Gisteren vol trots naar plaatselijke C..dealer om iets te vragen hoe ik de lampjes moest vervangen van de dagrijverlichting.
Monteur keek mij aan en zei ” mijnheer geen idee, heb niet zoveel C6’ en gehad waar ik aan heb mogen sleutelen” Ik krabbend op mijn hoofd en om mij heen kijkend of ik wel bij een Citroen dealer stond vertelde hij mij nog dat ze alleen hier voor hun periodieke beurten komen en weer gaan., weinig reparaties gehad aan dit soort auto’s.
Ik denk nou das mooi ben nu net 2 weken de trotse eigenaar van een C6!
Ik bedank hem voor de service en loop weer terug naar de auto, ontgrendel hem, steek sleutel in het contact en dacht nog..Goh een betrouwbare auto dus…niets minder waar..wilde hem starten en deed helemaal niks meer. Nog een keer de sleutel om..niks nada geen stroom helemaal dood. Ik met rode oortjes weer naar binnen toe, en vroeg of een monteur wilde kijken? Affijn hij kwam al gelijk met een accu boost aan zetten, en liepen naar de auto. Boost erop en het was weer starten lopen. Zowel monteur als ik geen idee wat er gebeurd kon zijn. Vorige week had ik al een nieuwe Accu erin gezet vanwege startproblemen, en heb de nodige ritjes al gemaakt.
Iemand misschien een idee? Ergens heeft hij een enorme piek spanning wat resulteerde dat dus binnen tien minuten de accu leeg was. Nu overigens nergens meer last van.
Dynamo en accu door gemeten en zijn goed.
Wat kan het geweest zijn? ops:
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat ruikt naar een fors stroomverbruik bij stilstand (heeft niets met spanningspiek te maken).
Of naar een niet goed vastgezette accuklem.
Is er wellicht iets bijgebeund dat stroom verbruikt?
Lees ook dit: wel heel toepasselijk: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228847/P15/#1919703
Als je zelf de kennis/ervaring mist om deze puzzel op te lossen is een bezoek aan een specialist zo’n beetje de enige uitweg.
Bijvoorbeeld Oldenhage in Nieuw Vennep, C6 Centre in Alsmeer, Lijzenga in Damwoude en wellicht zijn er inmiddels nog een paar.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Heb hem net 2 weken en alleen nog de accu verwisseld, en flink lopen poetsen:) de accu Polen zaten, zitten er goed op. Maar inderdaad daar mag een specialist verder naar kijken en laat dat nou de 28e zijn dan staat hij bij Oldenhage voor APK en EGR kleppen. Maar dat duurt nog een 2 weken en hopen maar dat dit niet weer gebeurd!?.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nog even over die dealers:
Er zijn in totaal ca 800 nieuwe C6-en verkocht in NL in 8 jaar tijd,las ik ergens.
Dat waren er dus gemiddeld 100 per jaar (inclusief de specialisten).
Er zijn ca 124 dealers in NL
Dus: met gemiddeld minder dan één C6 per jaar doe je als dealer weinig ervaring op.
Al met al weer helder dat die C6 een rampzalige marketing blunder is geweest.
Hij kwam om te beginnen al 5 jaar te laat…...
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Uit ervaring weet ik dat “Vroeger” 15 tot 20jr terug bij Peugeot en zo ook andere merken, bij nieuw uit gebrachte modellen de monteurs verplicht waren om een op fris cursus te volgen over ex-en interieur maar ook over de techniek. Schijnbaar wordt dat nu achterwege gelaten bij de meeste merken ivm een hoog verloop van nieuwe modellen. Ervaring on the job, waar wij als klant de hoofdprijs voor moeten betalen! Wel fijn dat er nog echt specialisten zijn zoals een Oldenhage…daar wil ik best een 100km voor om rijden.
Zo heb je bijv.voor Jaguar G&G in Heinkelszand. Was voor mij bekant 200km rijden maar voor Jaguar de specialist!
Hopen dat dit soort bedrijven bljven bestaan ook qua kosten.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Ik denk eerder dat de ervaring vervliegt omdat er zo weinig aan mankeert. De hydrauliek zit ook in een C5-III evenals de wielophanging dus daar is beslist meer ervaring mee. De lampjes in de dagrijverlichting kun je niet separaat vervangen, ombouwen naar LED kun je vinden op de site C6owners.org. En in een auto van 9 jaar oud mag natuurlijk wel eens wat kapot gaan.
Bedoel je de dagrijverlichting onder in de bumper, of de stadslichtjes.
In vergelijking met de C5 1en2 is het bij de C6 een stuk eenvoudiger.
C6-1 2.7 Hdif Gris Fer sinds 7-7-2015
C5-2 2.0 Hdif Gris Aluminium tot 7-7-2015
C5-II 2.2 Hdif LP Rouge Profond 21-03-2007
C5-II 1.6 Hdif 12-2005 ingeruild 21-03-2007
C3-1924