Citroën Berlingo 4x4 Dangel
Wegenwacht Eend
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 24-03-2013

Gepost: 21 juni 2015 11:32 AM

van de voorpagina

Testverslag Citroën Berlingo 4x4 Dangel

Opnieuw trekt Citroën-Forum.nl erop uit om te testen. Nu gaat het om een door Dangel tot 4x4 geconverteerde Berlingo, die via het Citroën-netwerk verkocht wordt. Op de ANWB-testbaan in Lelystad mag hij laten zien wat hij kan. Modder, zand en stenen, kuilen en bergen: niets kan de Berlingo 4x4 stoppen!

Citroën heeft in de jaren ‘90 middenklassemodellen gemaakt die nou niet echt opvielen door hun geavanceerde design. De ZX en Xsara bijvoorbeeld sprongen er niet direct uit. Hoe anders is dat met het huidige gamma. De DS-serie en de C4 Cactus zijn ontwerpen met een spraakmakende vormgeving, waarover weer wordt gepraat tijdens een verjaardag! De Berlingo valt daar echter niet onder en dat hoeft ook niet. De doelgroep waarvoor de Berlingo gemaakt wordt, verlangt gewoon een betaalbare, betrouwbare en ook ruime besteller. Dat zorgt ervoor dat hij er welliswaar modern, maar niet avantgardistisch uitziet. 

Citroën Nederland heeft een persdag in Lelystad georganiseerd waar wij met bestelwagens van de types Berlingo, Jumpy en Jumper kunnen rijden. Wij kiezen voor de Berlingo 4X4 Dangel, de terreinuitvoering.

De firma Dangel bouwt de kant en klare Berlingo om naar een 4X4. Dat begint met een aftakking aan de versnellingsbak vooraan. Met een simpele draai aan de knop op het dashboard kan men de aandrijving inschakelen van de cardanas die naar het achterdifferentieel leidt. Daar is nog een visco-koppeling in de aandrijflijn opgenomen die de overbrenging naar de achterwielen verzorgt en torsiekrachten opvangt. Het achterdifferentieel is voorzien van een mechanisch sperdifferentieel. Na een extra draai aan de knop op het dashoard wordt deze door vacuüm ingeschakeld. Moderne SUV’s kiezen er vaak voor om via het ABS de remmen links en rechts apart te bedienen en zo een elektronisch sperdifferentieel te realiseren. Zo niet de Berlingo Dangel. Hier is gekozen voor het monteren van een bewezen en mechanische aandrijflijn, een échte 4X4 dus!

De ANWB-testbaan in Lelystad is voorzien van een prachtig traject om uitgebreid off-road te kunnen rijden. Denk hierbij niet aan hoge bergen mul zand, maar gewoon aan alle soorten condities die we in Nederland tegen kunnen komen. Ons wordt geadviseerd om met stationair draaiende motor de baan te bedwingen. Wellicht is men ook hier bekend met onze vaste reporter waterman? De Berlingo 4x4 Dangel klautert met speels gemak over alle obstakels en oneffenheden die de baan te bieden heeft. Ook de helling van 45% overwint hij!

De ultieme uitdaging is een steile helling met daarin een bocht, diepe kuilen en bedekt met flinke stenen. We moeten serieus gas geven, maar al hotsend, grommend en klauwend naar grip komen we toch boven. Dat valt niet tegen!

Waarvoor is zo’n Berlingo 4X4 nu eigenlijk bedoeld? Ben je van plan om met “hair on fire” door de duinen van onze kust te blazen, dan kun je deze auto het best links laten liggen. Alhoewel de carrosserie wat hoger op de wielen is gezet, is de veerweg dusdanig gering dat hij daar gewoonweg te kort komt. Ben je echter van plan om vaak de honden in het bos uit te laten, of je in een weiland gestrande landbouwtractor te repareren? Of is het je werk om kabels in de berm langs de weg te leggen? Misschien wil je zeker weten dat je bij de wintersportvakantie wél normaal met bagage boven bij het skioord aankomt? Dan is de Berlingo 4X4 Dangel zeker iets voor jou! Niet voor niets bestaat hij zowel in een personen- als in een besteluitvoering.

tekst en foto’s: Wegenwacht Eend

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17394
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 23 juni 2015 01:59 AM
  [ # 1 ]

Bedankt voor deze interessante test! Ik had nooit gedacht dat Citroën vierwielaangedreven voertuigen verkoopt, laat staan bedrijfsvoertuigen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
BANZER
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 377
Geregistreerd: 15-01-2005

- XM V6 Exclusive
Gepost: 23 juni 2015 08:24 PM
  [ # 2 ]

Wat kost een Dangel Berlingo? Benzine en diesel.

XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.

Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.

Profiel  
 
keesje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 05-01-2015

Gepost: 24 juni 2015 12:04 PM
  [ # 3 ]

zelfs BX en 4x4 zijn er al lang rens ken je klassiekers….

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17394
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 24 juni 2015 12:12 PM
  [ # 4 ]

De klassiekers ken ik, keesje, maar over 4x4-versies van het huidige gamma heb ik nooit eerder iets gehoord of gelezen…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
aura
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 27-06-2013

- ZX 1.8i Aura Break
- Berlingo Multispace
Gepost: 25 juni 2015 09:19 AM
  [ # 5 ]

inderdaad al jaaaaren dat Dangel vierwieltraktie bij Citroën voorziet, ook al bij Berlingo fase 1 van zo’n 20 jaar terug en over de kostprijs kan ik kort zijn : goedkoop zal het niet zijn : je nieuwe Berlingo gaat naar Dangel en wordt daar ontmanteld en voorzien van alle atributen en omgetoverd tot een échte en je leest het goed een échte 4X4, dus dat doen ze niet voor enkele duizenden euros ; misschien kun je kiezen tussen verschillende pakketten, dat weet ik niet, best bij de firma zelf informeren… maar de terreincapaciteiten liggen wel flink hoger dan bvb een VW Caddy 4Motion en de zgn ‘grip control’ van Berlingo is er uiteraard speelgoed tegen.

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 25 juni 2015 10:58 PM
  [ # 6 ]

““Dangel”” uit de buurt van Usine Peugeot, het bedrijf bestaat al hele erg lang.

Je zou kunnen zeggen dat alle in Frankrijk rijdende 4 x 4 zijn van ‘‘Dangel’’ afkomstig.

Vrijwel alles was om te bouwen tot 4 x 4 en dat deden ze ook, echt alles.

Net zoals alles van wat in Duitsland 4 x 4 is, van Styer Puch Oostenrijk afkomstig is.

‘‘Dangel’’ hield ook van de autoracerij en bouwde diverse mooie race wagens in het verleden.

Maar een Dangel Visa C15 en of Berlingo, C 25 of Jumpy zal je niet vaak tegenkomen.

Maar in Noorwegen barst het van de Dangel 4 x 4 Peugeots, dus geen Citroens bij de posterijen.

Inderdaad een ‘kostbaar’ en kostbaar bezit. Wees er zuinig op, het is heel apart….

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17394
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 26 juni 2015 09:34 AM
  [ # 7 ]

Citroën Nederland heeft de prijslijst van Dangel aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) gestuurd. De Dangel-conversie van een Berlingo tot 4x4 kost afhankelijk van de motorisering tussen €6.700 en €6.940 excl. BTW en transportkosten. Ook zijn nog diverse opties verkrijgbaar, zoals een beschermplaat voor de achteras, terreinbanden/-velgen, een trekhaak (de originele Citroën-trekhaak is niet compatibel) en een extra lage overbrenging op de eerste versnelling voor zeer steile hellingen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook