Voor de 2e keer in een maand of 2 zijn de diodes van mijn dynamo verbrand. Helaas ditmaal in de dordogne (hoewel er vervelender plekken zijn voor pech..).
Volgens de garagist is de boel oververhit geraakt. De vorige keer is er een gereviseerde dynamo in gekomen.
Toch vreemd, hij zou toch gebouwd moeten zijn op het Franse klimaat.. En lange afstanden rijden moet toch ook gewoon kunnen? Weet iemand wat de oorzaak van die hete dynamo kan zijn? Kan ik dit voorkomen in t vervolg? Behulpzaam volk, die Franse garagisten maar doe het liever verder zonder hun tussenkomst.
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Er wordt blijkbaar constant een erg hoge stroom gevraagd van de dynamo, anders zou die niet heet worden. Handwarm is normaal. Vind de stroomvreter en je hebt de oorzaak.
Kan het overigens zijn dat je er een GS-dynamo op hebt gezet? Daar zit namelijk geen spanningsregelaar in en dan gaat het ook mis. De accu vreet de overspanning dan als het ware op, waardoor er een veel te hoge laadstroom gaat lopen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
het zou inderdaad kunne dat de alternator veel te hard moet werken door een fout van de regelaar !
simpel om te controleren : http://www.conrad.be/ce/nl/product/853952/Novitec-Accuspanningsmeter-12-V-APM-1?ref=searchDetail
heb zo al verschillende SM ‘s gehad die zelf de batterij opbliezen ( drie uur 17 volt op de snelweg )
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Er zit wel een gsa dynamo in! Die stroomvreter zou bijvoorbeeld en zwakke accu kunnen zijn waardoor de dynamo meer moet doen dan alleen bijhouden? Dat zou wel eea kunnen verklaren, de garage was erg ontevreden over de accu en die is nu vervangen.
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor die gare accu had ik je al gewaarschuwd, maar toen schreef je dat de accuboer niets geks heeft kunnen vinden…
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227764/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nog ff omdat ik als ik zelf het forum doorzoek altijd baal van ontbrekende conclusies:
Zwakke accu kan hebben meegespeeld, maar de garage die m gefixt heeft vond een vrij serieus roestgat in de koelbeplating onder de ventilator. Hij vermoedde dat de koellucht voor de dynamo in de file rond Parijs door dit gat is weggeblazen ipv langs de dynamo, en dat dat de oorzaak uiteindelijk is geweest.
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Zo…....daar had ik de oplossing toch echt niet gezocht.
Ik hoop dat de klacht echt verholpen is.
Succes Daan