Ik lees hier op het forum vaak over stuiterende a-types, maar ik heb het omgekeerde…
Mijn Ami 6 veert erg stug, en aan de voorkant zakt hij wel erg ver door. Dat lijken mij twee tegengestelde dingen, maar toch…
Ik heb laatst met een andere Ami 6 gereden, die was heerlijk soepel, deinend, en ik dacht meteen “dit wil ik ook”.
Met het chassis is niets aan de hand, dat heb ik zorgvuldig nagemeten.
Nu is mijn vraag: ligt het aan de schokbrekers, of aan de veerpotten, of zit er iets anders los? Ik heb laatst geprobeerd de vering voor wat hoger te stellen, dat is gelukt, maar het heeft het probleem alleen maar uitgesteld. Nu wil ik het definitief erledigen, als het ware.
Alvast bedankt voor de moeite!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Goede telescoop schokbrekers voor A-types worden lastiger te vinden helaas, ik ben bang dat je’t daar in moet gaan zoeken.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En dan kan je nog draagarmlagers smeren en de veerpotten smeren met olie.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Is er geen veer gebroken in je veerpot…dat kan het ook zijn.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Veerpotten smeer je NIET met olie!!!! Daar mag alleen wonderolie oftewel ricinusolie in. Anders verziek je het frictiemateriaal op de veerpotschotel in de veerpot.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Ik zou nooit wonderolie in de veerpotten durven te doen. Dat is een organische olie, die op de duur kleverig wordt en uithardt. Ik heb in de jaren 70 heel wat versnellingsbakolie in veerpotten gegoten. Bij krakende vering keer je de veerpotten een 1/2 slag en doe je er aan elke kant 1/4 liter versnellingsbak olie in.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
NEE!!!!
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rustig maar
Wat zeggen de boeken jongens?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Bij krakende veerbussen van de A-types deden wij er in garage (Citroen dealer) vroeger ook altijd gewoon wat motorolie in en draaiden de bussen een halve slag.
Het kraken was over en verder nooit problemen mee gehad
Groeten van Henk uit Steenwijk.
De boeken zeggen uitsluitend wonderolie. De garages kieperen er motorolie in, en dat werkt ook.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Nee dat wekt niet!!! wel tegen het piepen maar je verziekt het frictiemateriaal en daarmee een deel van de werking van het veersysteem. Dat frictiemateriaal zorgt er oa voor dat de vering wat stugger wordt op een slechte weg., maar ook dempt het de vering. Het is een geniaal ontwerp dat je correct dient te onderhouden.
Alleen beunhazen en mensen zonder verstand van A-types gooien er motorolie of versnbakolie in.
op een forum als dit verwacht ik correct advies.😎
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Met het risico van nog meer olie op het vuur te gooien
Wij kieperden er vroeger altijd wat LHM in , werkte prima !
Walter
Meten is weten , gissen is missen
En geluiden ? Kan je iets raars horen ? Of voelen ? schrapen , slepen , tikken , je weet wel.
Misschien is het helemaal geen veerpotprobleem.
Is ‘t over als je even een schokbreker los gooit.
wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd
Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gert-Jan Brink schreef:Nee dat wekt niet!!! wel tegen het piepen maar je verziekt het frictiemateriaal en daarmee een deel van de werking van het veersysteem. Dat frictiemateriaal zorgt er oa voor dat de vering wat stugger wordt op een slechte weg., maar ook dempt het de vering. Het is een geniaal ontwerp dat je correct dient te onderhouden.
Alleen beunhazen en mensen zonder verstand van A-types gooien er motorolie of versnbakolie in.op een forum als dit verwacht ik correct advies.😎
Tsjonge Gert jan. Wat trek je van leer! Ik heb m’n dyane altijd doorgesmeerd met motorolie.. Daar werd de vering echtniet slapper van. Na ruim 500.000 km in atypen denk ik wel te weten waar ik over praat.
Een echt stugge vering krijg je overigens als er ijs in je potten zit! Been there..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Ik trek niet van leer en ben heel rustig hoor. Aleen ik heb gewoon gelijk en respect voor het geniale ontwerp. jammer als mensen dat niet begrijpen en niet correct onderhouden.
Vindt wel dat het incorrect is als op een forum mensen die als experts worden gezien zeggen dat het niet uitmaakt, want dat doet het wel.
Dan geef je lezers verkeerde informatie. en das niet de bedoeling. We zijn hier om elkaar te helpen, van elkaar te leren en daar hoort juiste informatie geven mijns inziens wel bij.
Je vering wordt niet slapper van motorolie nee maar je verziekt de werking van het frictiemateriaal. de ingenieurs van Citroen hebben dat er niet voor niets ingezet.
Dus ; wonderolie .
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb me even ingelezen. Cats schrijft: wonderolie of te wel castor olie . Maar ook dat er weer niet teveel in moet. Want dan dempt t niet maar smeert het weer… Niemand weet precies hoeveel erin moet…
Btw. De schokdemping van de a typen krijgen ze niet door deze veerschijf. Die komt door de frotteurs en batteurs en later door de telescopische schokdempers. Ik denk dar deze frictie demper meer bedoeld is om de plaat aan te laten liggen aan de veer om geklapper tegen te gaan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>