ik ben gestrand op een camping in Normandie met een enorme lds lekkage. De auto kwam al moeilijk omhoog vanmorgen en na een paar honderd meter rijden ging de auto steeds zwaarder sturen. Ik heb toen een enorme lds lekkage geconstateerd aan de rechter onderzijde even voor het achterwiel en een mooi olie spoor over de camping. Met behulp van mijn citroen assistance pluscard is de auto inmiddels afgesleept naar de Citroen garage. Ik hoor maandag of dinsdag wel wat er aan de hand is, maar heeft een van jullie een alvast een idee waardoor de lekkage wordt veroorzaakt en waar ik dus rekening mee kan houden? Gelukkig heb ik nog Bovag garantie op de auto van de dealer in Groningen.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Uiteraard op afstand lastig te boordelen.
Zo te lezen is er iets heftigs gebeurd.
Als je onder een C6 kijkt valt de merkwaardig kwetsbare plaatsing van de achterste veerelementen erg op.
Als je met binnenkant wielvlak langs een dikke steen rijdt is de kans groot dat zo’n ding wordt beschadigd of losgerukt.
Wel benieuwd wat het uiteindelijk blijkt te zijn. Bij een C6 denk ik overigens niet snel aan een camping…..
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik ben maar een eenvoudig mens hoor. Ook tegenover ons was een bejaard Frans echtpaar aan het kamperen met een C6!!
Dank voor je reactie. Gezien de beplating onder was het moeilijk te zien waar de lekkage vandaan kwam, maar het was in ieder geval rechtsachter. Kan het de stuurbekrachtiging ook zijn of zal de lekkage dan meer aan de voorzijde plaatsvinden?
Rechts achter zit als enige element dat LDS gebruikt het veerelement/veercilinder.
Stuurbekrachtiging zit inderdaad alleen voor.
To err is human, not to err is divine.
Is dat een bewerkelijke reparatie of is dat nog te overzien.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat hangt er van af: een veercilinder wisselen valt nog te overzien, maar een hele leiding van voor tot achter is niet zo tof..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ai…En dat in een Franse garage. Afwachten maar dus wat hun diagnose is.
Wat mij trouwens was opgevallen was dat er geen enkel controlelampje ging branden ondanks dat nagenoeg alle lds uit het systeem was gelopen.
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Dat is omdat er ook geen indicatie is op het reservoir….
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Klein puntje nog: Als het LDS niveau zakt krijg je daar geen melding van (hetgeen ergerlijk en idioot is, we hebben het over de bloedsomloop van de auto).
De eerste indicatie voor gedoe is zwaar sturen. Dat was bij de DS al zo en dat is gelukkig nooit veranderd.
Tot aan C5 en C6 was er bovendien een alarm voor te weinig LHM en/of of voor te weinig LHM druk.
Dus:
-Eerst zwaar sturen
-Daarna hobbelen
-Pas dan niet meer remmen.
Dat laatste gold t/m de XM en de Xantia. C5 en C6 hebben een ouderwets vacuum remsysteem, geheel los van de “bloedsomloop”, dus remmen is een apart hoofdstuk. Het is denkbaar dat een C5 of C6 niet meer remt en nog wel stuurt en veert.
Gelukkig voor je heb je een “Citroen Assistance Pluscard”, lees ik. Je zal dus wel met je C6 thuis komen. Hoe dat financieel afloop zit buiten mijn voorstelingsvermogen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gezien het remsysteem op een anders systeem zit (volgens mij mocht dat niet meer op het veersysteem), hebben ze waarschijnlijk ook de indicatie op het vat laten vervallen. Het is immers geen onderdeel meer van het remsysteem, dus minder kritisch.
Anders kan ik ook geen rede bedenken.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Op de 4 remblokken voor zit er ook nog maar een met een sense kontakt.
Sommige autos hebben er helemaal geen meer en zijn afhankelijk van de remvloeistof nivo sensor.
Het begon met het niet, althans zeer langzaam omhoog komen van de auto. Daarna zwaar sturen met een behoorlijk aanlopend/aanschurend geluid onder de motorkap. Remmen deed de auto idd nog goed. Dat zou idd een plausibele reden zijn dat er geen lampje oplicht, terwijl dit bij mijn cx en xm altijd wel het geval was. De auto staat nu in Deauville bij de dealer. Omdat ik Bovag garantie van de dealer in Groningen heb, zal ik morgen even contact met ze opnemen over hoe en wat. Ik neem aan dat ze niet moeilijk zullen doen. Voor mij is van belang dat de auto goed wordt gerepareerd, zodat wij weer mobiel zijn tijdens onze vakantie. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Deauville. Casino royale?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Barkie schreef:Remmen deed de auto idd nog goed. Dat zou idd een plausibele reden zijn dat er geen lampje oplicht, terwijl dit bij mijn cx en xm altijd wel het geval was.
Bij de C6 is het remsysteem volledig onafhankelijk van het veersysteem.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het lek is boven. Lekke hydrauliekleidingen bij de aansluitingen achter. Volgens de garage zijn de leidingen overmatig door roest aangetast. Zij gaan nu beide leidingen compleet vervangen van achteren naar voren. En zoals een forumer al opmerkte is dat niet echt een toffe klus volgens de garage. De oude leidingen zullen zij mij laten zien. Woensdag is de auto weer klaar. De kosten zijn 800,—incl. De dealer in Groningen gaat echter alles vergoeden. Dat is dan weer goed nieuws. Via Citroen Assistance wordt ik bovendien kostenloos met de taxi vervoerd naar de garage.