelegd en moet zeggen dat dat al een stuk scheelt.
Volgens mij heeft elke DS wel een resonantie rond de 3000 rpm.
Ik ben benieuwd of jouw oplossingen werken, je fan is in ieder geval een succes gebleken…
Het dak kan trouwens ook mee doen.
Als je een schuifdak hebt is dat waarschijnlijk niet het geval.
Maar een alu dak met weinig isolatie wordt stiller als je je hand ergens in het midden ertegenaan houdt.
Misschien is dat exemplarisch…
Ik heb deze http://www.easy-geluidsisolatie.nl/easydemp-caraudio-bitumen-ontdreuning.html gebruikt, van 4 mm voor de vloer. Voor de achtervloer (is grootste oppervlak) was dit nog niet genoeg, daar een dubbele laag. Langs de randen heb ik een paar cm vrijgelaten, ingesmeerd met MS-fett en een laag steenwolmat die ik over had van een verbouwing. Dan de originele viltmat en de pallasmat. Scheelt heel veel in geluid, maar niet 100%....
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Die fan is inderdaad een succes, het is nu een plezier om even door te trekken in toeren. Met de oude mechanische fan had je toch wel de neiging om zo snel mogelijk op te schakelen.
Het zwakste punt van de DS is toch wel de opbouw van de vloer en de tunnel boven de middendemper. Feitelijk heb je twee slappe bodemplaten met daaraan vast een klankkast, succes verzekerd qua resonanties. En dan lopen de uitlaatpijpen ook nog eens dicht onder de achterste plaat langs.
Ik ga dit maar eens empirisch onderzoeken, eerst maar eens de achterste plaat, daarna de voorste en als laatste de tunnel.
Grappig filmpje, met en zonder silent coat ( 2 delen)
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zet een subwoofer in die tunnel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
ijcobar schreef:
Grappig filmpje, met en zonder silent coat ( 2 delen)
Sjeeezz!
Die herrie krijg je hersenverzuring van!
Bovenste laag en vilt is er nu af. Nu nog een efficiente en snelle manier om de onderste laag er af te krijgen….
Geen roest trouwens!
Met de elektrische verfstripper en een plamuurmes gaat het redelijk vlot. De laatste restanten zal ik wel met benzine weghalen, bitumen is daar allergisch voor.
Nu op de helft met het verwijderen van de onderlaag. Stop alles in een vuilniszak om het gewicht te bepalen. Denk nu een kilo, echt totaal ongeschikt om de bodemplaat te dempen. Ze hadden het er net goed niet in kunnen doen.