Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Het is weer een tijdje geleden dat ik op het forum ben geweest, en iets heb geplaatst (lang verhaal, zelfde geldt voor Facebook, voor degenen die mij daar in de Citroën groep al maanden niet gezien hebben), maar het leek me met het verhaal dat ik net van de garage mee kreeg wel handig om toch even wat te posten.
Mijn Deauville (‘93, 225 dkm op de teller) heeft net de grote beurt gehad, met complimenten van de monteur voor de goede staat van de auto. Hij was echter tijdens het sleutelen wat raars tegengekomen: hij had de auto in de hoogste stand gezet, was gaan werken en na een tijdje klapte plots de kont naar beneden. Nu zakt de auto sowieso de laatste tijd (sinds de hittegolf) wat sneller in, vooral achter wil nog wel eens rap zijn: voor variëert tussen 3 uur en 2 dagen, achter tussen een uur en 4 uur - voor de hittegolf was dat voor ongeveer een dag tot 2 dagen, achter een halve dag tot een dag. Maar goed, hoe warmer, hoe sneller de auto inzakt, heb ik van meerdere BX rijders in mijn omgeving te horen gekregen.
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat de auto in garagestand ineens helemaal in gaat zakken. Ik verdenk zelf de bollen of de remservo, de monteur begon over het stuurhuis. Dat laatste lijkt mij echter onwaarschijnlijk: er zit geen stuurbekrachtiging op mijn Deauville, dus er zit ook geen pomp, en naar mijn weten dus ook geen LHM leiding, bij het stuurhuis. Tijdens het rijden merk ik niks, de auto veert zoals het hoort, en er lekt ook niks (LHM blijft netjes op peil).
De monteur gaf aan dat als de auto tijdens het rijden gaat zakken (wat ze dus nog niet gedaan heeft, en wat volgens de monteur ondanks dat ze zo plots is ingezakt nog best jaren goed kan gaan) er vanzelf wel STOP lampjes gaan branden, en dat ik dan vervolgens de auto stil moet zetten en het stuur helemaal naar links moet draaien - komt de auto dan op, dan is het stuurhuis gaar. Maar nogmaals, er zit geen stuurbekrachtiging op mijn BX, dus ik betwijfel of de auto dan wel omhoog komt.
Mijn eigen idee is dat er een brakke bol tussen zit, waarschijnlijk de voorraadbol, die de druk niet helemaal goed kan houden als de HD pomp uit staat. Wat leeswerk op het forum hier leerde mij dat het wellicht ook de remservo kan zijn, maar dat de auto dan eigenlijk binnen een half uur op z’n kont ligt en er sprake is van merkbare LHM lekkage.
Zou iemand hier zijn of haar licht op kunnen schijnen, en mij kunnen vertellen of ik me nou wel of geen zorgen hoef te maken?
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Als de monteur het heeft over een stuurhuis als mogelijk schuldige voor het inzakken van je auto, terwijl je geen stuurbekrachtig hebt…......
De motor was uit neem ik aan en dan is er geen druk meer. Tja dan kan hij inzakken. Vaak gaat het niet in een keer, maar ik heb het vaker meegemaakt.
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Dat was precies mijn gedachte - ik dacht alleen dat de auto “blokkeerde” in garagestand. Nu zat een tochtje naar een hydrauliek specialist er sowieso wel in dit jaar hoor: ik heb eindelijk een baan, en dat mag gevierd worden door de oude dame van haar achterstallige onderhoud af te helpen (lees: voor de eerste keer in de 22 jaar dat ze op de weg is bollen laten checken).
De motor was inderdaad uit, de monteur was een ander euvel aan het verhelpen (af en toe op 3 pitten lopen, heeft ze vanaf dag 1 gehad, was rond januari plots weg en nu weer terug - maar daarvoor rijd je Citroën!) door bougies en bougiekabels te vervangen. Ik snap ook eerlijk gezegd niet zo goed waarom de auto in garagestand was gezet, het lijkt mij dat je daar makkelijker bij komt als de auto laag is. Verder is de beurt goed verlopen hoor, gasklephuis is gereinigd en de pakking vernieuwd (zat zo los als maar kan, zelfs met de ring volledig aangedraaid), injector schoon gemaakt, lucht- en oliefilter vervangen. “Het Kasteel” gaat weer als de brandweer. Meer pit onderin, voor zover dat in een 1.4 zit, en met loslaten van het gas véél minder schokken (wat nu nog schokt zal een langzaam slijtende versnelling/koppeling zijn).
Ik denk dat de monteur mijn Deauville teveel aan het vergelijken was met zijn GTI van tig jaren terug - dáár zou dit natuurlijk wel door een brak stuurhuis kunnen komen.
Mijn gevoel dat het dus eerder bollen of remservo zou zijn, áls dit al een probleem is dus, klopt - en in dat geval houdt de pomp het tijdens het rijden netjes op druk, en hoef ik me dus geen zorgen te maken.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Normaal gesproken houd ik dat wel in de gaten, gemiddeld genomen tikt de pomp 1x in de 20 tot 30 seconden - hoe warmer, hoe korter de periode tussen de tikken. Lijkt me op zich prima dus.
Ik heb zelf de auto niet omlaag zien klappen zoals de monteur beschreef. Ik hou de oude dame even goed in de gaten houden en als ik problemen zie neem ik even contact op met Garage Hydrolique (die zitten dichtbij voor mij) of Chyparse voor een bollen check.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Het zou kunnen dat er te weinig LHM in het vat zit/zat. Dan zuigt de pomp in de hoogste stand lucht aan en dan stort de boel plotseling in.
De achterste draagarmlagers kunnen ook brak zijn; dat de druk al lang was gezakt maar dat de poten zo stijf zijn dat ie een tijdje is blijven plakken in de hoge stand.
In elk geval wel weer een mooi praktijkvoorbeeld waarbij duidelijk wordt waarom je NOOIT zonder bokken of een andere vorm van zekering onder een hydraulisch geveerde auto moet gaan liggen!
Onderhoud plegen kan in elk geval geen kwaad, want als de bollen in die 22 Jaar nooit zijn gevuld of vervangen dan veert je BX zonder twijfel als een plank. Dat is, behalve voor het comfort en weggedrag, ook slecht voor het hydraulieksysteem en de ophanging. Als de LHM net zo jurassic is, dan is dat verworden tot fossiele bruine drek met de eigenschappen van slootwater ...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
@Midfriesland: de motor was uit, en de LHM is netjes op peil - dus de pomp stond uit, en als ‘ie wel aan had gestaan had er geen lucht aangezogen kunnen worden. Gelukkig zat de monteur er niet onder!
Wat je zegt van die draagarmlagers zou best wel eens waar kunnen zijn. De auto zwabbert welliswaar niet op de snelweg, maar ik heb het idee dat het stuur ietjes scheef staat ondanks dat alles goed is uitgelijnd. Inzak gedrag is verder normaal, als ik de auto laat gymnastieken komt er eigenlijk amper gekraak uit, maar dan staat de auto ook niet zo heel lang in de hoogste stand en staat de motor aan. Als de druk dan weg zakt kan ik me wel voorstellen dat de poten even blokkeren en dan dus de auto ineens inzakt.
LHM is vorig jaar, kort na de aanschaf, meerdere malen achter elkaar ververst - ik had tijdens de proefrit de auto laten gymnastieken, wat ze al behoorlijk wat jaren niet had gedaan. Ging goed, maar kennelijk heeft dat toch troep lost gemaakt. Als gevolg daarvan zat de voorste hoogteregelaar vast. Dat eerst samen met forummer Gert proberen op te lossen door LHM verversen (wissel 1), dat heeft niet geholpen dus is de hoogteregelaar gereviseerd, waarbij de LHM is ververst (wissel 2) - en de garagisten die dat gedaan hebben, hebben helaas toen de octopus gesloopt, waarna die vervangen is en dus ook weer de LHM is ververst (wissel 3).
Al vertelt mijn oom, ex-BX rijder, me net dat de hoogste stand hoort te blokkeren? Voor zover ik weet heeft geen enkele BX anti-inzak kleppen of blokkeringen, ook niet voor “garagestand”. Als dat zou kloppen is het enige wat ik me kan voorstellen dat de hoogste stand in dat geval niet goed ingesteld is geweest (motor te vroeg uit), of dat zo’n stuurbekrachtigingspomp als een anti-inzak klep functioneert in dat geval, of dat de voorraadbol slecht aan het worden is.
De bollen stonden sowieso al voor dit jaar op de planning, dus ik kom er vanzelf achter.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Onzin, de auto zakt gewoon in, ook in de hoogste stand.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Als ik e.e.a. zo lees, wordt er aan je auto gesleuteld door iemand die dit soort auto’s niet kent.
Ik heb al de nodige onzin in je verhalen voorbij zien komen.
Laat het hele systeem eens nalopen door iemand die echt verstand van zaken heeft.
1 naam is al genoemd nl. Hydraulique, en zijn er uiteraard nog meer. o.a. Chyparce en D&O in Almere, garage de Pee in Krimpen a. d. IJssel, Garage Bonhof in Epe en niet te vergeten: Garage 80 in Leeuwarden.
De laatste is misschien wat uit de buurt, maar zij zijn wel de echte kenners.
Ineens inzakken is dan wel weer raar…
Bij normaal drukverlies gaat dat toch geleidelijk…
Ik verdenk dan toch de remservo.
Bij een lege voorraadbol slaat de HD pomp zo’n beetje elke 5 sec aan…
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Motorisch weten ze gelukkig wel van wanten, en de installatie van de octopus is goed gegaan, maar een tripje richting Hydraulique ligt inderdaad wel in het verschiet. Uiteraard zijn er meer, Hydraulique is simpelweg het meest dichtbij.
Eerst nog even genieten van het mooie weer - dakje open en door het Limburgs heuvelland zweven.
Bedankt voor de ondersteuning en het meedenken, iedereen!
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Motorisch is een BX ook hetzelfde als vele andere PSA producten uit die tijd.
Het veersysteem wordt lang niet altijd goed begrepen of onderhouden.
Probeer hier eens:
http://www.autobedrijfridorff.nl/
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Bedankt voor de tip!
Ik woon zelf in Zevenbergen, vlakbij Breda, maar ik kom geregeld in zuid Limburg omdat m’n familie daar vandaan komt. Ridorff zit maar 20 minuutjes van waar ik nu logeer, dus ik ga er zeker eens langs.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Dan is Hydraulique toch echt naast de deur.
Om te beginnen ga ik eerst een zeuren over het ‘aanslaan van de pomp’. Dit is natuurlijk helemaal verkeerd, aangezien de pomp middels een multiriem wordt aangedreven en maar op 1 manier ‘uit’ kan zijn: motor uit. De druk wordt geregeld door de HD regelaar, maar dat is allemaal wel duidelijk hierboven.
vervolgens: een brakke stuurbekrachtiging kan niet zorgen voor het abrupt leeglopen van je HD systeem, daar er nog ergens een veiligheidsklep in het systeem zit. De LHM kan van de HD regelaar het systeem in, maar niet meer terug op dezelfde weg. Neemt niet weg dat je inderdaad geen stuurbekrachtiging hebt, dus daar hoef je ook niet te zoeken.
Je geeft overigens aan dat je HD regelaar met een interval van rond de 20 a 30 seconde tikt; Niks mis mee, zo te horen is je accumulatorbol dan nog prima; Een perfect systeem zou maar 1x per minuut druk vragen, mijn systeem is alles behalve perfect en vraagt tussen de 5 en 15 seconde druk. De accumulatorbol is nagenoeg nieuw.
De remdruk aan de achterzijde van de auto wordt inderdaad gehaald aan de druk op de achteras. Als je remservo een hoge interne lekkage heeft, zal de achterkant sneller omlaag gaan dan gewenst; Het zou eveneens je achterste hoogteregelaar zijn; of misschien zelfs lucht in de remleidingen van de achterrem.
Zoals MidFriesland al zegt, nooit klussen aan de auto zonder bokken. Een krik is ook uit den boze.
Owja:
‘Vergrendelen’ gebeurt niet, er wordt gewoon zoveel LHM het systeem in gejaagd, dat de auto omhoog blijft. Na verloop van tijd zal hij inzakken.