Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik heb eigenlijk nog nooit in een Axel gereden; ben dus erg benieuwd hoe dat rijdt!
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
1.Als een Visa maar dan met een GSA motor.
2.Als een GSA maar dan zonder veerbollen.
3.Conclusie, grootste flop van CITROEN.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Grootte flop? Toch zeker niet! Er zijn modellen waar men véél meer geld op heeft moeten toeleggen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
We nemen geen onderdelen voor de Axel mee, maar wel deze:
Zo gauw hij de geest geeft, zagen we een gat in de betonnen vangrail en duwen hem naar het Walhalla…
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Als het mooi weer is mag je dat ding warm laten draaien op het dak.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou mensen, hij heeft ‘m hoor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Boxer, ouwe
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ding rijdt lekkerrrr…
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Haalverhaal: vanmorgen eerst naar Huize Waterman getogen en van daaruit samen met Tilanus richting het Arnhemse gereden. Daar gearriveerd eerst maar even naar het postagentschap getogen, waar het overschrijven zo gepiept was. Voor het vertrek nog een bakje koffie gedaan en nog wat Citroën-gerelateerd gekeuvel gebezigd, en toen het hokje maar eens de sporen gegeven.
Eerst naar de pomp, want erg leeg: niet meteen afgetankt, toch ging er wel een litertje of dertig in. Gewone 95, het ding kan waarschijnlijk zelfs nog wel met wat lagere octanen uit de voeten. En even later voor het eerst de snelweg op! Dat was toch wel spannend, het blokje rustig aan toeren laten opbouwen tot de 4000 toeren (de olie die er in zit is waarschijnlijk ruim tien jaar oud). Met vijfbak is het qua herrie nog prima te doen: bij die 4k rpm rijd je een nette 120 op de teller. Het blokje vindt dat prima: toeren maken vindt ze lekker. Toch doe ik het tot de beurt en oliewissel nog even lekker relaxed.
Remmen gaat nu redelijk goed: de blokken waren denk ik wat glazig. Toch moet je echt trappen als je harder wilt remmen, en dat is niet meer helemaal van deze tijd. Het is zaak ook echt je voet goed op het rempedaal te zetten, terwijl je bij een moderne auto gerust ‘randje voet’ kunt remmen. De banden zijn vooral hard, dat merk je met name aan het afrolgeluid en ik denk dat het met verse rubbers ook wat soepeler stuurt.
Dat sturen gaat prima! Onbekrachtigd, dus lekker direct maar op snelheid gemoedelijk genoeg. Op de snelweg kun je heel relaxed rijden met zo’n Axel! Wel viel op dat de achterkant wat scheef staat. Het lijkt met de dempers van doen te hebben, deze staan in ieder geval op de shortlijst voor vervanging.
Het blokje is na een dag rijden echt wat losser en bijzonder gretig. Weegt natuurlijk ook niets, zo’n Axel (824 kilo en dat wordt met die roest alleen maar minder natuurlijk), dus in de stad, in zeg maar eerste, tweede en derde versnelling kun je je medeweggebruikers nog aardig verrassen bij het verkeerslicht. Verder is het overzicht rondom prima, ook al heb ik op dit moment alleen een linker buitenspiegel: de bracket is opnieuw geplakt, de binnenspiegel er op zodra de lijm uitgehard is.
Bij thuiskomst, toen ik de Axel in de parkeergarage neerzette, wilde ik de verlichting nog even testen. Mooi niet, want die begonnen meteen te knipperen, en starten ging meteen niet meer: accu of dynamo wijlen dus. Een goede gebruikte accu staat klaar, morgen even verder kijken.
Het voorlopige to-dolijstje:
Technisch:
* beurt met oliewissel, kleppen stellen, nieuwe bougies en luchtfilter
* klepdekselpakkingen doen (zijn wat nat) (blok lekt verder niet)
* riemen en spanrollen
* rotor en verdeelkap vervangen (huidige bewaren als backup) en afstellen carburateur
* remblokken vervangen, hrc reviseren en leidingen spoelen (dan wellicht naar DOT4)
* schokdempers achter vervangen
* bakolie wisselen?
* banden en/of velgen regelen
Comfort/cosmetisch:
* hemeltje lijmen, want hangt los (wappert wel gezellig in de wind!)
* roestplekjes her en der behandelen
* wellicht een nieuwe bestuurdersstoel, maar de huidige moet in ieder geval verder naar achter kunnen
* raamrubbers uitstelraampjes achter vervangen
* radio? Wie weet
* wisserblad vooraan vervangen
* knopje achterwisser ontbreekt
En ja, hoe voelt het nou? Nog wel een beetje onwennig allemaal hoor. Niet zozeer het rijden, of de bediening. Op dat vlak is het gewoon een oudere auto. Het is eerder dat ik nog even moet wennen aan het feit dat ik er een auto voor de hobby erbij heb. Maar het is een fantastisch leuk rijdend apparaatje en als het ding de aandacht heeft gehad die het verdient denk ik dat ik er heel veel lol van ga beleven
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zag je gister trouwens van de Van Brienenoord af komen in je DS, Arjan
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ah leuk!
Jij reed vast in iets on herkenbaars, dus ik heb je niet gezien.
Ik was aan de CX wezen sleutelen, dus dat klopt wel
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De Koreaan, en ik stond vast op de hoofdrijbaan
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ontbrekende knopje achterruitenwisser heb ik mogelijk nog liggen , ik zal kijken of het bij de satelieten in mijn doos Axel onderdelen ligt.
Had je mijn mailtje over N.O.S setje 4 stuks Michelin TRX banden (160/65 r 340) ontvangen ?
Rene ter Veer